- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Plantegjødsel som reker tåler?
Plantegjødsel som reker tåler?
Heihei.
Jeg leste litt rundt omkring før jeg gikk til anskafelse av reker og fant ut at de ikke var særlig glad i plante gjødsel man :P Det vil si, de dør av det.
Tenkte jeg skulle spørre om det finnes reke-venlig plantenæring? :P
Hadde jo vært fint om jeg kunne gi mine planter noe ekstra næring også, ikke bare godbiter til rekene. Hehe.
Jeg leste litt rundt omkring før jeg gikk til anskafelse av reker og fant ut at de ikke var særlig glad i plante gjødsel man :P Det vil si, de dør av det.
Tenkte jeg skulle spørre om det finnes reke-venlig plantenæring? :P
Hadde jo vært fint om jeg kunne gi mine planter noe ekstra næring også, ikke bare godbiter til rekene. Hehe.
Postet 22.01.08 kl 18:09
Endret: 24.01.08 kl 18:27
Du kan forsøke næringskuler av typen man stikker dypt ned i bunnlaget ved plantenes røtter.
Jeg har selv smuglet nedi noen [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=893&HKatID=]laterit-kuler[/URL] til planterøttene hos mine sverdplanter i karet med Red Bee og Røde krystallreker. Det har bare skjedd en sjelden gang, og det har gått fint. Rekene yngler stort.
Hos kirsebærrekene (som jeg har i alle kar omtrent) har jeg ikke tatt noen hensyn. De tåler det meste Så der har jeg periodevis gitt flytende jern eller en skvett eSHa Pro-Phyll i ny og ne.
Man må nesten bare ekperimentere litt, men ulempen er jo gjerne at slikt tar tid. Det er ikke sånn at rekene tar kvelden med en gang man har oppi plantenæring. Det akkumulerer seg over tid i rekene, og det er visst dette som er skadelig, etter hva jeg har skjønt (lest litt her og litt der, ikke lett å finne noe konkrete fakta om temaet).
Du kan kikke litt på www.petshrimp.com hvis du ikke allerede har gjort det
Jeg har selv smuglet nedi noen [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=893&HKatID=]laterit-kuler[/URL] til planterøttene hos mine sverdplanter i karet med Red Bee og Røde krystallreker. Det har bare skjedd en sjelden gang, og det har gått fint. Rekene yngler stort.
Hos kirsebærrekene (som jeg har i alle kar omtrent) har jeg ikke tatt noen hensyn. De tåler det meste Så der har jeg periodevis gitt flytende jern eller en skvett eSHa Pro-Phyll i ny og ne.
Man må nesten bare ekperimentere litt, men ulempen er jo gjerne at slikt tar tid. Det er ikke sånn at rekene tar kvelden med en gang man har oppi plantenæring. Det akkumulerer seg over tid i rekene, og det er visst dette som er skadelig, etter hva jeg har skjønt (lest litt her og litt der, ikke lett å finne noe konkrete fakta om temaet).
Du kan kikke litt på www.petshrimp.com hvis du ikke allerede har gjort det
Postet 22.01.08 kl 18:13
Endret: 22.01.08 kl 18:17
Det varierer noe hvor sensitive reker er for plantenæring. Bruker selv ganske heftig blanding av PMDD sammen med neocardinia sp. og ser ikke noe negativt med dette.
I karet med CRS-reker har jeg slitt noe med enkelte dødsfall når jeg bruker såpass sterk plantenæring (selv i mikro-doser), at jeg ikke våger dette lengre.
Hva slags reker er det snakk om, blir da ett passende spørsmål
I karet med CRS-reker har jeg slitt noe med enkelte dødsfall når jeg bruker såpass sterk plantenæring (selv i mikro-doser), at jeg ikke våger dette lengre.
Hva slags reker er det snakk om, blir da ett passende spørsmål
Postet 24.01.08 kl 17:04
Frank AngellDet varierer noe hvor sensitive reker er for plantenæring. Bruker selv ganske heftig blanding av PMDD sammen med neocardinia sp. og ser ikke noe negativt med dette. I karet med CRS-reker har jeg slitt noe med enkelte dødsfall når jeg bruker såpass sterk plantenæring (selv i mikro-doser), at jeg ikke våger dette lengre. Hva slags reker er det snakk om, blir da ett passende spørsmål ;)
Hehe, ja det var kanskje lurt å inkludere
Jeg har blåreker og indiske kloreker.
Postet 24.01.08 kl 18:21
Guri, jeg har ikke fått med meg at reker ikke liker gjødsling... Men tydeligvis er det sånn som mona sier at kirsebærrekene tåler mer. Når jeg starta 250 literen hadde jeg godt med gjødsel under sanda og har pøsa på med flytende gjødsel. Også brukt disse leire kulene til større planter. Jeg starta med 10 reker for et år siden og nå er det masse. Knallrøde (damene) og flotte
Postet 25.01.08 kl 09:34