Reker.

Noen som vet om jeg kan ha disse rekene sammen eller vil de krysse seg med hverandre?

Dvergtigerreke, kirsebærreke, oansje dvergreke, rød krystallreke, svart/hvit krystallreke og humlereke.
Ikke alle går :/
kirsebærreke,rød krystallreke og svart/hvit krystallreke kan kruse seg
Søk dem opp i rekebasen. De som har samme familienavn vil kunne krysse seg med hverandre. Feks kirsebærreke har familienavn "Neocaridina". Den vil kunne krysse seg med rekene med samme familienavn.
Har søkt i rekebasen, og der står det lite om dette. Har ikke giddet å spørre her om det hadde stått der. Var innom tanken på det med navnene selv, men spør likevel siden jeg ikke er 100% sikker.

Lisbeth: Er du helt sikker på at de med samme navn krysser seg?
denne reka som er en Neocaridina står det: Neocaridina cf. zhangjiajiensis ´White Pearl Shrimp´ vil sannsynligvis krysse seg med kirsebærreker og andre Neocaridina.

Jeg har selv krystallreker som er krysset med biereke. Begge hører til Caridina familien

Håper Michael Niesar stikker innom og forklarer, han er god på det
Joda, har lest at den kan sannsynligvis gjøre det. Har selv vært innom tanken på at de som ligner osv kan krysses, men ville gjerne være 100% sikker. Vil jo ikke blande dem. Fikk en link fra Liz H som hjalp veldig så nå er ting klart.
Takke for svar
Hei,
hvis alt er klart, trenger det ikke noe videre forklaring. Men du mente vel ikke å blande alle i ett kar, sant??? Dvergreker bruker alle samme nisje i systemet og derfor blir det alltid konkurranse om plasser, mat osv. Anbefaler maks to arter per kar men da må akvariet være stort nok (minst 60l).

Arter (sorter) som går bra i lag:
Rød/hvit biereke + Svart/hvit biereke: det er samme art og de krysser seg men det blir ingen bastarder ut av det. Svart er dominant.

Tigerreker + Kirsebærreker: begge typer er ganske "pågående" egentlig. Hvis man setter de i lag er det bra å sette dobbelt antall med tigerreker. Man må passe på at formeringen av Kirsebærreker er under kontroll. Ingen kryssing.

Oransje dvergreke (Mandarinreke): formerer seg ikke i ferskvatn etter min kunnskapsstand. Er ikke 100% sikker.

Humlereker + Biereker skal også gå bra.

Men eg anbefaler sterkest å satse ikke på fleire arter per kar. Det har visst seg meir enn en gang at en art er nok utfordring
Nei, skal ikke ha alle disse i samme kar. Skal bestille noen av dem, ikke alle. Har kirsebærreker i en 40 l fra før, men de skal nok få være der alene siden de er blitt utrolig mange.

Har et kar på 26 l som jeg skal ha reker i, men der blir det bare en art. Om jeg skal ha flere arter i et kar så blir det maks 2 arter. De skal isåfall i 60 literen, men er skeptisk til å ha flere enn en art i et kar så blir nok bare med en. Tror dette kanskje ser litt "rotete" ut og som du sier de bruker samme nisje osv.

Blir nok så jeg bestiller humlereke og dvergtigerreke og putter en av hver i 60 og 26 literen.

Oransje dvergreke må vel ha brakkvann for at larvene skal overleve.
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Weiseth
Reklame for plussmedlemskap