- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Kan eplesnegleegg klekke under vann?
Kan eplesnegleegg klekke under vann?
I dag fant jeg en liten snegle på ca 1/2 cm på glasset i det store akvariet mitt. Den så akkurat ut som en eplesnegle, men det er bare det at jeg ikke har snegler i det karet! Sneglene bor i et mindre kar. Men, da sneglene der begynte å legge egg, ble den første klasen lagt på et så dumt sted inni armaturet, at jeg løsnet klasen, som var sprø og brakk i tre deler, og la bitene til klekking på staget over midten på det store akvariet. Der lå de en god stund, og jeg passet på å ikke rive dem ned når jeg stelte i akvariet. Dette gikk selvfølgelig ikke bra i lengden, for en dag ramlet bitene i vannet, og jeg fant ikke igjen alle delene.
Dette er nå såpass lenge siden at størrelsen på den sneglen jeg fant i dag kan stemme med klekking av denne første klasen. Dette akvariet er veldig tett beplantet, og det går en praktbotia der, så det er merkelig at sneglen har blitt såpass stor. Nå har jeg plukket ut sneglen og puttet den over i det lille akvariet der de andre sneglene bor, så den skal slippe å bli botiamat.
Kan det være mulig at noen av de forsvunne eggene har holdt seg flytende mellom bladene på Hygrophilaen og klekket der? Eller er dette et mysterium.
Dette er nå såpass lenge siden at størrelsen på den sneglen jeg fant i dag kan stemme med klekking av denne første klasen. Dette akvariet er veldig tett beplantet, og det går en praktbotia der, så det er merkelig at sneglen har blitt såpass stor. Nå har jeg plukket ut sneglen og puttet den over i det lille akvariet der de andre sneglene bor, så den skal slippe å bli botiamat.
Kan det være mulig at noen av de forsvunne eggene har holdt seg flytende mellom bladene på Hygrophilaen og klekket der? Eller er dette et mysterium.
Postet 06.09.08 kl 00:10
Postet 06.09.08 kl 00:18
Jeg hadde bitene liggende på staget ca en uke før de falt i vannet, bitene var harde og porøse, og jeg hadde liten tro på at de ville klekke. Jeg visste ikke hvordan eggene skulle se ut engang, og hvor lang tid det ville ta, for det var som sagt den første klasen som ble lagt hos meg. Artig å høre at du har opplevd omtrent det samme, og at teorien ikke er helt umulig.
Postet 06.09.08 kl 00:39
Jeg har hørt at faller en av eggklasene under vann så drukner de. Jeg hadde flere klaser før ferien som ble revet ned av marisa sneglene og de lå under vann flere ganger pga dette. Noen biter løsnet og de lot jeg bare ligge og de ble øyeblikkelig spist av andre snegler også coryene var bortpå og slurpet litt. Alle de klasene som var under vann råtnet og det ble ingen beibiser ut av dem. De luktet noe forferdelig etter en stund. Men jeg hadde også en klase som hadde falt i vannet like før klekking. Det siste jeg så var at den hadde begynt å få den karakteristiske gråfargen men klasen var fremdeles hard. Disse eggene klekket under vann for sneglene var sikkert ferdig utviklet og klare til å klekkes. Hos meg klekker klasene fra 10- 13 dager og det kan jo hende at det er det som har skjedd at sneglene egentlig var ferdige og ventet på å klekkes og derfor overlevde? Klasen er jo steinhard like før den faller sammen så det kan godt hende at skallet hindret dem fra å drukne? Hvem vet? Ikke jeg, mysteriesneglen lever opp til sitt rykte.....)
Postet 06.09.08 kl 01:11
Jeg mener å ha lest at i eplesneglens naturlige miljø flommer elvene ofte over slik at eggene havner under vann, og de er tilpasset for å tåle det. Men det er da snakk om korte perioder.
Det er en grunn til at sneglene legger eggene over vann, jeg tviler sterkt på at de vil klekke under vann.
Kanskje noen av eggene havnet et tørt sted som du ikke fikk med deg? Kanskje i filteret? Dersom du har utvendig filter er det kanskje en mulighet for at noen egg havnet et sted med så lav vannstand at de klekket...
Det er en grunn til at sneglene legger eggene over vann, jeg tviler sterkt på at de vil klekke under vann.
Kanskje noen av eggene havnet et tørt sted som du ikke fikk med deg? Kanskje i filteret? Dersom du har utvendig filter er det kanskje en mulighet for at noen egg havnet et sted med så lav vannstand at de klekket...
Postet 06.09.08 kl 03:56