- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Er dette eplesneglebarn eller pestsnegle?
Er dette eplesneglebarn eller pestsnegle?
Heisann!
Fant plutselig noe smått krype i overflaten her i dag, og har sett eplesneglene være ganske ivrige på paringsfronten i det siste så vil ikke utelukke at det kan ha klektes en klase jeg ikke har sett, men synes det virker litt rart også.
Har forsøkt å få tatt noen bilder i fokus, men det er enten snegla som beveger seg fort eller jeg som er ustå på både hånda og ikea-stol som støtte..
Har forresten ikke noe annet av snegler i karet enn 4 eplesnegler.
Det ene bildet er med eventuell far som svinger forbi for å se hva som beveger seg i skorpa..
Lykke til, og takk for hjelp!
edit: bonusspørsmål: hvor lang tid pleier eplesneglene å bruke fra paring til egglegging? har ca 26 grader i karet..
Fant plutselig noe smått krype i overflaten her i dag, og har sett eplesneglene være ganske ivrige på paringsfronten i det siste så vil ikke utelukke at det kan ha klektes en klase jeg ikke har sett, men synes det virker litt rart også.
Har forsøkt å få tatt noen bilder i fokus, men det er enten snegla som beveger seg fort eller jeg som er ustå på både hånda og ikea-stol som støtte..
Har forresten ikke noe annet av snegler i karet enn 4 eplesnegler.
Det ene bildet er med eventuell far som svinger forbi for å se hva som beveger seg i skorpa..
Lykke til, og takk for hjelp!
edit: bonusspørsmål: hvor lang tid pleier eplesneglene å bruke fra paring til egglegging? har ca 26 grader i karet..
Postet 01.12.08 kl 15:54
Endret: 01.12.08 kl 16:01
Inaktiv bruker
hmmm har opplevd akkurat det samme, to eplesnigler som parrer seg og har det komt idetiske snigler,
men jeg hadde nett kjøpt nye planter og antok at det var pest snigler, men når du nemner det så.... komme til å følge med på denne tråden
men jeg hadde nett kjøpt nye planter og antok at det var pest snigler, men når du nemner det så.... komme til å følge med på denne tråden
Postet 01.12.08 kl 16:18
Postet 01.12.08 kl 16:22
Postet 01.12.08 kl 17:09
Inaktiv bruker
blæ, jeg vil ikke ha sånne....xD
Postet 01.12.08 kl 17:22
hm, men det har ikke kommet noen nye planter på flere mnd, eneste som nettopp har fått plass er tre dverg gurami fra butikken..
men etter å ha sett nærmere på bildene av skivesnegler så ligner de veldig på det jeg har fått. fant som nevnt bare to, den største ca 3-4mm diameter.
i frykt for at de skal spre seg så knuste jeg de og de fikk bli med neste toalettbesøk ut i havet.
men etter å ha sett nærmere på bildene av skivesnegler så ligner de veldig på det jeg har fått. fant som nevnt bare to, den største ca 3-4mm diameter.
i frykt for at de skal spre seg så knuste jeg de og de fikk bli med neste toalettbesøk ut i havet.
Postet 01.12.08 kl 18:09
Endret: 01.12.08 kl 18:14
Postet 01.12.08 kl 18:23
TheStigi frykt for at de skal spre seg så knuste jeg de og de fikk bli med neste toalettbesøk ut i havet.
Tenk om det var en sjelden og kjempedyr art!! Du knuste for millioner Jeg hadde ikke klart å la vær å la de leve opp. Bare for å se hva det var. Hiv oppi ei kampfiskdame når du skal ha dei vekk igjen.
Postet 01.12.08 kl 18:25
Postet 01.12.08 kl 18:26
Nickname[QUOTE=TheStig]i frykt for at de skal spre seg så knuste jeg de og de fikk bli med neste toalettbesøk ut i havet.
Tenk om det var en sjelden og kjempedyr art!! Du knuste for millioner Jeg hadde ikke klart å la vær å la de leve opp. Bare for å se hva det var. Hiv oppi ei kampfiskdame når du skal ha dei vekk igjen.
takk, jeg tenkte tanken og lurte på om jeg skulle putte de oppi en 10-liter jeg har stående.
men for å komme over tanken ser jeg på eplesneglene trives istedet.
for at du/dere også ikke skal tenke på det deler jeg et par bilder av dem.
den blå er en hanne, gul, hvit og lilla er damer. iløpet av det siste døgnet har han feid over alle tre og virker litt ekstra munter der han suser opp og ned karet hele dagen.
Postet 01.12.08 kl 18:34
Postet 01.12.08 kl 22:21