Masse spørsmål om snegler!

Har et 20 L akvarium som det har vært litt frem og tilbake med, har byttet litt rundt på filtre, og planter og slikt.
Skal ha reker og snegler i det, men har ikke fått det helt opp enda, for jeg venter på ett filter og greier, også skulle jeg bytte sand i det før jeg begynte innkjøringen. Uansett, så skulle jeg flytte akvariet i dag, og da så jeg plutselig at det var en liten snegle i akvariet!
Har sikkert fulgt med plantene eller javamosen, for alt lå i akvarium med fisker og slikt når jeg kjøpte det på dyrebutikken. Skjønner ikke hvordan den har overlevd de dårlige vannverdiene som har vært oppi der, men det gjorde den altså! Så jeg flyttet den over i et litermål, som jeg lagde hull i, også satt jeg den ned i det andre akvariet mitt som jeg har fisk i, også la jeg inn javamosen til sneglen. Har praktbotia, så tror ikke jeg tør å la den gå fritt i akvariet.

Så til spørsmålene:
Hva mater man snegler med? holder det med det jeg gir fiskene, flakfor og grønnsaker, eller bør den ha noe annet?

Lurer også på om dere vet hvilken snegle det er, får ikke tatt bilder, fordi den er så liten at det er helt umulig og se, og det er sikkert ikke lett for dere, men prøver likevel!
Altså, sneglen er både brun og svart, den er ganske lang, i kroppen, også ser det ut som at det er en snurr på skallet.

Forandrer snegler farge på skallet når de vokser?
Ellers tar jeg imot alle tips dere har om snegler!

Takk
Kan det være Sebrasnegle du har ?

Det kan være lurt å gi de litt ekstra grønsaker, da de kan begynne å spise på plantene. Men det er ikke alle snegler som gjør det.

Etter min erfaring med snegler så bytter de ikke farge på skallet etter hvert som de vokser. Jeg har ikke så veldig mye erfaring, men jeg har eplesnegler som er født hos meg, de er nå fullvoksne og de har ikke endet noe farge.

Du vet det me kalk i akvariet når du har snegler ?
Fisken Magnus
Kan det være [URLBLOCK1] du har ? Det kan være lurt å gi de litt ekstra grønsaker, da de kan begynne å spise på plantene. Men det er ikke alle snegler som gjør det. Etter min erfaring med snegler så bytter de ikke farge på skallet etter hvert som de vokser. Jeg har ikke så veldig mye erfaring, men jeg har eplesnegler som er født hos meg, de er nå fullvoksne og de har ikke endet noe farge. Du vet det me kalk i akvariet når du har snegler ?

Tusen takk for raskt svar
Skal prøve å hive inn litt grønnsaker til den, den har egentlig ikke noen planter i den "boksen" den bor i nå, bare mose.
Er ganske vanskelig å se siden den er så liten, men den liknet ganske mye på den som var på bildet.

Men det med kalk vet jeg ikke, hva er det?

Litt info.
Ofte blir snegler stygge i skallet, akuratt som det går i oppløsing.
Det kan skylde 2 ting:
-At GH`en er for lav som gjør at sneglene ikke greir å bygge opp eit solid sneglehus
- At PH`en er for lav, da vil vannet være så surt at det vil begynne å tære på skallet.

GH`en kan du få opp ved å tilsette strandskjell ( noe som er anbefalt til sneglekar). Strandskjellene avgir mye kalsiumkarbonat som øker KH`en og GH`en. Du bør passe på om du skal ha fisk i lag med sneglene at du ikke får uønsket mengde med Kalsium og Karboanter i vannet.
Gh, bør ligge på 6+ (pga kalsiumet Gh sørger for å berike vannet )
Ph bør ligge over 7,( for om du har vannet surer vil det begynne å tære på huset )

Det med kalk blir veldig ofte forklart feil. Derfor fan jeg noe på nette slik at jeg ikke forkalrer deg feil:
Kalk er en fellesbetegnelse for kalsiumholdige forbindelser. Det er i akvariesammenheng vanligvis snakk om kalsium enten i sulfat (CaSo4), klorid(CaCl) eller karbonatforbindelse (CaCo3).
Disse tre forbindelsene gjør ulike ting med vannet, og siden alle er "kalk", blir det fort mye styr for lite gevinst om en ikke kjenner sin vannkjemi.

CaSo4 vil øke Gh, ikke noe annet.
CaCl øker Gh, men tilfører klorider til vannet. Saliniteten øker dermed noe, og slett ikke alle arter er like tilfredse.
CaCo3 øker i all hovedsak karbonatinnholdet (Kh og dermed Ph), men vil til en vis grad spaltes slik at også Gh påvirkes.
Fisken Magnus
CaSo4 vil øke Gh, ikke noe annet. CaCl øker Gh, men tilfører klorider til vannet. Saliniteten øker dermed noe, og slett ikke alle arter er like tilfredse. CaCo3 øker i all hovedsak karbonatinnholdet (Kh og dermed Ph), men vil til en vis grad spaltes slik at også Gh påvirkes.
Dette var svært informativt. Dess mer man får vite, dess mer lurer man på.
Kan jeg spørre deg hva det egentlig er jeg tilsetter, når jeg bruker alabastergips? Jeg har fått Gh fra 4 opp til 7, så den gjorde nytten med den verdien iallefall. Men man må jo spørre seg.
Okey, takk!
Hvis det er sebrasnegle jeg har så er hvertfall PHen rett, men stod ikke hvilken GH den skulle ha, så jeg får google litt.

Takk for hjelpen
Er det ikke gips ?
Carinus
Dette var svært informativt. Dess mer man får vite, dess mer lurer man på. Kan jeg spørre deg hva det egentlig er jeg tilsetter, når jeg bruker alabastergips? Jeg har fått Gh fra 4 opp til syv, så den gjorde nytten med den verdien iallefall. Men man må jo spørre seg.

Du tilsetter alabastergips for å heve GH`en. Den totale hardheten i vannet. PH`en bli ikke hevet.
Alabastergips. Du tilsetter gips !
Nugatti
Okey, takk! :) Hvis det er sebrasnegle jeg har så er hvertfall PHen rett, men stod ikke hvilken GH den skulle ha, så jeg får google litt. Takk for hjelpen :)

Bare hyggelig.
Bare pass på at GH er over 6 så skal det gå bra til du har funne ut hva den skal ha.
Nugatti
Har et 20 L akvarium som det har vært litt frem og tilbake med, har byttet litt rundt på filtre, og planter og slikt. Skal ha reker og snegler i det, men har ikke fått det helt opp enda, for jeg venter på ett filter og greier, også skulle jeg bytte sand i det før jeg begynte innkjøringen. Uansett, så skulle jeg flytte akvariet i dag, og da så jeg plutselig at det var en liten snegle i akvariet! Har sikkert fulgt med plantene eller javamosen, for alt lå i akvarium med fisker og slikt når jeg kjøpte det på dyrebutikken. Skjønner ikke hvordan den har overlevd de dårlige vannverdiene som har vært oppi der, men det gjorde den altså! Så jeg flyttet den over i et litermål, som jeg lagde hull i, også satt jeg den ned i det andre akvariet mitt som jeg har fisk i, også la jeg inn javamosen til sneglen. Har praktbotia, så tror ikke jeg tør å la den gå fritt i akvariet. Så til spørsmålene: Hva mater man snegler med? holder det med det jeg gir fiskene, flakfor og grønnsaker, eller bør den ha noe annet? Lurer også på om dere vet hvilken snegle det er, får ikke tatt bilder, fordi den er så liten at det er helt umulig og se, og det er sikkert ikke lett for dere, men prøver likevel! Altså, sneglen er både brun og svart, den er ganske lang, i kroppen, også ser det ut som at det er en snurr på skallet. Forandrer snegler farge på skallet når de vokser? Ellers tar jeg imot alle tips dere har om snegler! Takk :)

Du kan se igjennom snegle og skalldyrbasen her inne for å se om det er noen som ligner. Det er vel sjelden man får med sebrasnegler med planter. Tror nok det er damsnegle eller leveriktesnegle du har fått. Sneglene spiser det meste og er de beste renholdsarbeiderne du kan få i et akvarium. Du kan også mate de med mallepiller, kokte poteter, gulerøtter, blomkål, agurk, banan og mye mer. Krabbe og rekefor er ypperlig for det inneholder stoffer som styrker skallet. Så de spiser det meste. Det jeg bruker for å holde ph på 7 eller mer er å tilsette natron for jeg har lav ph i kranvannet. For å få gh på 6-10 tilsetter jeg gh/th pluss for den inneholder ikke salter. Fra sneglene(eple) er født er det noen du kan se klart hva slags farger de får mens andre er nesten fagreløse og kan ha svarte prikker. Prikkene kan indikere at de får striper. Fargene forandrer seg mye fra de er født til de er ca kjønnsmoden alder. Noen får sterkere farger og andre blir svakere. Noen får masse striper og andre får mindre. Det blir spennende å se hva slags snegle du har fått. )
Så på leveriktesnegle tidligere, troor ikke det er den, men det er jo som sagt veldig vanskelig å se.
Har rekefor så da skal jeg gi den litt av det
Jeg tilsetter også GH pluss i akvariet mitt når jeg tar vannbytte, for fiskene, så da tror jeg at det skal være greit for sneglen også

Men jeg lurer på en ting til; kan snegler forflytte seg under sanden?

Takk
Fisken Magnus
[QUOTE=Carinus]Dette var svært informativt. Dess mer man får vite, dess mer lurer man på. Kan jeg spørre deg hva det egentlig er jeg tilsetter, når jeg bruker alabastergips? Jeg har fått Gh fra 4 opp til syv, så den gjorde nytten med den verdien iallefall. Men man må jo spørre seg.

Du tilsetter alabastergips for å heve GH`en. Den totale hardheten i vannet. PH`en bli ikke hevet.
Alabastergips. Du tilsetter gips !hehe... *kremt* Såpass skjønte jeg. Tenkte mer på hva gips består av. Er det CaSo4 eller CaCo3?

Fort gjort å gjøre seg til idiot når man spør om ting skriftlig.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap