Live skallbytte:-)

Jeg var nettopp og foret i karene. Mens jeg studerte kirsebærrekekaret kom en voksen hunreke seilende sidelengs ned mot bunnen.
F..., tenkte jeg mens jeg så på den. Den virket livløs der den lå på bunnen, med unntak av frembeina som beveget seg.
Så gjorde den et "byks", og gamleskallet lå igjen

Den begynte da å svømme oppover litt, men den virket litt "ustø" de første sekundene. Men så virket den å være normal igjen.

Ikke akkurat en sensasjonshistorie dette, men jeg har aldri sett et skallbytte før
Ja, velkommen etter, da...
Så du nøye på hodet? De trekker øynene inn i skallet, og like før de bykser til, så rister de gjerne på hodet. Det ser ganske morsomt ut når man ser øynene svirre rundt inni hodet på reka. Her er min tråd om dette
Du får se etter nå da, om du kan se hannreker på jakt nedi der... Kanskje reka får egg under buken i morgen?
Det med øynene fikk jeg ikke med meg.
Jeg trodde den var døende, så jeg kikket ikke etter noe sånt. Men er jeg så heldig å se skallskifte igjen skal(l) jeg se etter det. Takk for tipset!

Jeg har ingen planer om å følge med på om hun får egg. Litt håpløs oppgave med flere hundre reker i karet
trodde jeg så en død kirsebærreke her i helga, men det viste seg å være kun et skall
Jeg har sett tomme rekeskall innimellom, men har aldri sett når de bytter skall. Høres artig ut :P
ha ha!...også jeg som har gått så bekymra og tellt på "døde reker" her.
Den berettningen din var flott Aggi!
Heldigvis har jeg nok av ærend i rekeakv.for tia med guramifnuggene som skal ha sit, men nå kommer jeg til å sitte klistra i glasset er jeg redd...

Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap