Reker i sneglefarmen -dumt?

Har et 30L kar som jeg har til pestsneglefarm. Men så klør det litt i fingra på å stappe en varmekolbe oppi og putte noe annet morsomt oppi der, feks. noen små reker eller eplesnegler... Men vil de spise for mye av maten så det ikke blir noen bra produksjon på pestsneglene, eller er det bare å mate mere? Er også litt redd for at kanskje rekene skal spise eggene til pestsneglene?
Jeg ville ikke hatt eplesnegler i lag med pestsneglene. Eplesneglene spiser både eggene og pestsneglene. Jeg har forsøkt selv og funnet ut at det ikke var så lurt.

Har aldri sett at rekene gjør sneglene noe, så det tror jeg går bra.
Vil tippe algespiser reker fungerer greit. Som kirsebær reke. Ikke sats på kloreke hvis du vil holde bestanden oppe, men det er jo veldig morro å se på at de gafler i seg:P
Ja, du kan ha dvergreker sammen med sneglene. Hvorfor ikke yngel også?
Red: Ser at det er 30 liter, da går det greit med yngel fra småfisk
Selv ønsker jeg det motsatte av sneglefarm; ett oppfôringskar uten pestsnegler.
Ingen av de tre eplesneglene har så vidt jeg ser forsynt seg med verken pestsnegler eller egg - til det er det for mye pestsnegler.
I dette karet fôres det hardt, og byttes vann daglig\ annen hver dag. Dette er hos meg oppksrifta på å få ett enormt antall snegler til å bli store på kort tid.
Måntlig tar jeg ut røtter og suger ut det meste av bunnlag for å skylle ut 500-1000 snegler, men de er tilbake uka etter...

For å i det hele tatt lykkes med ett snegleoppdrett i ett så lite kar, må du nok påberegne å bytte vann daglig, samt luke ut noe snegler etterhvert som de klekkes. Det er rett å slett ikke plass til allverden i dette karet
Jeg ville av samme årsak ikke hatt reker i karet.
Frank Angell
Selv ønsker jeg det motsatte av sneglefarm; ett oppfôringskar uten pestsnegler. Ingen av de tre eplesneglene har så vidt jeg ser forsynt seg med verken pestsnegler eller egg - til det er det for mye pestsnegler. I dette karet fôres det hardt, og byttes vann daglig\ annen hver dag. Dette er hos meg oppksrifta på å få ett enormt antall snegler til å bli store på kort tid. Måntlig tar jeg ut røtter og suger ut det meste av bunnlag for å skylle ut 500-1000 snegler, men de er tilbake uka etter... For å i det hele tatt lykkes med ett snegleoppdrett i ett så lite kar, må du nok påberegne å bytte vann daglig, samt luke ut noe snegler etterhvert som de klekkes. Det er rett å slett ikke plass til allverden i dette karet :) Jeg ville av samme årsak ikke hatt reker i karet.

Ja, det er nok for lite det karet til noe stort oppdrett, men jeg håper det skal holde, har jo bare 4 små dvergkuler. Da dropper jeg i allefall å putte andre dyr i karet...
Frank Angell
Selv ønsker jeg det motsatte av sneglefarm; ett oppfôringskar uten pestsnegler. Ingen av de tre eplesneglene har så vidt jeg ser forsynt seg med verken pestsnegler eller egg - til det er det for mye pestsnegler. I dette karet fôres det hardt, og byttes vann daglig\ annen hver dag. Dette er hos meg oppksrifta på å få ett enormt antall snegler til å bli store på kort tid. Måntlig tar jeg ut røtter og suger ut det meste av bunnlag for å skylle ut 500-1000 snegler, men de er tilbake uka etter...

Hvorfor tilsetter du ikke bare et par kloreker?
For da spiser de opp maten til kulefiskene
Var vel mest ment til frank det der, iogmed at det var han jeg siterte:P
Jan Terje Jenssen
Hvorfor tilsetter du ikke bare et par kloreker?:D
Fordi jeg ikke har tilgang på ett par slike
Fikk ei av Aggi, som jeg ikke akkurat kan si å ha sett på ei stund nå. Regner med at hun er ett sted i den enorme røysa med røtter i ett annet kar, men jeg gidder ikke tømme karet for å finne denne

I tillegg er jeg en tanke skeptisk til kloreker og ansictrus-yngel
Frank Angell
[QUOTE=Jan Terje Jenssen]Hvorfor tilsetter du ikke bare et par kloreker?:D
Fordi jeg ikke har tilgang på ett par slike
Fikk ei av Aggi, som jeg ikke akkurat kan si å ha sett på ei stund nå. Regner med at hun er ett sted i den enorme røysa med røtter i ett annet kar, men jeg gidder ikke tømme karet for å finne denne

I tillegg er jeg en tanke skeptisk til kloreker og ansictrus-yngel Tror ikke hunnrekene utgjør noen trussel... De sitter som regel under ei rot og venter på at noe mat skal komme dalende.. Iallefall gjorde denne det... Det er hann-klorekene som er en trussel mot snegler. De tar noe yngel, men tar først sneglene. Fordelen med ancistrus er jo at de er nattaktive... Jeg hadde min hann sammen med platyyngel, og de legger seg jo på bunn for å sove. Likevel merket jeg ikke noe platy-tap før sneglene var borte, og det er jo et godt tegn...
Det betyr jo at en hannkloreke kan flyttes rundt etter hvor sneglene finnes, uten at man taper særlig mye yngel...
Når vi er inne på dette med snegler og plasskrav, forresten...
Jeg har et syltetøyglass i kjøkkenvinduet med slike lucky bamboo oppi. Vannstannden varierer mellom en liten skvett i bunnen av glasset og ca en halv liter vann.. Til min overraskelse fant jeg 5 fullvoksne og høyst levende skivesnegler oppi der.

Jeg kan love dere at jeg ikke har invitert dem.

Jeg må presisere: intet filter, null mat, plantene som er oppi der skal visstnok være giftige, noen ganger svært lite vann, og siden det er bare rot-enden av plantene som står nedi, så må det jo være svært lite oksygen oppi der også.. -Hardhauser må de jammen være!
Tilfeldig bekjentskap
© Helle Aamelfot
Reklame for plussmedlemskap