- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Tigersnegle
Tigersnegle
Går og lurer litt på om jeg skal ha tigersnegle i karet mitt nå(en 30liter) men lurer på om de tåler bløtt vann? Regner med vannet er "litt" bløtt iallefall siden jeg har ett tonn med røtter i vannet og det er ganske brunt av den grunn.
Det er iallefall slik at Knurreguramier stortrives i det, for og ha noe og sammenligne med...
Må virkelig skaffe meg et testkitt snart..
Det er iallefall slik at Knurreguramier stortrives i det, for og ha noe og sammenligne med...
Må virkelig skaffe meg et testkitt snart..
Postet 25.11.08 kl 16:43
Tigersnegle kan gå i bløtt vann
Postet 25.11.08 kl 17:57
Postet 25.11.08 kl 21:46
Den har gått i ph under 7 hos meg siden jeg kjøpte den for et par år siden. Den ser ut til å trives fint og forvitrer ikke i skallet slik eplesneglene kan gjøre når de går i for surt vann. Her et bilde tatt for noen uker siden. Skjøten i skallet skyldes overgangen fra butikkaret til mine kar. Den har flyttet litt rundt her hos meg. Bak en sebrasnegl som også ser ut til å tåle surere vann. Nå skal det sies at jeg ikke har hatt de i kjempesurt vann. Det har ligget mellom 6 og 7 og gh har variert fra 2-4 avhengig av om jeg har tilsatt noe eller ikke.
Postet 25.11.08 kl 21:53
Postet 25.11.08 kl 21:56
Vannet mitt har en ph på 6,5 og der går det bra med både tigersnegle, sebrasnegle og humlehornsnegle. Disse kan gå i bløtt vann.
Men suwalesisnegle gikk ikke i så bløtt vann. Etter 2 mnd begynte skallet å forvitre. Noe sånt ser jeg ikke i det hele tatt på de andre sneglene som har gått lenge i bløtt vann
Men suwalesisnegle gikk ikke i så bløtt vann. Etter 2 mnd begynte skallet å forvitre. Noe sånt ser jeg ikke i det hele tatt på de andre sneglene som har gått lenge i bløtt vann
Postet 25.11.08 kl 21:58
Postet 27.11.08 kl 17:01
PsykfalletSer ut til at det blir PH test i morgen, samt èn tigersnegle til karet mitt:) Lønn er kjekt og bruke, til tider...
Ja, lurt! jeg føler meg faktisk "blind" uten testene. Hordan skal jeg med det blotte øye se hva slags vannkvalitet det er i karene? jeg syns vannkvaliteten er så viktig at jeg føler for å teste ukentlig. Fiskene dine vil uansett sette pris på om du sjekker at de får samme vannkvalitet de ellers lever med i det fri -og det er vel det vi ønsker å etterligne?!
Postet 27.11.08 kl 20:17
Postet 27.11.08 kl 20:20
Postet 28.11.08 kl 09:34
Da var Ph test og Gh test kjøpt, de hadde ikke noe annet der jeg var(!!?), så nettet neste. Andre tester jeg bør kjøpe i samme slengen?
Uansett, Ph = 7, Gh = 9
Sto og sikla på tiger'n samtidig når jeg var innom, så også at de hadde en annen snegletype som het blå turbosnegle, noen som har vært borti denne før?
http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1186
Uansett, Ph = 7, Gh = 9
Sto og sikla på tiger'n samtidig når jeg var innom, så også at de hadde en annen snegletype som het blå turbosnegle, noen som har vært borti denne før?
http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1186
Postet 29.11.08 kl 11:46