- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Sulawesi
Sulawesi
Postet 12.01.09 kl 20:21
Hei
Etter det jeg kan forstå og det jeg har lest så gjør de det. Gå inn på Heidi sitt snegle og fiske eventyr. , der finner du masse info om disse sneglene.
Jeg har flere av sulawesi snegler, og det dukker stadig opp søte små
Mvh Marit
Jeg har flere av sulawesi snegler, og det dukker stadig opp søte små
Mvh Marit
Postet 16.01.09 kl 12:00
Postet 16.01.09 kl 13:25
Etter det jeg har lest meg til,så må man ha en mann og en dame for at der skal bli unger.
Men jeg lurte på hvordan ser ungerne ut,når de blir født...helt lik som foreldre,bare mini?....og hvor store er de?
Da jeg har hatt mine sammen med vanlige sandsnegle....det er vel vanskelig å se forskell på vanlig sandsnegl og sulawesi?
Men jeg lurte på hvordan ser ungerne ut,når de blir født...helt lik som foreldre,bare mini?....og hvor store er de?
Da jeg har hatt mine sammen med vanlige sandsnegle....det er vel vanskelig å se forskell på vanlig sandsnegl og sulawesi?
Postet 17.01.09 kl 13:48
Postet 17.01.09 kl 13:50
Postet 17.01.09 kl 13:55
Jeg observerte en fødsel en gang og ungen kom ut i en hvit eggsekk som da mora spiser opp og ut av den sekken dukker det opp en prikk lik kopi av mora. Utrolig og jeg tror de får bare en pr gang. Jeg tror jeg har sett parring også for de har en kjønnsåpning på høyre side nede ved halsen og den ene løfter hodet mens den andre legger hodet sitt rundt halsen der åpningen er. Det er endel tvil om de må være en av hvert kjønn for å formere seg og jeg tviler egentlig på det selv også for jeg har ikke hatt disse så veldig lenge og jeg har nå 19 beibier i forskjellige farger både på kropp og skall. Så jeg prøver og følge ekstra nøye med disse for å finne ut av dette for det finns veldig lite informasjon om dem. Det sies at de får en gang pr måned men er i tvil som sagt....
Mine går også sammen med sandsnegler og det er ikke noe problem å se forskjell på dem. De varierer i størrelse når de blir født og det er alt etter hvor stor mora er. De liker høy temperatur 28 grader i vannet. Her er tre bilder av fødselen. Lykke til med noen fantastiske dyr og bare spør hvis du lurer på noe.
Mine går også sammen med sandsnegler og det er ikke noe problem å se forskjell på dem. De varierer i størrelse når de blir født og det er alt etter hvor stor mora er. De liker høy temperatur 28 grader i vannet. Her er tre bilder av fødselen. Lykke til med noen fantastiske dyr og bare spør hvis du lurer på noe.
Postet 17.01.09 kl 14:30
Postet 17.01.09 kl 16:32
Postet 17.01.09 kl 16:33
takk for de fine bilder....og info
Jeg har 2 helt like som på bildet.....Jeg venter på de små skal komme.Igår var jeg innen om dyrebutikken,og fik kjøpt 2 til for 10,- stykket,så da var jeg veldig godt fornøyd....så nå har jeg 6 stykker.
Jeg har vært inne å set på din tråd,alle de fine bilder du har av desse spesielle snegle,da får man jo mer lyst til og ha snegle ha ha.
Jeg har 2 helt like som på bildet.....Jeg venter på de små skal komme.Igår var jeg innen om dyrebutikken,og fik kjøpt 2 til for 10,- stykket,så da var jeg veldig godt fornøyd....så nå har jeg 6 stykker.
Jeg har vært inne å set på din tråd,alle de fine bilder du har av desse spesielle snegle,da får man jo mer lyst til og ha snegle ha ha.
Postet 17.01.09 kl 16:40
Postet 17.01.09 kl 16:53
Postet 17.01.09 kl 17:24
Heidi IngdalSå moro du må ta bilder og legge ut på sneglebildetråden eller hvor du vil så vi får se de. :-))
Snakker du til meg nå eller? I så fall var min kommentar til bildene dine av fødende snegle og at du sa de spiste posen den ble født i.
Det syns jeg var ganske imponerende etterbehandling fra en snegle liksom!
Postet 17.01.09 kl 18:05
Lisbeth[QUOTE=Heidi Ingdal]Så moro du må ta bilder og legge ut på sneglebildetråden eller hvor du vil så vi får se de. :-))
Snakker du til meg nå eller? I så fall var min kommentar til bildene dine av fødende snegle og at du sa de spiste posen den ble født i.
Det syns jeg var ganske imponerende etterbehandling fra en snegle liksom!
Glemte å trykke på siter knappen den var til Helle...sorry
Postet 17.01.09 kl 18:08
Postet 17.01.09 kl 18:53
Postet 19.01.09 kl 13:55
Postet 19.01.09 kl 17:04
Helle LarsenEtter det jeg har lest meg til,så må man ha en mann og en dame for at der skal bli unger.
Jeg er ingen ekspert på disse, har heller ikke lest noe særlig om dem.
Men jeg fikk KUN 1 fra butikken, og denne har over tid født 3 stk snegler. Så enten er den tvekjønnet, eller har den parret seg med enten eplesnegle, damsnegle eller sebrasnegle hos meg, det er det som er av snegler i mitt kar.
Kan selvfølgelig ha parret seg i butikken, men synes det er litt rart med de siste 2 ankomne da i tilfelle.....
Er litt spent på å se hvor fort de vokser, det går foreløpig med "sneglefart" :-P
Postet 19.01.09 kl 17:06
Dagfinn Lunde[QUOTE=Helle Larsen]Etter det jeg har lest meg til,så må man ha en mann og en dame for at der skal bli unger.
Jeg er ingen ekspert på disse, har heller ikke lest noe særlig om dem.
Men jeg fikk KUN 1 fra butikken, og denne har over tid født 3 stk snegler. Så enten er den tvekjønnet, eller har den parret seg med enten eplesnegle, damsnegle eller sebrasnegle hos meg, det er det som er av snegler i mitt kar.
Kan selvfølgelig ha parret seg i butikken, men synes det er litt rart med de siste 2 ankomne da i tilfelle.....
Er litt spent på å se hvor fort de vokser, det går foreløpig med "sneglefart" :-P
Ja det er det jeg er spent på også om de er parret før jeg fikk dem og om de er i stand til å lagre sæd i flere månder for da bestemmer de jo selv når de vil føde...Over hvor lang tid fødte den ene disse tre. Har hørt at de føder en gang i månden men det er også noe jeg tviler på...Jeg har mer tro på at de har blitt befruktet før de kom til butikken for jeg tror ikke forholdende i butikken får de til å pare seg der. For med en gang sneglene har kommet i kar med rett vannverdier så plopper det ut unger. Så dette er spennende å prøve å finne ut av. Hvis den ene du har fortsetter å føde så må de være tvekjønnet. )
Postet 19.01.09 kl 19:06
Helle Larsen[QUOTE=Helle Larsen]Fant en liten baby idag,fra de goldenspotted,det var så morsomt å se. Jeg skal legge inn et bilde i kveld (må bare ha litt hjelp til det). Det var helt rigtig,der var stor forskjell på desse snegle og vanlig sandsnegle.
Å så nusselig da vettu. Ser at mora er golden spotted ja....Blir nesten rørt av å se de jeg.....
Postet 19.01.09 kl 19:07