- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Bitte små brune snegler
Bitte små brune snegler
Hei,for noen dager siden oppdaget jeg masse små BRUNE snegler i karret mitt,de er kjempe små,og de rører seg ikke,fiskene bryr seg ikke om disse.
Jeg var i dyrebutikken og hørte at det kanskje kunne være "PestSnegler" og at de er ikke noe å hå,men jeg vet ikke om det kan være det,for noen måneder siden hadde jeg 2 stk eplesenger oppi karret,men det kom ikke noen egg,men de la seg liksom noen små hinner som klistrer seg fast i galsset,hva kan dette være?
Jeg var i dyrebutikken og hørte at det kanskje kunne være "PestSnegler" og at de er ikke noe å hå,men jeg vet ikke om det kan være det,for noen måneder siden hadde jeg 2 stk eplesenger oppi karret,men det kom ikke noen egg,men de la seg liksom noen små hinner som klistrer seg fast i galsset,hva kan dette være?
Postet 26.02.09 kl 16:19
Kanskje det er posthorn snegler du har. Når de legger egg så ser det ut som små gjennonsiktige små pannekaker og etterhvert blir det prikker i de som da er selve sneglen. Eplesneglene legger egg over vann og du har ikke oversett en eggklase oppunder topplokket da som har klekket?
Skivesneglene legger også bittesmå blanke kaker men de er ikke brune.
Har lagt med noenbilder av posthornsnegler. Disse er store men du kan se om de ligner på disse.
Skivesneglene legger også bittesmå blanke kaker men de er ikke brune.
Har lagt med noenbilder av posthornsnegler. Disse er store men du kan se om de ligner på disse.
Postet 26.02.09 kl 16:48
Postet 26.02.09 kl 17:05
Høres ut som pestsnegle/damsnegle. veldig vanlig snegle. Følger gjerne med på planter du kjøper. Noen syns det er helt forferdelig med disse sneglene i akvariet og noen syns det er greit. jeg er en av de som syns det er greit...
Syns du det blir for mange kan du skvise dem mot glasset. Fiskene spiser snegla da.
Syns du det blir for mange kan du skvise dem mot glasset. Fiskene spiser snegla da.
Postet 26.02.09 kl 17:53
Postet 26.02.09 kl 17:56
ollimen hvordan kan de oppstå?
Som sagt så følger de gjerne med planter. De fleste butikker har snegler i plantekara. Sneglene fester eggene sine på plantene og de er vanskelig å se.
Er det lite mat til sneglene kan de visstnok begynne å spise av plantene. Jeg har aldri opplevd at de skader plantene. Et kar jeg har er fullt av snegler, men plantene tar de ikke. Spiser alger og matrester etter fiskene
Postet 26.02.09 kl 18:03
Endret: 26.02.09 kl 18:04
Postet 26.02.09 kl 18:06
Postet 26.02.09 kl 18:10
Postet 26.02.09 kl 18:11