Hva er fasinerende med reker?

Har forstått det slik at reker er veldig populært. Jeg har selv ikke prøvd dette, men lurer svært på hva fasinasjonen er?

Noen som vi gi meg ett lite innblikk i rekenes verden
Du kan ha reker i veldig små akvarier, de er pene, de har spennende adferd, de spiser alger, de spiser ikke planter, og mange av de kan man ha som renholdere i yngelkar.

Dette er bare noen av de gode grunnene til å holde reker.

Etter at jeg skaffet meg reker, er nesa mi i stadig kontakt med akvarieglasset. Utrolig spennende vesner.
De kan plutselig finne på å skyte baklengs ut fra en plante e.l. for så å ta trippel salto med innlagt skru! Ellers alt det Rose U sier.
det er også lett å få oppdrett på de poppulære rekene, dette gjør det ekstra gøy.
Dem er bare tøffe. morsomt å se hvor kjappe de kan være når de unnviker en sulten fiskemunn.
Som andre sier; de er stilige!

Det er noe morsomt ved dem også, den måten en reke spankulerer rundt i akvariet på sine stive, små reke-ben De jobber uten stans, sitter døgnet rundt og piller i seg ørsmå rusk og partikler som de spiser. De holder akvariemoser prikkfrie, gullende rene og friskt grønne. Fascinerende små krek som bare passer sine egne saker og alltid travelt opptatte med å spise alger og småpartikler de finner.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Nydelige bilder, Mona!

Får jo ikke akkurat *mindre* lyst på reker nå!! 30 literen står bare her og skriker etter noen søte, røde beboere

Det må da være ETT menneske i hele vide Oslo samt Hedmark som har 5 skarve reker til overs!

(bare et hjertesukk...)
Har kirsebær reker. hvis du er intresert. Bor på Kløfta
Å herlighet. KLØFTA!!!

Sender deg en mail jeg
Innblikk i rekenes verden:

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Anbefales sterkt!
wow, kjempebra bilder, Bjarne! Tøffere dyr kan ikke puttes i vann

Gleder meg som en unge til å få mine egne.. har en 30 liter med 12 guppy-barn som bare venter på nye beboere. Algekuler og javamosen er på plass også. Mangler bare de søte røde. Og et kamera til å ta like flotte bilder som deg og Mona!!

Etter over 25 år med akvariehobbyen og en jobb i fiskeoppdrett var fascinasjonen for fisk ikke gått men litt mindre. For 3 år siden har eg oppdaget Røde Krystallreker i Tyskland og spesiell kombinasjon reke og planteakvariet fungerer utmerket. Har aldri hatt så fine planter. Men last but not least er eg glad som en liten gutt når yndlingsrekene mine spaserer rundt i akvariet og damene bærer full pakken under buken

Men kva var yndlingsrekene mine forresten???
Michael Niesar
Etter over 25 år med akvariehobbyen og en jobb i fiskeoppdrett var fascinasjonen for fisk ikke gått men litt mindre. For 3 år siden har eg oppdaget Røde Krystallreker i Tyskland og spesiell kombinasjon reke og planteakvariet fungerer utmerket. Har aldri hatt så fine planter. Men last but not least er eg glad som en liten gutt når yndlingsrekene mine spaserer rundt i akvariet og damene bærer full pakken under buken :) Men kva var yndlingsrekene mine forresten???

Wow! Aldri likt reker, men nå ble jeg kjempe fasinert!
Åssen reke er den blå?? Den var kjempe vakker!
Kan de gå sammen med dverg-gurami?
Hvordan går reker sammen med fisk da? Ser all fisk med litt størrelse, på reker som mat? Og så at det ikke var lov å ha kreps. Er ferskvannskreps utryddningstruet? Flere jeg kjenner lyser etter kreps på sensommer/høst, er det også uloveligt?

MVH
Stian
Lisa Johansen
Wow! Aldri likt reker, men nå ble jeg kjempe fasinert! Åssen reke er den blå?? Den var kjempe vakker! Kan de gå sammen med dverg-gurami?

Da er det jammen tid at du få fascinasjon i gang
Navnet av den blå er Blå Tigerreke (Caridina cf. cantonensis "Blue Tiger"). Ja, de er fine, men kan også være litt komplisert. Iallfall ikke anbefalt for nybegynnere. Sånne reker holder man ikke i lag med fisk fordi nesten alle fisker ser rekeyngel som levendefor. Dverg-Gurami akseptere sikker også halvoksene som mat. Og da blir det dyrt hvis det er Blå Tiger blir det veldig, veldig dyrt :o
Stian Elvin
Hvordan går reker sammen med fisk da? Ser all fisk med litt størrelse, på reker som mat?

Det som passer i kjeften ansees som føde for de fleste fisk. Selvsagt er det noen unntak, blandt annet det meste av C og L-maller vil ikke ha sjangs til å fange seg ei reka til frokost
Det er lettere å spørre; hvilke fisk har du\ tenker du å ha, kontra å ramse opp av mange tusen arter
Stian Elvin
Og så at det ikke var lov å ha kreps. Er ferskvannskreps utryddningstruet? Flere jeg kjenner lyser etter kreps på sensommer/høst, er det også uloveligt?

Det stemmer at kreps ikke er lov å holde i norge. Unntaket er vår egen edelkreps, denne er lovlig i akvariet.
Grunnen til forbudet handler ikke om at arten er svekket med tanke på videre liv i det fri på grunn av overfiske.
Grunnen er enkel: de fleste krepsearter er immune mot krepsepest. Norsk Edelkreps er ikke det. Dette betyr at den smitten det meste av kreps som kan holdes i utenlandske akvarier bærer på, fort kan bidra til å utrydde vår egen naturlige bestand.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap