- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Er det mulig å bevare skallet etter døde snegler?
Er det mulig å bevare skallet etter døde snegler?
Postet 09.07.08 kl 16:24
Postet 09.07.08 kl 17:36
Uff, ja, jeg vet hvordan råtne snegler lukter.. Blæh. Har jo litt erfaring med slike som er samlet fra fjæra og som ikke har ligget så lenge i sjøen at alt inni snurren er borte. Jeg har hatt 4 barn (som er voksne nå) og som har hatt endel virkelige stinkbomber i esker og skuffer. Derfor lurte jeg på om det var en måte å rense skallene på, uten å forpeste seg sjøl.
Postet 09.07.08 kl 18:06
Hei
Har hatt en del snegler som har avgått ved døden oppigjennom. Stort sett av alderdom
Jeg lar ofte døde snegler ligge til andre snegler har tatt seg av innmaten så tar jeg de opp og skylder dem grundig. Deretter må de tørke skikkelig. Jeg setter dem ofte oppå lysrørarmaturen i noen dager.
Til slutt dypper jeg dem i Owatrol Olje. Standard olje som blant annet bruker på tre og mot rust. Er bilde av noe rust greier på boksen.
Dette er en olje som er sterkt penetrerende og svakt herdende. Den trekker godt inn i skallet og forsegler dette mot påvirkning fra luft og fukt.
Det er best hvis de ikke ligger for lenge i akvariet og heller ikke blir stående for lenge til tørk, da enten korroderer dem eller blekner. Med oljen får de et fuktig utsende hvor fargene kommer kanske godt fram.
Har hørt at andre bruker forskjellige typer lakk etc.
Lykke til med snegleskall samlingen
Har hatt en del snegler som har avgått ved døden oppigjennom. Stort sett av alderdom
Jeg lar ofte døde snegler ligge til andre snegler har tatt seg av innmaten så tar jeg de opp og skylder dem grundig. Deretter må de tørke skikkelig. Jeg setter dem ofte oppå lysrørarmaturen i noen dager.
Til slutt dypper jeg dem i Owatrol Olje. Standard olje som blant annet bruker på tre og mot rust. Er bilde av noe rust greier på boksen.
Dette er en olje som er sterkt penetrerende og svakt herdende. Den trekker godt inn i skallet og forsegler dette mot påvirkning fra luft og fukt.
Det er best hvis de ikke ligger for lenge i akvariet og heller ikke blir stående for lenge til tørk, da enten korroderer dem eller blekner. Med oljen får de et fuktig utsende hvor fargene kommer kanske godt fram.
Har hørt at andre bruker forskjellige typer lakk etc.
Lykke til med snegleskall samlingen
Postet 11.07.08 kl 23:55
Postet 12.07.08 kl 00:11
Den lille lukten som er igjen i skallene etter skylling blir jo også konservert/innelukket med Owatrol. Owatrolen lukter jo også litt friskt etter at den har tørket. Ikke ubehagelig etter min mening
Har man ikke andre snegler til å ta seg av døde snegler så bør man ta dem opp og forsøke å rense dem, eventuellt legge dem ut et sted de kan råtne uten sjenanse for andre da dette lukter endel!
Har man ikke andre snegler til å ta seg av døde snegler så bør man ta dem opp og forsøke å rense dem, eventuellt legge dem ut et sted de kan råtne uten sjenanse for andre da dette lukter endel!
Postet 12.07.08 kl 12:30