- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Spørsmål om eple snegler
Spørsmål om eple snegler
For kort tid tilbake fikk "jeg også" inn et ti talls eple snegler i et av mine kar. Har lest litt om disse, men føler at jeg ikke har lært nok og at jeg fortsatt har noen spørsmål. Håper derfor å få litt hjelp her.
Hvor lenge går det fra di har "hatt seg" til eggene legges?
Når eggene legges hvor lang tid går det før det har blitt små snegler og kan greie seg på egenhånd?
Om eggene faller fra glasset og ned i karet, vil da eggene bli spist av fisken?
Vil det av en eller annen grunn lønne seg å ha de over i et eget kar som egg/små snegler?
Har til info kun Guppy, Platy og Corydoras ellers i karet som er på 160 Liter
Har sikkert flere spørsmål, men begynner med dette =)
Hvor lenge går det fra di har "hatt seg" til eggene legges?
Når eggene legges hvor lang tid går det før det har blitt små snegler og kan greie seg på egenhånd?
Om eggene faller fra glasset og ned i karet, vil da eggene bli spist av fisken?
Vil det av en eller annen grunn lønne seg å ha de over i et eget kar som egg/små snegler?
Har til info kun Guppy, Platy og Corydoras ellers i karet som er på 160 Liter
Har sikkert flere spørsmål, men begynner med dette =)
Postet 03.05.08 kl 04:11
Fra de parer seg til egglegging kan ta alt fra samme natt til flere dager.
Hos meg klekkes eggene etter 12-14 dager men det kan også gå fra 2-4 uker alt etter temperatur og fuktighet. Eplesneglebeibiene klarer seg selv med en gang så du trenger ikke å drive å flytte dem så lenge du ikke har praktbotia eller andre botiasorter. Palettchiklider kan også ta små egg. De fiskene du har er ingen trussel for sneglene. Bare sørg for at de får nok mat og det gjør de som regel i et kar der det er fisk som spiser mat som faller ned på bunnen. Den eneste grunnen til at du kan ha de i et eget lite kar er at det da ikke er konkurranse om maten. jeg selv opplever at sneglene vokser fortere i et lite yngelkar enn i et stort selskapskar med masse fisk. Lykke til og bare spør hvis du lurer på noe.
Hos meg klekkes eggene etter 12-14 dager men det kan også gå fra 2-4 uker alt etter temperatur og fuktighet. Eplesneglebeibiene klarer seg selv med en gang så du trenger ikke å drive å flytte dem så lenge du ikke har praktbotia eller andre botiasorter. Palettchiklider kan også ta små egg. De fiskene du har er ingen trussel for sneglene. Bare sørg for at de får nok mat og det gjør de som regel i et kar der det er fisk som spiser mat som faller ned på bunnen. Den eneste grunnen til at du kan ha de i et eget lite kar er at det da ikke er konkurranse om maten. jeg selv opplever at sneglene vokser fortere i et lite yngelkar enn i et stort selskapskar med masse fisk. Lykke til og bare spør hvis du lurer på noe.
Postet 03.05.08 kl 04:35
Takk for svar.
Der kom det mye fin info for meg.
Alt fra et døgn med andre ord...... Milde m.
Det er jo kjapt. Kona skal ikke føde før i august så hun ligger da etter skjema til sneglene ;- =)
Det kan gå så kjapt ja. Men gjør det noen ting om eggene skulle falle ned i vannet? Og hvor lavt nivå bør jeg senke vannet i cm fra toppen av karet mitt? Jeg mener for at det skal være nok plass til eggene som en gang forhåpentligvis kommer? Kan jeg se på noen måte om noen av sneglene mine er gravide med egg før eggene kommer? Sikkert mange dumme spr fra meg, men slik er det å være uvitende om dette feltet. Har alltid sett på snegler som kjedelige trege individer, FØR jeg fikk akvarier og snegler selv. De er KJAPPE over glassflaten og noen intressante poder å følle i karet. Sneglene og mine corydoras er blant mine favoritter blitt ;- )
Bildet er fra karet i innkjøringsfasen, før fisk etcvar på plass
Alt fra et døgn med andre ord...... Milde m.
Det er jo kjapt. Kona skal ikke føde før i august så hun ligger da etter skjema til sneglene ;- =)
Det kan gå så kjapt ja. Men gjør det noen ting om eggene skulle falle ned i vannet? Og hvor lavt nivå bør jeg senke vannet i cm fra toppen av karet mitt? Jeg mener for at det skal være nok plass til eggene som en gang forhåpentligvis kommer? Kan jeg se på noen måte om noen av sneglene mine er gravide med egg før eggene kommer? Sikkert mange dumme spr fra meg, men slik er det å være uvitende om dette feltet. Har alltid sett på snegler som kjedelige trege individer, FØR jeg fikk akvarier og snegler selv. De er KJAPPE over glassflaten og noen intressante poder å følle i karet. Sneglene og mine corydoras er blant mine favoritter blitt ;- )
Bildet er fra karet i innkjøringsfasen, før fisk etcvar på plass
Postet 03.05.08 kl 05:17
Ja første gangen jeg så eplesnegler i akvariumet til sønnen min så sa jeg "æsj så hæslig snægla!!!!" men fikk raskt skiftet mening så de er min store interesse i akvariesammenheng.
Sneglene går som regel opp i topplokket og legger egg om natta. Det du må passe på er hvis de legger de nær lysrørene da må de flyttes for da kan de tørke inn. Da kan du ta en isoporbit og legge dem på det til de klekkes. Hvis de ikke har mulighet for å komme opp til lokket hvis du har dekksglass under så må de ha 10 cm uten vann på toppen, dvs at du må tappe ned akvariet med 10 cm.
Hvis eggeklasen faller i vannet så drukner de og dør, da er det bare å kaste den. Hvis du er i nærheten og ser at den faller i vannet og tar den opp med en gang så gjør det ikke noe.
Hvis du ser at en snegle blir paret så er det et tegn på at den er kjønnsmoden og kan legge egg når som helst. Hvis den i tillegg søker opp til overflata og tar en tur under topplokket og snuser så kan det være at hun leter etter en plass å legge eggene. Jeg hadde en hvit snegle som gikk 3 runder i topplokket før hun fant den rette plassen. Dette gjør de som regel på kvelden og natta. Så ser du snegla gå seg en tur oppunder lokket så er det like før fødsel. Det er veldig fasinerende å se på faktisk de holder på i flere timer å legge egg. Men vær forsiktig når du letter på lokket så de ikke forstyrres så mye. Ingen spørsmål er dumme , jeg har selv lurt på alt dette når jeg selv begynte med snegler. Sneglene er kjemperaske , du skal bare se hvis de krangler om samme dame da er det om å gjøre å komme først frem. Har tatt mange bilder men har nå lånt meg filmkamera så jeg skal prøve å få filmet noen episoder etterhvert. Du skal være gla for at dama di ligger etter skjema til sneglene for hadde alle barn kommet like fort som sneglene sine så hadde det vært kaos i mange hjem. Sneglene kan også lagre spermen slik at de kan bestemme selv når de vil befruktes. Så hvis du har en hannsnegle som dør så kan du oppleve at den legger egg et par tre ganger etterpå. Tenk på det du.....he he
Sneglene går som regel opp i topplokket og legger egg om natta. Det du må passe på er hvis de legger de nær lysrørene da må de flyttes for da kan de tørke inn. Da kan du ta en isoporbit og legge dem på det til de klekkes. Hvis de ikke har mulighet for å komme opp til lokket hvis du har dekksglass under så må de ha 10 cm uten vann på toppen, dvs at du må tappe ned akvariet med 10 cm.
Hvis eggeklasen faller i vannet så drukner de og dør, da er det bare å kaste den. Hvis du er i nærheten og ser at den faller i vannet og tar den opp med en gang så gjør det ikke noe.
Hvis du ser at en snegle blir paret så er det et tegn på at den er kjønnsmoden og kan legge egg når som helst. Hvis den i tillegg søker opp til overflata og tar en tur under topplokket og snuser så kan det være at hun leter etter en plass å legge eggene. Jeg hadde en hvit snegle som gikk 3 runder i topplokket før hun fant den rette plassen. Dette gjør de som regel på kvelden og natta. Så ser du snegla gå seg en tur oppunder lokket så er det like før fødsel. Det er veldig fasinerende å se på faktisk de holder på i flere timer å legge egg. Men vær forsiktig når du letter på lokket så de ikke forstyrres så mye. Ingen spørsmål er dumme , jeg har selv lurt på alt dette når jeg selv begynte med snegler. Sneglene er kjemperaske , du skal bare se hvis de krangler om samme dame da er det om å gjøre å komme først frem. Har tatt mange bilder men har nå lånt meg filmkamera så jeg skal prøve å få filmet noen episoder etterhvert. Du skal være gla for at dama di ligger etter skjema til sneglene for hadde alle barn kommet like fort som sneglene sine så hadde det vært kaos i mange hjem. Sneglene kan også lagre spermen slik at de kan bestemme selv når de vil befruktes. Så hvis du har en hannsnegle som dør så kan du oppleve at den legger egg et par tre ganger etterpå. Tenk på det du.....he he
Postet 03.05.08 kl 12:14
Postet 03.05.08 kl 12:34
Postet 03.05.08 kl 12:59
Postet 03.05.08 kl 13:01
Her ser du ei snegle med kjønnsorgan. Det du ser til høyre er pusteorganet. Det du ser til venstre er kjønnsorganet. Det er festet til høyre oppe i skallet på snegla. Så du kan se det hvis negla løfter på skallet osv som her vasker han seg på ryggen. Hosnegla har ingenting. Det nederste bildet ser du hvorfor snegla har den på høyre side. Alle hannsneglene parer sine hoer fra høyre side.
Postet 03.05.08 kl 13:17
Endret: 03.05.08 kl 13:19
Postet 03.05.08 kl 13:20
Postet 03.05.08 kl 13:32
Postet 03.05.08 kl 13:44
Tusen takk for all info og forklaringer. Om et du sier stemmer med klatring opp og ned for å finne fødeplass blir det mye småttis her etter hvert. De går jo opp og ned de fleste av dem, nær sagt ;- ) Har vel ca 8-10 stykker og venter noen til etter 19.mai. Har forhånds bestillt fra ei, kanskje det var deg? Husker ikke, men skulle få beskjed når det nermet seg tiden og datoen. Har vært å kjøpt 20 nye voksne Guppy i dag. Gud så herlige og skjønne farger på noen avhannene, så det først når jeg kom hjem hvor skjønne de EGENTLIG var. En blanding av lilla og bått i skjønneste utfoldelse. Jeg falt pladask og ble forelsket :-=) Fikk kjøpt 8 hanner og 12 huer og her er det masse yngel på gang. Har 2 fødekasser på gang allerede og et lite 13 L med det som kommer av yngel. Pr i dag er det ca 20 Guppy oppe i 13 Literen. Blir mange dobblet i løpet av ei uke om det går bra. Kona sier jeg begynner snart å ligne en fisk og snart får hun høre fiske skrøner i søvne fra meg :-X. Ja det har blitt mye fiskeprat, stell, kjøp og bytte siste par ukene her i huset og utenfor. Har også ordnet et kar til kona på litt over 100Liter med 8 gullfisk/slørhaler som går sammen med 3 gullbarber tror jeg det heter. Hennes fisk er finest sier henne, men nei det er jeg ikke enig i selvfølgelig. Hennes går jo bare rundt og gaper etter mer mat!!!! Hver gang jeg går forbi samler de seg i det hjørnet jeg slipper ned mat i karet og nermest skriker; Leif, nå er det over et kvarter siden sist vi fikk mat. Er som jeg har lyst til å si; finn dere et gatekjøkken om dere fortsatt er sultene for dere har fått mer enn nok. Thihi. Platyene mine er snart kjønnsmodne også, og milde moses som det skal bli yngel her da. De er jo omtrent som Guppyer og kaniner og vårkåt som en engelsk setter i løpe tia. Faktisk værre enn oss mannfolka..........
Postet 03.05.08 kl 16:41
Viktig info der ja )
Går an å flytte eggene over på en liten isoporbit slik at de ikke detter ned i vannet
Jeg kjøpte også noen av mine snegler hos deg, Heidi Ingdal. Jeg fikk mange små, men jammen har de vokst Kommer ikke over hvor fine karene dine var...
Fikk en gul av deg som var litt større enn de andre og den er DIGER nå altså ;D
Går an å flytte eggene over på en liten isoporbit slik at de ikke detter ned i vannet
Jeg kjøpte også noen av mine snegler hos deg, Heidi Ingdal. Jeg fikk mange små, men jammen har de vokst Kommer ikke over hvor fine karene dine var...
Fikk en gul av deg som var litt større enn de andre og den er DIGER nå altså ;D
Postet 03.05.08 kl 17:26
tusen takk for alle gode ord. De lagrer jeg i hjertet mitt. Loffa det er meg du har bestilt snegler hos ja så da kommer det litt forskjellige farger i hus.
Ja selv om de er små så vokser de som et uvær. Har netopp en klase som har klekt og kan allerede se antydninger til farger og noen begynner å bli ca 3mm lange. Skal bli spennende å se hvor mye de har vokst på de 10 dagene jeg skal være borte og hvilke farger de får. Håper ikke sønnen min mater de ihjæl, neida han har hatt akvarium selv så jeg vet det er trygt og overlate karene til han.
Guppy, platy og ikke minst molly yngler som noen gærninger men jeg tror ikke de overgår mannfolka nei......he he
Ja selv om de er små så vokser de som et uvær. Har netopp en klase som har klekt og kan allerede se antydninger til farger og noen begynner å bli ca 3mm lange. Skal bli spennende å se hvor mye de har vokst på de 10 dagene jeg skal være borte og hvilke farger de får. Håper ikke sønnen min mater de ihjæl, neida han har hatt akvarium selv så jeg vet det er trygt og overlate karene til han.
Guppy, platy og ikke minst molly yngler som noen gærninger men jeg tror ikke de overgår mannfolka nei......he he
Postet 03.05.08 kl 18:14
Heidi Ingdaltusen takk for alle gode ord. De lagrer jeg i hjertet mitt. Loffa det er meg du har bestilt snegler hos ja så da kommer det litt forskjellige farger i hus. Ja selv om de er små så vokser de som et uvær. Har netopp en klase som har klekt og kan allerede se antydninger til farger og noen begynner å bli ca 3mm lange. Skal bli spennende å se hvor mye de har vokst på de 10 dagene jeg skal være borte og hvilke farger de får. Håper ikke sønnen min mater de ihjæl, neida han har hatt akvarium selv så jeg vet det er trygt og overlate karene til han. Guppy, platy og ikke minst molly yngler som noen gærninger men jeg tror ikke de overgår mannfolka nei......he he
Jeg gleder meg til sneglene kommer Heidi. Nydelige små kryp som "løper som f...). Fikk også yngel på ei av gyppi damene jeg kjøpte før i dag. Rakk med andre ord så vidt hjem. Denne gangen fikk han far (meg) reddet 7 små nurk. Nå er det vel nær 30 i det lille karet, og fler guppy mager forteller meg at antallet stiger kommende uke. Var på zoo butikken i går å fikk kjøpt et par kilo kalk. Må jo ha det til sneglene og ettersom jeg skjønner går det greit i forhold til ph både til corryene, platyene og guppyene. Opp mot 7,5-8 går bra ettersom jeg har forstått. Kunne bare komme med vannprøve til zoo forretningen her på Kongsberg sa han og ta prøve gratis! Egentlig er det faktisk 2 zoo forretninger her på "lille" Kongsberg. (ca 25-26000 mennesker i kommunen)Det er en på Bane veien hvor jeg kun har vært innom en gang med mange dårlige inntrykk. Dårlig service, dårlig kunnskap og døde fisk flytende i flere kar den gangen vi var innom. Holder meg til zoo forretningen ved sykehuset hvor det er meget høy kvalitet på fisk, service, rene og fine kar, hyggelig og kunnskapsrik betjening. De skal ha ros for skikkelig butikk med terningkast 6 fra meg. Ja de har også snegler Har bare igjen å få noen snegle bebbisser nå så blir jeg glad. er alltid gøy å yngle frem levende fisk og om det kommer snegle bebbisser også blir det jo juleaften og nyttårsaften på engang. Har liten tro på at jeg klarer det, men det er vel for at jeg ikke skal bli skuffet. Gleden blir desto større om det kommer snegle barn. Tidligere i dag hadde jeg "begravelse" for en av de to første sneglene jeg kjøpte. En diger gul eple snegle sovnet inn og vil bli husket for tro tjeneste. Like trist å miste en slik som å miste en fisk en har blitt glad i. Det er og blir for et familie medlem på lik linje som hund, katt og fugel. Ettersom jeg både har astma og allergi holder jeg meg til fisk og holder meg unna hårete beist på fire bein samt fjør kre(k). Har veldig lyst til å kjøpe et større eller et par mindre akvarier i tillegg til e tre vi allerede har, men det blir ikke enda da vi tenker på å finne en ny plass å bo i løpet av sommeren. Kona og jeg venter en sønn rundt 6. august. Jippi, jeg skal bli pappa igjen, ikke til små fiskebarn, men til en etterkommer ;=)
Bildet er av malla mi
Postet 04.05.08 kl 00:35
Postet 04.05.08 kl 01:35
Postet 04.05.08 kl 01:43
Ph verdier
Tante AstridDe fleste coryer står anbefalt med ph mellom 6 og 7,5 i fiskebasen, men de trives nok best med nivåer på den sure siden (under 7) :)
Takk for denne info. Ble litt usikker å fikk målt nå. Ligger på ca 7 i ph, så da er alt under kontroll. Fant ut at jeg faktisk hadde ph test liggende
Postet 04.05.08 kl 02:32
Gravid eller ikke?
Kan en på noen måte se at en eple snegle er gravid eller ikke? Er det noe jeg kan se etter?
Utolmodig
Utolmodig
Postet 04.05.08 kl 03:27
Jeg tror ikke du klarer å få til sneglebeibiser nei, den jobben er det snegla som gjør vettu....he he. Men det kommer det lover jeg deg så fremst du ikke har bare hanner. Men man må ha tolmodighet.
Jeg har masse sneglebilder liggende inne på forumet. Hvis du går inn på foto og film og videre til bildetråder og der har jeg laga en tråd, hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder. Der er det mye artig å se. Har også noen liggende i kunnskapsbasene på snegler og skalldyr. Det er vel noen i min personlige akvarietråd også , heidi sitt snegle og fiske eventyr. Så bildene mine er litt overalt.
Det er ingen ytre tegn på snegla som ka indikere at den er gravid.
Det ørverste bildet er klasen lagt under topplokket.
Jeg tar klasene derfra for de skal klekkes i et annet kar og da legger jeg dem på en liten tynn svamp. Jeg har en liten glasskant som stikker ca 5 cm ut som jeg legger eggene for å klekkes.
Jeg har masse sneglebilder liggende inne på forumet. Hvis du går inn på foto og film og videre til bildetråder og der har jeg laga en tråd, hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder. Der er det mye artig å se. Har også noen liggende i kunnskapsbasene på snegler og skalldyr. Det er vel noen i min personlige akvarietråd også , heidi sitt snegle og fiske eventyr. Så bildene mine er litt overalt.
Det er ingen ytre tegn på snegla som ka indikere at den er gravid.
Det ørverste bildet er klasen lagt under topplokket.
Jeg tar klasene derfra for de skal klekkes i et annet kar og da legger jeg dem på en liten tynn svamp. Jeg har en liten glasskant som stikker ca 5 cm ut som jeg legger eggene for å klekkes.
Postet 04.05.08 kl 12:00