Hvordan bli kvitt pest snegler?

Inaktiv bruker
ja, jeg har lest litt rund på forumet, men har endo ikkje funne noko som peiker direkte på mitt problem.

jeg har noe som ser ut som posthornsnegler, små- ca ein halv cm.
hvordan blir jeg kvitt desse?
kan ikkje ha praktbotia pga litte akvarium. 60l og yngel på ancistrus og guppy

Jergersnegler er tingen ! Ta ca 5 stk så skal jeg garantere deg at pestsnegleren er borte etter kort tid.
Jegersnegler, Indiske kloreker,feller eller EsHa gastropex funker...

Indiske kloreker kan ta små fisk...
But why? Ødelegger de noe i akvariet ditt?
(du kan sende noen til meg) hehe
trenger snegler jeg så. hvor store blir disse?
mvh bernard
de spiser plantene! :S jeg har også pest snegler som må ha kommet med planter eller noe.. de ødelegger i hvertfall plantene mine.
Kristinus
de spiser plantene! :S jeg har også pest snegler som må ha kommet med planter eller noe.. de ødelegger i hvertfall plantene mine.

Men hvis du har nok planter vil du ikke se noen skade. Dessuten spiser sneglene matavfall ++. Jeg har masse snegler i alle kar, men er overhodet ikke plaget av dem. Ikke et eneste hull i planter
Inaktiv bruker
det er vel meir prinnsipp som det går i her.
vil ikkje ha noen små pest snegler "overtar" akvarie...
men asiatiske jegersnegler går vel ikkje når jeg har to eplesnegler...?
zantoko
det er vel meir prinnsipp som det går i her. vil ikkje ha noen små pest snegler "overtar" akvarie... men asiatiske jegersnegler går vel ikkje når jeg har to eplesnegler...?

Blir nok middag de og ja....
Kampfiskdamer er noen skikkelige pest-snegle-drepere, men de er jo ganske agressive mot det meste og da, men jeg har god erfaring med de som snegleutrydder.
Men de tar sikker guppy også...
Lro
[QUOTE=Kristinus]de spiser plantene! :S jeg har også pest snegler som må ha kommet med planter eller noe.. de ødelegger i hvertfall plantene mine.

Men hvis du har nok planter vil du ikke se noen skade. Dessuten spiser sneglene matavfall ++. Jeg har masse snegler i alle kar, men er overhodet ikke plaget av dem. Ikke et eneste hull i planter
Det som skjer er at alle bladene blir fulle av huller, og pestsneglene blir mangfildig flere. Snakker av ærfaring.
Ja, det er akkurat det som skjer! plantene ser jo ikke ut til slutt! og det bruker og ende med at jeg må fjerne dem... ;( jeg bruker bare og fjerne sneglene men jeg får jo aldri bort alle da..
A. Helena vil kunne hjelpe iallefall. Tror slike selges under rubrikk fremdeles.
Aggi
A. Helena vil kunne hjelpe iallefall. Tror slike selges under rubrikk fremdeles.

Men som zantoko sa, har han tenkt å ha eplesnegler. Og då går nok ikke disse så bra. Men jeg har hørt at eplesnegler kan hjelpe på å holde andre sneglebestander nede med at dem spiser eggene dems.

Det høres ut som er vanlige skivesnegler du har. Det er lang tid siden jeg hadde slike, men husker ikke noe spesielt om hullete blader.
Det som ofte er med slike snegler som formerer seg ofte, er at formerer seg ikke mer enn hva det er mat eller plass til. Så, mye pestsnegler = overforing eller dårlige vannbytter. Det er min erfaring.

Hvis du gidder kan du knuse dem mot glasset. Mange fisk som spiser sneglene hvis de kommer til kjøttet
Beklager, jeg så ikke at eplesnegler var aktuelle...
Moekki
Det som ofte er med slike snegler som formerer seg ofte, er at formerer seg ikke mer enn hva det er mat eller plass til. Så, mye pestsnegler = overforing eller dårlige vannbytter. Det er min erfaring.
Ja det stemmer dette med mattilgang, men når de formerer seg ustoppelig på grunn av tilgang på spiselige planter, så har dette nødvendigvis ikke med overfóring å gjøre. Det er min ærfaring...
Kjøpte masse planter av en spesiell sort i vår, og den forsvant i løpet av få måneder. Sneglene tok alle bladene, og det var til slutt bare stilken igjen.
Jeg må si at jeg ikke har noen problemer knyttet til planter og snegler. Har pestsnegler av (nesten) alle typer i karene mine og har ingen problemer med at de spiser på plantene. Det eneste de forsyner seg av er plante-deler som er skadet eller råtne. Friske blad rører de ikke annet enn for å gnage alger av de
Tante Astrid
Jeg må si at jeg ikke har noen problemer knyttet til planter og snegler. Har pestsnegler av (nesten) alle typer i karene mine og har ingen problemer med at de spiser på plantene. Det eneste de forsyner seg av er plante-deler som er skadet eller råtne. Friske blad rører de ikke annet enn for å gnage alger av de :)

Kanskje det kommer an på hvilken plante man har? Hos meg var det tydelig hvilken de foretrakk..
Det kan hende, men jeg har hatt veldig mange forskjellige planter gjennom tidene. Kanskje mine snegler har mer enn nok planteavfall å gnage på slik at de ikke fristes av de friske plantedelene
Tante Astrid
Det kan hende, men jeg har hatt veldig mange forskjellige planter gjennom tidene. Kanskje mine snegler har mer enn nok planteavfall å gnage på slik at de ikke fristes av de friske plantedelene ;)

Var derfor jeg også mente at man bør kanskje stappe karet med nok planter. jeg tror det er mye av grunnen til at jeg ikke får ødelagt plantene i mine kar.
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap