Filter til små reker?

Inaktiv bruker
Korleis "fikser" eg filteret så eg kan sleppe rekene ut i karet, ikkje bare i en yngelboks?
Fekk 14 røde krystallreker i dag, og tør rett og slett ikkje å sleppe dei ned i sjølve akvariet eg har laga til, da eg er redd filteret skal ta dei..
Det er snakk om en 19 liter, merke wromak, et sann "nybeynder sett". I mine auge, reke kar
Marte L
Korleis "fikser" eg filteret så eg kan sleppe rekene ut i karet, ikkje bare i en yngelboks? Fekk 14 røde krystallreker i dag, og tør rett og slett ikkje å sleppe dei ned i sjølve akvariet eg har laga til, da eg er redd filteret skal ta dei.. Det er snakk om en 19 liter, merke wromak, et sann "nybeynder sett". I mine auge, reke kar :)

Ta ei Damestrømpe og ta denne over filterinnsuget, slik at rekene ikkje blir sugd inn.

hvilket filter har du?
Hvis du ikke ønsker å bruke et luftpumpedrevet filter, kan jeg anbefale Sera S6821 .

Jeg bruker dette i et yngel-/ rekekar, og er knallfornøyd!

Edit:

Så først nå at det er snakk om en 19-liter, da tror jeg sera-filteret blir for høyt. Da ville jg nok gått for strømpe-over-filteret (husk å rense strøma ofte!) eller satt inn et luftpumpedrevet filter.
På Mona O sin tråd ble dette netopp tatt opp, se på den=)
Til ett så lite kar, ville jeg brukt hagens sitt luftdrevne filter (dobbel-varianten).
Filteret overrasker meg når det gjelder både evne til å ta seg av partikler, evne til å ta seg av avfall og hvordan det funker over tid.
Mener selvsagt at det overrasket meg i positiv rettning

Porene i svampene er ekstremt fine, så her er det verken rekeyngel eller annen yngel som står i fare.

Har selv dette i ett 11L kar, der jeg satte over ca 20 neocardinia reker med egg. Planen var å ha de her en kort periode, mens jeg testa filteret.
Vel, planer har en tendens til å endre seg, og nå er det fremdeles 20 neocardinia i karet med størrelse - og 2-300 små... :p
Må vel fram med håven også her...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap