Hvem spiser pestsnegler?

Da er spørsmålet har masse reker sandsnegler og sånne ting
+ en del alge fisk som otto ansistrius SAE osv

Vet at pest snegler får PH til å synke vannet i springen er akuratt 7 så det er jo yppelig.. Men hva spiser pest sneglene uten at resten av beboelsen tar kvelden?
noen som kan hjelpe?
Har kun et par men vet at de kommer fort :/
Pestsnegler senker ikke pH'en, vet ikke hvor du har det fra.

Det finnes ikke noe du kan skaffe som spiser pestsnegler, men som ikke spiser sandsnegler.

Det finnes forskjellige typer botia som er flinke sneglespisere (mine rører imidlertid ikke skivesnegler, men damsnegler og eplesnegler er favoritter) samt jegersnegler. Men disse vil også spise sandsneglene. Dersom du har en stor populasjon sandsnegler og de holder seg nedgravd i sanden/grusen mesteparten av tiden er det mulig at noen overlever.

Men dersom du vil ha sandsneglene der ville jeg ikke kjøpt noe som spiser snegler.
Her må du nok velge mellom to onder. De fleste botia elsker snegler, men bryr seg desverre ikke om hva slags snegeler du ønsker å beholde. Skal du beholde sandsneglene og andre snegler så er det bare å begynne å fjerne pestsneglene manuelt, eller skvise de slik at de blir fiskemat.

At pestsnegler senker ph`n? hm.. den var ny for meg. Hvor har du hørt/lest det?
Jegersnegler spiser små pestsnegler og holder bestanden i sjakk. De stor kan man jo bare plukke ut. I tilllegg er Kloreke en utmerket pestneglespiser og den rører ikke sandsneglene.
Nettopp derfor er det så viktig å skylle planter og røttene så innmari godt før du putter de i karet. Det garanterer ikke at du ikke får de, men det minsker sjansen.
Høres bra ut...
Sist jeg hadde best snegler gikk P.h helt ned til 5 vannet i springen var 7 gikk derfor ned i fiske butikken å spurte... Hun jobber der kan en god del hun sa at disse pest sneglene fikk ph værdinen til å synke..
hadde den største typen elvegrun og disse små rakkerne ble jo aldri bort men nå har jeg den minste typen + 8 kg rådesand hvit så det går nok bedre nå hehe
Jeg har aldri hørt at pestsneglene får ph til å synke. Ikke er det noe jeg har erfart heller.
Høres merkelig ut. Det må være en sprø idè den butikkdama har klekket ut...
SolVard
Jegersnegler spiser små pestsnegler og holder bestanden i sjakk. De stor kan man jo bare plukke ut. I tilllegg er Kloreke en utmerket pestneglespiser og den rører ikke sandsneglene.

Desverre så er reker + fisk = ikke sant. Dårlig kombinasjon, dyrere fiskefòr finnes knapt.

hehe Mye mulig men hun pleier da å være ærlig med meg Alltid fått gode råd også

men vis dere sier det så
Jeg hadde enorme mengder med pestsnegler og kjøpte indiske kloreker og sandsnegler samme dag. Jeg har fortsatt rekene og en masse sandsnegler men ingen pestsnegler.

Jeg trekker derfor konklusjonen at klorekene spiser pestsnegler og ikke sandsnegler. Det stemmer også med hva jeg ser da rekene ikke enser sandsneglene men ser ut til å få elektrisk støt om de skulle finne en pestsnegle (men det er en stund siden sist de fant en).
Disse pestsneglene, det er de bittesmå krusidullene dere mener ja? Har flust med dem i ene karet mitt, og får ikke bokt med dem. Har fått meg en jegersnegle som vistnok skal være en snegleetende snegle. men så ingen forskjel
Har to praktbotiaer, smt kuliåler i storkaret mitt (disse spiser vel kanskje disse, eller?), men det karet som er "invadert" er bare 72Liter noe som jo egentlig er litt lite til spesielt praktbotiaen. pluss at jeg helst vil ha dem i storkaret mitt da. Har skvist og skvist, men hjelper jo ikke. Er det noe annet man kan gjøre. Har ellers en del levendefødende i karet.
mona o
[URLBLOCK1] og [URLBLOCK2] spiser pestsnegler.
holder de seg unna eplesnegler?
Nei, pakistanbotia/sebrabotia vil spise det som kommer i nærheten, de gjør nok ingen forskjell på snegler du ønske å beholde/ikke ønsker.

Jeg begynte også min fartstid innen akvaristikk med å nærmest hate pestsnegler! Vi har kjøpt praktbotia/jegersnegler, og de er gaaanske så få nå de pestsneglene.. Men jeg må nå altså si at jeg ihvertfall angrer på kjøpet av praktbotia! For det første siden disse blir så store! Og at de må være flere enn 2 stk for å trives og ha det best mulig.
Men også fordi jeg har innsett at pestsnegler av ymse slag faktisk er OK å ha! De rydder opp, rører i sanda(veldig greit når en har gått så og si fullstendig over til biltemasand) også er de utrolig fine! Ja, jeg synes faktisk at de er utrolig fine å se på, på lik linje med f.eks eplesnegler(ja, bort sett fra at eplesnegla kommer i masse farger og blir svær i forhold

Jeg beholder mine små pestsnegler, men om de blir for mange i et kar(hvor det ikke går praktbotia/jegere) så skviser jeg noen i løpet av en ukes tid. Dermed blir bestanden litt mindre... Men ikke borte.
Tine Zachariassen
Nei, pakistanbotia/sebrabotia vil spise det som kommer i nærheten, de gjør nok ingen forskjell på snegler du ønske å beholde/ikke ønsker. Jeg begynte også min fartstid innen akvaristikk med å nærmest hate pestsnegler! Vi har kjøpt praktbotia/jegersnegler, og de er gaaanske så få nå de pestsneglene.. Men jeg må nå altså si at jeg ihvertfall angrer på kjøpet av praktbotia! For det første siden disse blir så store! Og at de må være flere enn 2 stk for å trives og ha det best mulig. Men også fordi jeg har innsett at pestsnegler av ymse slag faktisk er OK å ha! De rydder opp, rører i sanda(veldig greit når en har gått så og si fullstendig over til biltemasand) også er de utrolig fine! Ja, jeg synes faktisk at de er utrolig fine å se på, på lik linje med f.eks eplesnegler(ja, bort sett fra at eplesnegla kommer i masse farger og blir svær i forhold:) Jeg beholder mine små pestsnegler, men om de blir for mange i et kar(hvor det ikke går praktbotia/jegere) så skviser jeg noen i løpet av en ukes tid. Dermed blir bestanden litt mindre... Men ikke borte.:)
ja jeg tenker litt som deg faktisk.. jeg er stadig vekk borte å ser på de og lar meg fascinere. jeg ble faktisk litt gira når jeg oppdaget dem første gangen

jeg får bare plukke ut overskuddet en gang i blant hehe
min pestsneglebestand er reduert med 95 % etter at jeg fikk indiske kloreker. kanskje ikke de kjappeste sneglespiserene som kulefisk og botia men de gjør jobben

blir ikke kvitt eggene fra pestsneglene men disse gir jo bare gratis mat til rekene. klorekene blir kanske store ca 10 sm. selvsagt kan disse bli mat av sultene store fisker men i mitt discuscar så er dette en utmerket måte å få bukt med sneglene, jeg vil ikke ha botia i discuskaret pga de stresser litt vel mye for de horisontale flyndrene.
men skal nevnes at klorekene kan ta fisk som ligger på bunnen om natten. som feks små guppy o.l

Eplesnegler kan være med å holde ned bestanden, da de spiser egg av pestsnegl.

Praktbotia

Jegersnegl
Ciklidene mine spiser snegler, det samme gjør Skjørtetetra, og Dverggurami.
Helt sneglefritt i karet der Ciklidene og tetraene går. Minimalt med snegler der Guramiene går. Flyttet Guramiene til nytt kar, og da kom sneglene tilbake!

Verd et forsøk. NB. Sandsneglene overlever i Guramikaret, men er sjeldne å se på overflaten!
kan ikke forstå problemet med pestsneglene, de har ikke gjort meg noe eller beboerene i akvariene mine, greit formerer seg ganske fort men det gjør de fleste sneglen også. De gjør nytte for seg og, med å spise overflødig for og slikt i akvariet. Hvis disse senker ph i akvariet så må nå alle sneglene gjøre det, så tviler på det.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap