For rask senking av GH -sneglene dør

Nå har jeg vært skikkelig idiot og vet ikke hva jeg skal gjøre for å rette opp igjen på en skånsom måte: Prøver meg på pestsneglefarm, hadde noen pestsnegler og posthornsnegler og i går fikk jeg tilsendt sikkert 100 feite skivesnegler, tror jeg. De levde alle sammen, men siden de var så mange var vannet de kom i skikkelig grisete. Så jeg skylte dem i en hov under temperert vann og slang dem oppi akvariet... er jo bare snegler tenkte jeg... Slang oppi noe rekepellest og festen var i gang. Plukka ut noen døde i morrest, men de andre vandra rundt eller spiste av rekepelletsen. Slang oppi en kalkstein for noen dager siden for snegleskallets skyld, en sånn gullfiskbolledings som ser ut som et skjell og den har virkelig gitt av seg ja, Gh lå på 30 når jeg målte i dag!!! Vannet i springen er på 0, derfor jeg ville kalke vannet...
Bytta halvparten av vannet og hadde ikke i noe gh pulver siden det var så høyt, men tenkte jo ikke på at gh ville rase ned. Bare helt ute av hodet mitt inntil nå, flere timer etterpå. Testa, gh ligger nå på 20 - 10 graders forskjell på alt for kort tid. Nå ligger bare sneglene på bunn med hode og kropp hengende ut av skallet. Skulle til å ta dem ut siden de hadde dødd, men de lever faktisk såpass til at de reagerer og trekker seg inn i skallet. De andre sneglene som var der fra før lever og vandrer rundt. Hva gjør jeg? De andre har tydeligvis fått sjokk av denne brå endringa (rart de ikke fikk mer sjokk av gh på 30?) Men 20 er jo mer enn nok så har ikke lyst å putte oppi gh pulver for å få den opp igjen. Husker jeg ikke feil skal man ikke øke med mer enn 1 grad i døgnet? vil jo ta 10 dager før jeg er så høyt igjen.
Er bare så rart, de ligger på samme plass som når jeg forlot dem i går natt og i dag var jeg i alle fall sikker på at de var døde, men igjen trekker de seg inn i skallet når jeg pirker borti. Skulle de ikke ha drukna for lengst? Mente sneglene måtte opp for å hente luft. Kanskje bare pestsneglene som må det?

Og sneglene som jeg hadde fra før suser uanfektet rundt, spiser og ser akkurat ut som de pleier...Mystisk...
Sneglene må ikke opp å hente luft, så drukne, det gjør de ikke.

Jeg mistenker at sneglene dine rett å slett er slått i svima, av først en beinhard Gh, for så å få denne tynnet ut.
Dette på toppen av en kanskje litt vel hard transport, bør være nok til å sette ut det meste

Jeg har desverre ingen gode råd ang hva du skal gjøre, ut over å hoppe galant over disse møkka-skjellene.
Ja skjellet er plukka ut, ante ikke at det ga fra seg så mye kalk på en gang... Trodde det gikk sakte. Skulle egentlig kjøpe faksekalk som man brukte i gamle dager, (husker at den skulle være grei og stabil?) men det selger man visst ikke lengre. Og de kunne ikke tilby noe i samme gate så de ba meg slenge oppi det skjellet... Herregud hvordan funker det i disse gullfiskbollene, der er det jo gjerne enda mindre vann enn de 30L jeg har.
Sneglene ligger fortsatt dønn stille på bunnen, men lever.. uff, skulle gjerne gjort noe, men det blir vel bare å vente.
mona o
[URLBLOCK1]

Se der ja! Skal ta en ringerunde og høre om noen butikker har. Det betyr i allefall at det fortsatt eksisterer Vil tro at dette er best å bruke som jevn og ikke for kraftig tilførsel av kalk?!

Eller, hva bruker dere som driver med eplesnegler? Tilfører vel kalk til de?
Lykke! I dag har flere av sneglene begynt å røre på seg! Noen har faktisk klatra opp glassruta!
Men: Jeg målte noen verdier… Gh:12 og nitritt: 0;3… (altså fra Gh på 30 har det rasa ned til 12 i løpte av helga –og har tatt vekk kalkskjellet) men pga. den store mengden med snegler og avfall –i et nystarta 30L kar ble det nå nitritt i tillegg til andre kjipe greier sneglene har gjennomgått…, 12 er jo ikke så galt –ganske bra tror jeg!? Telte 60-70 snegler som fortsatt lever, det vil si; jeg tok veldig feil mht antallet tidligere, hvor jeg trodde det minst var 100… jeg tror det i utgangspunktet var minst -250! Har plukka døde snegler et par ganger om dagen…. Og restene som er igjen er faktisk 60-70 stk!

De sterkeste overlever? Hadde vært bra om det som blir igjen er de sterkeste og mest produktive!

Jeg spør igjen; hvor hardt vann har dere på eplesnegler??
Jeg blir litt forvirret... er det eplesnegler eller pestsnegler du har?
mona o
Jeg blir litt forvirret... er det eplesnegler eller pestsnegler du har?

Nei, jeg har ikke eplesnegler, har pestsnegler og posthorn. Tenkte bare at de som driver med eplesnegler sikkert kan tipse meg om hvor mye kalk de har i vannet for at skallet skal holdes sterkt? Vil tro at de som bare har mat-snegler ikke er så nøye...
Jeg syntes du legger for mye i dette karet med pestsnegler Dette er snegler som greier seg under det aller, aller meste av forhold.
Har selv pestsnegler i alle kar, uten at jeg kan si at jeg ser at vekst\ styrke på skallet er varierende etter vannet.

Hvor mye faxekalk en trenger for å oppnå en viss mengde Kalsium og Kalsiumkarbonat i vannet, bestemmes mye av sirkulasjon rundt fexe-stenen, og mengden Co2 i vannet.
Har selv brukt ca 15kg på 150L vann til malawi, og dette øke Kh med 1,1,2 og Gh med 2-3.... Altså ikke en steikanes stor økning
Andre jeg leser om, har hatt 10 ganger så mye økning, med halve mengden...
Mao: det er umulig å si at en trenger så så mange gram pr liter vann for å få en gitt verdi.

Tips: Faxekalk kan skaffes i de fleste butikker. Stein er steindyrt å sende, og det lønner seg skjelden å bestille dette online.
Selv kjøpte jeg en 20kg kasse fra Akvasia, etter å ha venta 3* lengre enn hva min tålmodighet er utrustet for å klare å vente...
Enig med frank.

Forholdet du nå har i karret er utmerket for sneilene.(min erfaring ihvertfall, jeg hadde en Gh på 8-12 når jeg drev med eplesneiler, og de fikk fine skall).
[QUOTE=Frank Angell]Jeg syntes du legger for mye i dette karet med pestsnegler Dette er snegler som greier seg under det aller, aller meste av forhold.
Har selv pestsnegler i alle kar, uten at jeg kan si at jeg ser at vekst\ styrke på skallet er varierende etter vannet.

Jeg blir nok litt vel engasjert ja... men det blir bare sånn når jeg starter nytt kar. Like spennende hver gang, uansett innhold! Men jeg skal gi meg nå, lar GH ligge rundt 12 som den er på nå. Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap