Dumme viftereker!

Jeg synes det er så "koselig" når reker sitter ved utblåset på pumpa, har alltid sett at vifterekene sitter der i dyrebutikkene. Idag kjøpte jeg meg to stk, men de sitter slettes ikke på pumpa, men farter rundt i hele akvariet. Er de kanskje bare stressa i nytt kar?
Inaktiv bruker
Eller så syns de det er spennende med noe nytt? =D
Enig
har sit de site på pompa nonen ganger men det er sjaldent
Det kan nok ta litt tid før de finner plassen sin, før de skjønner at akkurat ved utblåset er det mest mat. Har hatt viftereker i et par år som har hatt fast plass ved utblåset, kjøpte to nye for noen mnd siden og de brukte et par dager på å finne godplassen de andre satt på.

Du må også sørge for at de faktisk har noe å sitte på foran utblåset. Ikke bare en spinkel plantekvist feks. De må kunne sitte stødig og holde seg fast. Dette er jo ganske tunge reker. Og det må være plass, de kriger seg litt i mellom for beste plassen og da må det være plass nok. Jeg har utblåset vendt mot ei stor rot, her sitter de et godt stykke opp fra bakken. Et sted helt for dem selv.

Mine legger ut på vandring når pumpa slås av ved vannbytter o.l. er aldri ute og vandre ellers. Har hørt at det kan tyde på at noe ikke er helt i orden hvis reka stadig er ute på vandring, det skal de ikke gjøre eller ha behov for. Tror de legger ut på matjakt hvis det er lite tilgang på mat.

Jeg holder av og til en tablett beregnet på maller, mellom utblåset og rekene sånn at støv fra den treffer fangarmene til rekene. Vet ikke om det har noen hensikt, men føler meg litt tryggere på at de av og til får litt næringsrik mat sånn at de ikke skal finne på å legge ut på tur. Men gi dem litt tid og se om det er noe du kan gjøre for å tilpasse for dem litt bedre. Kjenn etter hvor vannstrålen treffer og sett en rot feks et stykke fra men sånn at strålen treffer.

Edit; leser over at dere snakker om at de sitter pumpa. Hvis de gjør det i butikken feks er det bare fordi de ikke har noe bedre sted å sitte for å få tilgang til vannstrømmen.
Lisbeth: Ja, tenkte også at de bare trenger litt tid på seg, har allerede begynt å roe seg litt..

Jeg har et sånn kjempelangt rør som blåser ut vannet fra pumpa, er der jeg vil at de skal sitte! Kirsebærrekene mine er stadig vekk der og "plukker" ting fra vannstrømmen. Får smøre meg med tålmodighet og tipse vifterekene om at det finnes god mat oppe ved pumpa!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap