- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Har lyst til å starte et lite rekekar på kanskje 10liter, hva trenger jeg av utstyr?
Har lyst til å starte et lite rekekar på kanskje 10liter, hva trenger jeg av utstyr?
Postet 26.03.09 kl 01:55
Hovedsakelig trenger du en god pumpe (f.eks. fluval 1+ ), eller du kan kjøpe små akvarier med innebgyd filter og bunnfilter.
Reker er utrolig glad i mose og algekuler, så det og grus er egentlig det eneste du trenger av innredning for at de skal trives
Men husk at i et så lite kar er det veldig viktig med lang og god innkjøringstid av filteret.
EDIT: Mine reker elsker agurk og malletabletter. Ellers kan du fôre med rekefôr, andre grønnsaker som spinat og salat (rekene mine elsker begge), flakfôr og de spiser alger og gamle planterester.
Reker er utrolig glad i mose og algekuler, så det og grus er egentlig det eneste du trenger av innredning for at de skal trives
Men husk at i et så lite kar er det veldig viktig med lang og god innkjøringstid av filteret.
EDIT: Mine reker elsker agurk og malletabletter. Ellers kan du fôre med rekefôr, andre grønnsaker som spinat og salat (rekene mine elsker begge), flakfôr og de spiser alger og gamle planterester.
Postet 26.03.09 kl 08:49
Endret: 26.03.09 kl 08:51
Postet 26.03.09 kl 09:35
TørrfiskJeg kan fårleøbig ingen ting om reker, men er blitt fasinert og har nå lyst til å kanskje starte mitt eget lille rekekar:) Men hva trenger jeg av utstyr (filter, pumpe, varmekolbe osv...? Hvilken mat? Jeg regner med at masse mose er nærmest pålagt?
Jeg ville kanskje satset på en 19 eller 30 liter, den er ikke stort større, men da ruver ikke filteret så mye og det er lettere å finne et som passer. Har selv en 12 liter, og det er jo klin umulig å bruke filter i det Det blir for smått.
Selv liker jeg godt de luftpumpe-drevne svampfilterne i små akvarier, ettersom de er 100% trygge for reker og knøttsmå yngel. Reker og yngel liker faktisk og beite på svampene, ettersom det samler seg småpartikler der de finner spiselig.
Jeg liker JBL TekAir filterne, men de har jeg ikke sett til salgs i Norge. Du finner div. andre luftfiltere til en rimelig penge for eksempel her hos Webzoo.
De mest stillegående luftpumpene jeg har prøvd er Schego sine. Eheims luftpumper er meget stille i starten, men etter en tids bruk begynner de å dure noe helt for j....! (jeg hater durelyd!)
Mest effektiv innkjøring får du selvsagt om du installerer filteret i ditt vanlige akvarium og lar det gå der noen uker, med belastning og "avfallshåndtering". Deretter er det bare å innrede reke-karet når filteret er innkjørt (4-5 uker) og flytte det over dit, og la rekene flytte inn neste dag.
Mose er et must i reke-kar, ja! Rekene holder mosen gullende ren, og rusler rundt og plukker på den døgnet rundt. Javamose tåler mye, og er en mose alle kan få til. Men skal den vokse, må den ha en type lys den kan nyttiggjøre seg. Altså ikke en skrivebordslampe eller noe sånt. Anbefaler faktisk en minilampe som gir utrolig godt plantelys med 6500 Kelvin; AquaticNature Spectra. Det burde holde med den på 9 watt til et så lite kar. Den lampen på 18 w fulgte med en 31 liter jeg kjøpte, og ga utrolig god plantevekst.
Mose og reker får du kjøpt via rubrikk-annonsene her på forumet til en rimelig penge. Har man først fått mosen til å trives, så er man selvforsynt til all evighet Dersom du fester den løst (ikke tettpakket og hardt!!) ved å tvinne den rundt noen grener f.eks. på en redmoor-rot du har saget til passe størrelse, så får javamosen mye penere vekstmåte enn om den ligger i en løs "klase" på bunnen. Min mose i 180 literen vokser med grantre-fasong, utrolig fascinerende hvordan den klatrer og klorer seg fast til først trerota og så strukturbakgrunnen i karet. Inger Anne (en av moderatorne her på forumet) har sett den og har flere ganger kommentert den fascinerende måten den vokser på når den får klore seg fast i noe på den måten
Det som er viktig, er at det skal være tynt lag. Tvinner eller binder man mosen for hardpakket og tett, visner og råtner den bare. Den må ha lys og luft! Så tynt skal det være, og etter kort tid fylle den ut og vokser til den danner tette og fine grønne grener på røtter
Sand er et must i et reke-kar. Finkornet sand, f.eks. Rådasand korn str. 0.4 - 0.8 mm, er flott for reker.
Som bakgrunn i karet bør du unngå innvendige bakgrunner i så små kar. Det er viktig å spare plass der du kan Du kan f.eks. male utsiden av bakglasset svart med akrylmaling. Angrer du senere, kan du enkelt fjerne akrylmalingen i store flak. Kjøpes på byggvarehus (1 liter mattsvart, kr 138 sist jeg sjekket). Hvis de ikke vet hva du mener når du spør etter det, si "Jotaplast". Det er et kallenavn de bruker (mannen min jobber på byggvarehus, så jeg får alt til halve prisen, men 138 kr var prisen før personalrabatten)
Eller, hva med å sette [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2318&HKatID=]en plate med kork[/URL] på utsiden av akvariet, bak det? Kan enkelt byttes etter behov og smak
Jeg har bare et eldre bilde av den mosen jeg nevnte som klatrer oppover bakgrunnen, men den er mye større nå (så stor at jeg måtte kutte den av i toppen nylig
Postet 26.03.09 kl 09:52
Endret: 26.03.09 kl 10:06
Oi, det var mye intessant du kom med Mona! Jeg er på utkikk etter både lys og nytt filter til rekekaret mitt på 28 liter, og nå fikk jeg ny giv når det gjelder å finne en bra løsning til det.
Har ikke peiling på disse luftfilterne, og må innrømme jeg egentlig ikke riktig skjønner hvordan det fungerer når det er luftdrevet. Jeg har hatt plan om å kjøpe fluval 1+ lenge nå, men har enda ikke kommet så langt, og bynner nå å revurdere om jeg heller skulle hatt et luftfilter. Kan noen forklare meg hvordan et luftfilter fungerer og kanskje vise et konkret eksempel på et aktuelt filter til mitt kar og evt fortelle meg hva jeg må kjøpe av deler for å få et komplett luftfilter? Synes det er så vanskelig å finne selv da jeg ikke vet noe om noen av dem. Fint om andre kan komme med sine erfaringer!
Jeg kikket litt på dette lyset du snakker om, men jeg lurer på hvordan det ser ut? Mitt kar har plastramme oppe og nede(GoofySnail her på forumet har samme karet, avbildet i hans personlige tråd. dette karet syns jeg passer bra for reker da det ikke er for høyt) og dekkglass. Vil dette lyset kunne ligge rett på dekkglasset?
Håper ikke jeg "stjal" tråden nå..
Har ikke peiling på disse luftfilterne, og må innrømme jeg egentlig ikke riktig skjønner hvordan det fungerer når det er luftdrevet. Jeg har hatt plan om å kjøpe fluval 1+ lenge nå, men har enda ikke kommet så langt, og bynner nå å revurdere om jeg heller skulle hatt et luftfilter. Kan noen forklare meg hvordan et luftfilter fungerer og kanskje vise et konkret eksempel på et aktuelt filter til mitt kar og evt fortelle meg hva jeg må kjøpe av deler for å få et komplett luftfilter? Synes det er så vanskelig å finne selv da jeg ikke vet noe om noen av dem. Fint om andre kan komme med sine erfaringer!
Jeg kikket litt på dette lyset du snakker om, men jeg lurer på hvordan det ser ut? Mitt kar har plastramme oppe og nede(GoofySnail her på forumet har samme karet, avbildet i hans personlige tråd. dette karet syns jeg passer bra for reker da det ikke er for høyt) og dekkglass. Vil dette lyset kunne ligge rett på dekkglasset?
Håper ikke jeg "stjal" tråden nå..
Postet 26.03.09 kl 11:29
Jeg leste en del på snegler/skalldyrbasen og der var det mange reker som passet i så lite som 10 liter og hvor de poengterte dette, så derfor kom dette med 10 litern
Jeg er imponert over meg sev! Fikk [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=147&produktid=1059&Navn=13. Luftestener&HKatID=33]luftfilteret[/URL] i posten fra webzoo i går , har bestilit mose, har sand
Filteret var forresten mye større i størrelse enn jeg hadde forestilt meg. Tenkte kanskje å bruke det i plast akvarium, men det blir den for stor til tror jeg, så jeg skjønner problemet med små akvarium! Jeg ble skikkelig overrasket i alle fall over størrelsen!
Forslag på lys var veldig greit å få, det er ikke bare bare med det når det gjelder reker har jeg forstått!
Moseveggen har jeg siklet på en stund til ett av de andre karrene men har ikke orket å lage den enda, men jeg blir veldig inspiret til å begynne når jeg ser bilder!
Jeg får se litt mer på reke-kar og se om jeg begynner. Hadde ikke tenkt å ha noe stort, så 50-liter blir det nok ikke. Tenkte å ha mest for gøy, ikke for å ha mye oppdrett osv.. Mulig det blir det av seg selv da?
Jeg er imponert over meg sev! Fikk [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=147&produktid=1059&Navn=13. Luftestener&HKatID=33]luftfilteret[/URL] i posten fra webzoo i går , har bestilit mose, har sand
Filteret var forresten mye større i størrelse enn jeg hadde forestilt meg. Tenkte kanskje å bruke det i plast akvarium, men det blir den for stor til tror jeg, så jeg skjønner problemet med små akvarium! Jeg ble skikkelig overrasket i alle fall over størrelsen!
Forslag på lys var veldig greit å få, det er ikke bare bare med det når det gjelder reker har jeg forstått!
Moseveggen har jeg siklet på en stund til ett av de andre karrene men har ikke orket å lage den enda, men jeg blir veldig inspiret til å begynne når jeg ser bilder!
Jeg får se litt mer på reke-kar og se om jeg begynner. Hadde ikke tenkt å ha noe stort, så 50-liter blir det nok ikke. Tenkte å ha mest for gøy, ikke for å ha mye oppdrett osv.. Mulig det blir det av seg selv da?
Postet 26.03.09 kl 12:05