Reker i bolle

Hei! =)

Jeg kom nemlig på at jeg har en stor og gammel gullfiskbolle pakket vekk et sted. Og siden jeg har fattet interesse for reker i det siste (hvorfor ikke før, spør jeg meg), tenkte jeg at det kunne være en mulighet å ha noen reker i denne bollen. Så jeg susa litt rundt her på akvaforum, og fikk se at det er i alle fall to til i dette lange land som holder reker i en bolle. Og de sier det funker fint. Kan det fungere fint? Eneste alternativet er å bruke bollen som salatbolle, men det er jo forsåvidt ganske upraktisk...

Jeg har et biofoam-filter som er godt innkjørt (har en mistanke om at det blir litt lite for det karet det er i nå i lengden...) som jeg tenker at jeg kan ha i bollen. Så sant jeg finner en måte å feste dette filteret i bollen på. Skal også sørge for at overflaten blir så stor som mulig. At innsynet ikke blir optimalt, spiller ikke så stor tolle.

Vil egentlig bare ha litt innspill

Du må i allefall sørge for at bollen er tett, ellers vil du nok finne reker utenfor det tenkte bostedet.

Jeg synes reker er det eneste som kan funke i bolle, selv uten filter. Hvis du har masse mose (masse!) vil dette sørge for nok oksygen. Hvis du fòrer minimalt trenger du kun bytte vann jevnlig.
Reker finner smårusk i mosen vi ikke ser som de vil spise av.

Men selvsagt, har du et filter som passer er jo det best
Tett..?
Takk for svar!

Men hva mener du med at bollen bør være tett? Den er jo like hel som da jeg kjøpte den for... en del år siden:P Rekene kan da ikke krype opp av den lille åpningen i toppen?

Mente tett som i "ikke åpninger rekene kan krype ut av"
Går det å dekke med plastfolie som du lager et hull i midten av så ikke rekene kan klatre opp til?
ka med myggnetting fra biltema

Myggnetting er en god idè.
Mener dere at rekene kan klatre opp gjennom den runde åpningen i toppen av bollen?
Jeg tror det de tenker er at de kan klatre opp og sprette ut?

:løper for å legge tilbake lokket til rekene mine:

Jepp, det er det vi tenker.
Reker vet ikke alltid sitt eget beste..
Reker kan hoppe voldsom i forhold til størrelsen sin. De er jo som en springfjær til tider

Driver selv å tester ut ett og annet med overskuddet av reker, og har en del i bollen min selv. Denne er åpen, og uten filtrering\ sirkulasjon.
Har ennå ikke funnet en eneste reke på gulvet, så jeg tror mine har god kustus Kan jo også være at katta eter eventuelle rømlinger, bollen er rett ved matfatet hennes

Har sågar ett lite forsøk der jeg har noen små reker (under 8mm) i ett glass med planter (Tropica aquadecor). Ser ut til at dette også lar seg fungere, bare planten står lyst nok.

Så med reker, er det meste mulig å få til. I alle fall om en tar de hensyn som er behøvelig
Dere sier noe... Jeg visste det jo egentlig. Lekte jo med rekene i fjæra da jeg var liten jeg også:P Takk!
Det er vel verdt et forsøk!
Men kan jeg bare lage et "lokk" av myggnetting som jeg legger over toppen, så jeg er på den sikre siden? Lage en ring av en type slange og lage et hull til ledningen til filteret.
Merker jeg kanskje har litt mange prosjekter på gang her. Men det er jo så spennende!
Og hvis det skulle skjære seg helt... Jeg kan vel ha reker i et yngelkar? =)
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap