Hva er galt med pestsnegler?

Jeg har nå gått gjennom en haug med gamle tråder om folk som har 2,3,4,5- liters boller og akvarier, og er litt forbauset over at ingen foreslår at man kan ha pestsnegler i dem. Jeg mener, hvorfor ikke? De overlever det meste, trenger hverken pumpe, filter, varmekolbe eller lys. Du kan få dem gratis omtrent overalt, enten av dyrebutikker som gladelig vil bli kvitt dem fra plantetankene sine, eller privatpersoner som har invasjoner gående. Sneglene er vakre og formerer seg fort. Blir det for mange kan du gi dem bort/selge dem til kulefisk-eiere eller folk som har andre sneglespisende fisker. I min lille 2-liters bolle går de i beste velgående. Der er en gammel vasspest stil som de gnager på, jeg gir dem rekeperler eller erter 1-2 ganger i uka, og jeg har sett snurten av egg. Du kan jo da dekorere bollen med noe fint, eller ikke ha noe i det hele tatt (bør ha en plante e.l.). Eneste av stell jeg gjør er å bytte ut 3-4 dl vann 2-3 ganger i uka. Sneglene tåler nitritt utrolig bra og overlever det meste.

Synes virkelig flere folk burde vurdere å holde pestsnegler i de små akvariene sine

Bilde: Min sneglebolle. Totale utgifter for den:
Bolle: 69 kroner på nille (slike boller kan fåes overalt til mindre enn dette)
Vasspest: selvdyrket, altså gratis.
Pynt: noe gammelt jeg fant på loftet som jeg ikke husker prisen på, men dette er ikke nødvendig i det hele tatt.
Grus: Tok en liten neve fra akvariet, veldig billig. Du kan også finne sand på en strand eller i en elv. Du kan også helt skippe sanden.
Sneglene: fulgte gratis med noe gress.

Konklusjon: 69 kroner for det hele.
Så stilig

Jeg lar stort sett pestsnegler være i fred disse dager, men da jeg var fersk akvarist skulle de knuses og fjernes. Nå skjønner jeg ikke helt problemet med dem, og forteller stadig nybegynnere at det er jo bare å la dem være i fred, de skader ingen.

Så hvis jeg har en bolle til overs en dag kanskje jeg skal lage noe sånt
Gjør det Det er mer underholdende enn man skulle tro, og du kan innrede den akkurat slik du vil
Pestsnegler er jo ikke SÅ pene da, men det er vel det beste forslaget jeg har hørt på lenge om hva man kan ha i 2L

MEN da jeg skulle skaffe meg kulefisk satte jeg i gang med sneglefarm siden disse fiskene må ha snegler i kosten sin. Jeg ble overraska hvor mye liv det var i disse uanselige og forhatte sneglene! Jeg ble ofte sittende lenge for å se på dem. De romsterte rund i sin egen lille 25 liter og hadde et aktivt liv Men ha ha, jeg måtte bare slutte å se på dem. Jeg syns plutselig ikke det var så gøy å bruke dem som mat til kulene –herregud, hvor bløthjerta kan man bli..

Det er jo mange andre større snegler man kan kjøpe som faktisk er veldig pene. Jeg har sebrasnegle, antennesnegle og humlehornsnegle. Men jeg vet ikke om de kan gå i en sånn bolle uten dekkglass, det har jeg aldri prøvd..
Det finnes jo mange forskjellige varianter med forskjellige mønstre; den ene min er gråbrun med gullflekker og den andre er lys brun med nesten hvite prikker.

De andre sneglene er vel kanskje litt mer var vannverdiene og temperaturer?
Dette er også en pestnegle. Synes faktisk den er veldig pen, men den, og artsfrendene, lever herrens glade dager i asia-karet så jeg tror ikke jeg setter opp noe eget kar til de
Wow, den var utrolig vakker :O Jeg har virkelig lyst på en sånn
Jeg har pestsnegler i mitt "lo-tech" kar.

Synes damsneglene er riktig så stilige.

Grunnen til at de kalles pestsnegler er jo at de kan formere seg veldig og spise masse planter. Men så lenge de ikke formerer seg altfor voldsomt, er de jo bare flotte å se på.
Jeg vil bare si det at jeg er veldig glad for at jeg har pestsneglene i mitt 54 liter da jeg synes det er for lite til algeetendefisk. Dessuten var de jo helt gratis (og de holder algene nesten helt i sjakk)!

Det er en snegle jeg er ganske fascinert av i karet mitt. Den har vært der i evigheter og skallet har blitt gigantisk. Men det har altså blitt så stort at det har begynt å vokse mose/alger det! Kjempefint! Ser ut som en ursnegle eller noe, hehe.
Den kunne jeg tenke meg å se bilde av
Hos meg så liker sneglene bedre plantene enn de iker alger, så det er veldig irriterende. Dessuten er mine pestsnegler stygge. De ser ut som en lysebrun liten bæsj i miniatyr. ;P Gjett hvilken snegl jeg har...
Aggi
Hos meg så liker sneglene bedre plantene enn de iker alger, så det er veldig irriterende. Dessuten er mine pestsnegler stygge. De ser ut som en lysebrun liten bæsj i miniatyr. ;P Gjett hvilken snegl jeg har...

Lymnea POOregra? x)
Jeg tipper på skivesnegler, Aggi
Tante Astrid
Jeg tipper på skivesnegler, Aggi ;)

Jepp! Irriterende små krapyler. Men nå skal A. Helenaene mine ta dem! :->
Jeg syns posthornsneglene er veldig fine og ser ikke på de som noe problem i det hele tatt. jeg samler på de for de finns i utrolig mange fine farger og mønster etterhvert. Jeg gir jo bort mange når det blir for mange.
Skivesnegler har jeg også men ikke mange. Håper jeg får noen til å bli store nå er de bare bittesmå.
Så utrolig søtt det siste bildet
De er jo skikkelige fargeklatter syns jeg. Jeg tar masse bilder av de for de er så fine. Syns jeg. Som vi sei i trøndelag - vi har kvar vår tyttj
*hakeslepp* Nå fikk jeg lyst på flere boller med flere typer pestsnegler
Heidi Ingdal
Som vi sei i trøndelag - vi har kvar vår tyttj

tyttj?? XP hva i alle dager e det? :P
Kvar vår tyttj betyr hver vår smak. )
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap