Skifter røde mangrove krabber skall? og tar dette livet av dem?

Jeg hadde to mangrovekrabber, nå nettopp fant jeg to døde skall, men det er fortsatt en levende krabbe igjen i karet (altså 2 + 1 = 3!!!)
Skifter disse skall? Og er det nok til å drepe dem? Den andre har forandret farge fra brunaktig til lyserosa under "buken".
joda, de skifter skall. de er som regel litt annerledes i fargen etter skallbytte, også er de bløte, det nye skallet trenger litt tid på å herde.
Sanne
joda, de skifter skall. de er som regel litt annerledes i fargen etter skallbytte, også er de bløte, det nye skallet trenger litt tid på å herde.

Men dette burde vel ikke drepe dem da? Kan praktbotiane mine ha skyld i dødsfallet? Sånn hvis krabbene er sårbare rundt dette tidspunktet? Og i såfall, er det noen "tegn" som kommer rundt skallskiftet sånn at jeg kan få flyttet den over til et annet kar?
jeg har aldri hatt mangrove krabber, snakket bare om krabber generellt, skulle nok presisert det, beklager
vet ikke hvordan praktbotia er mot krabber, mine tok kun snegler og lot all annet være ifred...
Fant nå den andre krabben (den jeg trodde var død) viser seg at begge to har skiftet skall samtidig (merkelige greier)
Jaja, man opplever noe nytt hver dag med akvarium i hus
Er det noen som vet litt mer om adferd til mangrovekrabber? Kunne være fint å vite litt mer om de i så fall
hei hei, kan jeg bare spørre om en ting her?

Hvor fikk du tak i krabbene dine og eventuellt pris?
er de vanskelige å ha?
Hvordan har du laget landområde til de?

)
Shlush
hei hei, kan jeg bare spørre om en ting her? :) Hvor fikk du tak i krabbene dine og eventuellt pris? er de vanskelige å ha? Hvordan har du laget landområde til de? :))

Jeg kjøpte de i en vanlig dyrebutikk, betalte vel ca 80 kr. pr. stykk... Syntes ikke de er noe vanskelige å holde (sånn bortsett fra sjokket å finne to "døde" krabber, med tanke på skallbyttet :P) Jeg forer de med rekepellets og mygglarver. Har ikke laget noe spesielt landområde, men har planter som vokser på overflaten som de kan krabbe rundt på. Eneste som er viktig å huske på er at de er veeeeeeldig glad i å stikke av fra karet. Selv har jeg gaffa-teipet alle mulige rømningsveier, men du må selvfølgelig ha heldekkende armatur.
Takk Risika )

Jeg har heldekkende lysarbatur, men det er to hull bakpå (sikkert meningen for ledninger?? :S kommer de seg dit hvis jeg ikke har noe krabbe måte å komme seg dit?? :p

he heh...

Jeg har sommerfuglciklider, vil dette bli problem?
Shlush
Takk Risika :)) Jeg har heldekkende lysarbatur, men det er to hull bakpå (sikkert meningen for ledninger?? :S kommer de seg dit hvis jeg ikke har noe krabbe måte å komme seg dit?? :p he heh... Jeg har sommerfuglciklider, vil dette bli problem?

De kan fint komme seg ut der, men jeg har bare teipet igjen, har bare latt et lite hull være igjen til ledningene) Jeg vet ikke noe spesielt om de passer eller ikke sammen med ciklidene, men ved egglegging kan jeg nok tenke meg at de kan være litt hissige mot krabbene (de vil spise eggene hvis de kommer nær nok) ellers mener jeg å ha lest at krabber også kan ta små fisk og yngel
Jeg har hatt mangrovekrabber i en lengre periode, men måtte dessverre gi de bort da vi skulle flytte. Veldig morsomme dyr med stor personlighet! Kjenner meg godt igjen i skallskifte-sjokket! Krabbeskallene ser jo såpass hele ut at man fort kan forveksle de med døde krabber. Skallene er imidlertid veldig lette (du kjenner knapt noe vekt), mens en "hel krabbe" veier bittelittegrann, så hvis du lurer på om det er en død krabbe eller et skall, kan du kjenne på vekta. Etter skallskifte er de ofte litt sky i noen dager, og gjemmer seg unna. De er spesielt sårbare i den første tiden.

Jeg vil absolutt anbefale deg å lage et landområde til krabbene dine. Ut fra det jeg har lest og sett, er dette noe de har behov for. Mine holdt seg over vannet ofte, og spesielt når de sov. De gjorde også fra seg over vann, og etterhvert gjorde jeg det slik at jeg la en flat skiferstein på toppen av landområdet deres. Den kunne jeg enkelt fjerne og skylle når det var mye skitt der.

Det er viktig at krabbene får mat som inneholder kalsium, noe de trenger for skall-produksjonen. Jeg har gitt mine et spesielt krabbefõr fra Hikari (tror det var derfra) + litt spinat innimellom. Krabbene mine var ikke av den kresne typen, og gaflet stort sett innpå det som ble tilbudt dem.

Ellers er det, som du sier, viktig å passe på at krabbene ikke forsvinner ut av karet.

Lykke til med krabbene dine! Savner mine nå!
Høres morsomt ut ) Får bare drive på med tapeing da, har ikke bare ledninger ut, men også slanger fra utvendigpumpe da. Men skal nok få tettet disse nok... Sommerfuglene mine yngler ikke, har ikke gjort det enda vertfall. Og hannen har dødd. Så nå er det en sommerfuglhunn (voksen) og en ung sommerfugl (som jeg tror er hann)... Så blir en stund til yngling mellom disse hvis det skjer :p

Men mangrovekrabben, ødelegger den mye planter eller er det en måte å unngå det på?? )
Shlush
Men mangrovekrabben, ødelegger den mye planter eller er det en måte å unngå det på?? :))

Jeg har aldri opplevd at krabbene har skadet planter i det hele tatt.
Knut B.
[QUOTE=Shlush]Men mangrovekrabben, ødelegger den mye planter eller er det en måte å unngå det på?? :))

Mine forsynte seg grådig av spesielt en plante. Den var en gang en stor og flott plante, har bare noen få grener igjen nå :p Men takk for tips, som jeg sa også; jeg har en stor plante som fungerer som landområde, men håper å finne en litt "fiffigere" måte å løse det på. Tenkte kanskje å male noe isopor i grønt, men vet ikke helt hvordan jeg skulle fått det til med tanke på hva slags maling jeg kan bruke osv. Evt. kunne jeg kanskje kjøpt flere kork-biter som jeg kunne fått festet sammen på et vis slik at det ble flere "øyer" som de kunne boltret seg på
ok ) Takker og bukker for alle svar )

Jeg ser nå hvilke planter som jeg kan ha og ikke kan ha da til slutt :p
Knut B.
[QUOTE=Shlush]Men mangrovekrabben, ødelegger den mye planter eller er det en måte å unngå det på?? :))

Jeg har en rød mangrovekrabbe som forsynte seg grovt av en stengelplante. Det var planterester over alt.. men så fjernet jeg dem og fikk planter med tykkere blader. Har også gress, og det trimmer den hele tiden

Krabba mi har aldri prøvd å stikke av, det har hendt at lokket har stått oppe i perioder, men den er der fortsatt

Ellers så bruker jeg røtter som landområde. Har festet sugekopper på dem, og det ser ganske bra ut. De er lette å rengjøre.
supert

Krabbeplanen min er foreløbig utsatt, da dyrebutikken ikke ville bestille krabbe til meg og sa at de var ulovlige! (
Shlush
supert :) Krabbeplanen min er foreløbig utsatt, da dyrebutikken ikke ville bestille krabbe til meg og sa at de var ulovlige! :((

Da kan du masjere tilbake til dyrebutikken og si at de tar feil. Det er kreps(mener jeg på) som er ulovlig. Si at du vil ha røde mangrovekrabber. Jeg har kjøpt mine i en velletablert dyrebutikk i nærheten av der jeg bor, stedet heter Dahls dyrerike (du kan sjekke hjemmesiden deres dahlsdyrerike.no) At de ikke gidder å bestille er en annen sak, men ulovlig er det i hvertfall ikke
Hei. Jeg er også veldig interessert i krabber. Men har noen spørsmål.
Hvordan er dem mot andre krabber og bunnlevende dyr/fisk? er dem aggressive og klyper dem mye?
Dyrebutikkene her trørr ikke å bestille med mindre de har en bekreftelse fra mattilsynet om at det er lov :-s (
Shlush
Dyrebutikkene her trørr ikke å bestille med mindre de har en bekreftelse fra mattilsynet om at det er lov :-s :((

Gå til lokalavisen. Kanskje de er villige til å lage en reportasje om det.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap