Espens krabber

Hallo.
Jeg lurte på om det var noen fisk som kan være sammen med Røde mangrove krabber? Skal lage et 60liters akvarium om til krabbeakvarium, og kunne tenke meg et par fisk i vann delen, men er ikke sikker om det går bra?
Også hvilke planter/moser kan man bruke? Det står at javabregner funker, men er det den eneste planta de ikke spiser? Er det noen supplanter jeg kan bruke over vann da? Jeg tenkte å prøve meg med java-/julemose som vokser over og under vann der, men spiser krabbene den?

Hehe... Litt mye spørsmål, men jeg er ikke så erfaren med krabber
Kommer killi til å bli plaga av krabbene?
Eg har kobbertetra sammen med min mangrovekrabbe, og det går heilt fint, han bryr seg ikkje om fiskene. Og så har eg ein ancistrus og ein eplesnegl. Det er litt individiulelt mellom krabbene, eg har hørt om krabber som jager fisk, spesiellt bunnlevende fisk... Men mangrovekrabbene bør ha litt høg GH, dei treng kalsium til skalet, og dei er og mindre utsatt for sjukdommer og sånn viss du har litt salt i vatnet. Så det kan vere lurt å finne noken fisk som tåler dette! Min er i vanlig ferskvatn inntil videre, men eg har planer om å omstille det til brakkvatn på sikt, og justere opp GHen. Lykke til, og berre spør viss det er noke meir!
Ang planter så har eg mest anubias, både over og under vatn, og det hender seg han tar ein jafs av dei, men dei får for det meste stå i fred...
Ok, da var det ikke så mange killier som funka nei Også er det ikke så alt for mange fisker som kan gå i rundt 20liter vann heller... Jeg vet ikke om en tetrastim hadde likt seg i så lite vann heller? Kanskje denne killien kan funke hvis jeg prøver å holde Gh på ca 7?
Jeg tror jeg prøver med rent ferskvann i starten jeg, så får jeg heller prøve meg på litt salt etterhvert hvis det går skeis!

Har du Anubias over vann og? går det bra?
Du har vel ikke et bilde av krabbeakvariet ditt, så jeg kan få litt inspirasjon?
Er redd for at krabbene skal klype i de fine finnene til kampfisken :p
Kanskje øksefisk kan funke? De holder seg jo i toppsjiktet, så de bryr seg jo ikke så mye om det er dypt vann vel?
Er det noe jeg ha i krabbekaret fortest mulig? Mamma skal til byen i morra, og skal be ho dra innom dyrebutikken og kjøpte et par ting for meg. Jeg må ha blåfilter svamp så jeg etterhvert får fiksa filteret

Men er det noe mer enn filteret?
Det du MÅ ha når du starter er sirkulasjon og landområde. Og gjerne litt mat til stakkaren eg bruker skalldyrfor fra JBL, det liker han godt, og så kan dei godt få litt ferskfor, som salat eller andre grønnsaker, det er populært! Min krabbe plager som sagt ikkje fiskene i det heile tatt, eineste gangen eg har sett han prøve seg på noken av dei andre beboerene er når eplesneglen prøvde å sette seg OPPÅ skallet hans for å spise alger, da vart han litt sur så kan godt vere det funker fint med kva som helst fisk, eineste er at dei må funke på høg GH, og det gjer så vidt eg veit alle tetrasorter... Og tetraene mine funker i alle fall heilt fint på 20 l vatn, dei koser seg ser det ut som
Og anubiasene ser ut til å trivs fint over vatn, røtene deires er under vatn da... men dei fleste akvarieplanter som blir solgt i dyrebutikkene er faktisk i utg pkt landplanter, så viss du finner ein plante som har sterk nok stengel til å holde seg oppe over vatn, så vil dei fleste fungere fint! La ved noken bilder, er fleir på profilen min
her er eit par bilder til. ang kili så har eg ingen erfaring med dei sjølv, men trur det er mange fisker som tåler litt høg GH fint. Du kan jo høyre med dei som selger, dei skal ha greie på sånnt, sjølv om erfaring tilseier at dei ofte ikkje har det legger og ved bilde av foret eg bruker.
Ok, takk for masse info!
Jeg bra mamma kjøpe blåfilter svamp og slange i dag, så skal jeg få satt i gang filteret så det blir innkjørt... Gleder meg kjempe masse til jeg får meg krabber! Skal få kjøpt krabbesticks og, har shrimp pellets og frukt, spiser de det og?

Sikkert mer jeg burde skrivd her, men jeg sitter på skolen og har egentlig ikke lov til å sitte på AF... :p
det er berre å teste ka dei liker! eg fekk to krabbedamer til leif (hannkrabba mi) i dag så no er de lykke i heimen! pass på når du kjøper krabber og skal frakte dei heim, det er ikkje så enkelt, eg har mista eit par krabber på det... dei må ikkje har for sore emperaurskifinger, så du må få avispapir på posen du er i, og i tillegg må du passe på å holde posen rett veg heile ida, for viss dei dette på ygg i posen kjem dei seg ikkje rund att, og da kan dei stryke med... masse lykke til, du må forelle kordan det går!
Ja, jeg kommer nok til å teste litt Jeg har tenkt til å kjøpe 1 hann og 2 hoer, er det et fint antall?

Da skal jeg passe veldig godt på de på vei hjem fra butikken! Holde de på fanget hele veien! Hehe... Jeg tenkte å kanskje ha med sånne smågodt-esker med i bilen, så jeg kan ha de der. Sånne esker med lokk på.
Takk!

Gleder meg masse nå! Har akkurat fått fiksa filteret, ble en fin liten filter"boks" i hjørnet, med to pumper og en varmekolbe i. Elva skal jeg få fiksa i løpet av uka, må bare få tak i silikon først
Rød mangrovekrabbe hos oss.
Hjelp vi er nybegynnere, og har Rød Mangrovekrabbe sammen med forskjellige fisk....i et 30 liters akvarie!......Dette har gått greit i to uker nå. Har laget en "plattform" øverst i kanten hvor krabben kan røre seg rimelig bra. Det ser ut til at han bare benytter plassen til do? Vi har ikke levende planter i akvariet, men både skjørtetetra, keisertetra, et par molly, et par skalarer og en malle! Høres sikkert mye ut-ikke sant? Vi må visst til å utvide, og det er vel bare flax at dette har gått bra såpass lenge?!
Kate Arnøy
Hjelp vi er nybegynnere, og har Rød Mangrovekrabbe sammen med forskjellige fisk....i et 30 liters akvarie!......Dette har gått greit i to uker nå. Har laget en "plattform" øverst i kanten hvor krabben kan røre seg rimelig bra. Det ser ut til at han bare benytter plassen til do? Vi har ikke levende planter i akvariet, men både skjørtetetra, keisertetra, et par molly, et par skalarer og en malle! Høres sikkert mye ut-ikke sant? Vi må visst til å utvide, og det er vel bare flax at dette har gått bra såpass lenge?!

... mye i et så lite kar er vel å underdrive, galskap spør du meg.. håper virkelig du skal ha dem over i et større kar raskt eller i alle fall får ut de stakkars skalarene.
Hørtes nok lit mye ut ja, men det er jo aldri nok med eit akvarie! Det lille kan nok sikkert bli eit fint krabbekar med noken få fisk i, og kanskje noken flote snegler (har fått snegledilla, bestillt eplesnegler i alle regnbuens farger!) Det kan nok stemme a den går opp der for å drite, dei liker det, og å spise på lang, skjøn eg får ikkje til det med mine, samma ka godt eg frister dei med! Dei er litt beskjeden, rømmer når dei ser meg
Odd Espen: Det var kjempelurt med smågodtbokser! Det går sikkert heilt flott to damer og ein hann trur eg må funke, er faktisk det eg har sjølv no Masse lykke til!
Mari Eilertsen
Odd Espen: Det var kjempelurt med smågodtbokser! Det går sikkert heilt flott :) to damer og ein hann trur eg må funke, er faktisk det eg har sjølv no :) Masse lykke til!

Da skal jeg gjøre det når jeg skal i innkjøp på krabber
Det kribbler i magen når jeg tenker på det! Gleder meg skikkelig! Selv om jeg vet det blir hvertfall et par uker til jeg skal kjøpe de, da jeg skal prøve å få planta litt og bli ferdig med all innredninga først

Elva er snart ferdig, må bare finne en smart måte å få festa slangen til rota på, tyr vel til hammer og spiker etterhvert! Hehe...
Hehe planlegginga er jo halve moroa!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap