Kan jeg nøye meg med luftpumpe-filter til snegler/reker?

Legger ved bilde av mine to akvarier på 22 liter hver. Her bor det kirsebær-reker, grønn reke og diverse snegler. Artige akvarier som jeg ofte blir stående og studere.

Jeg synes det er for mye strømninger i vannet av disse pumpene jeg har. (Am-Top, minste type) Jeg irriterer meg også over småsnegler som blir sittende fast i skjøten mellom pumpe og filter. Her er det umulig å tette helt, uten å gjøre det usedvanlig vanskelig for meg selv ved rengjøring. Jeg har pakket inn pumpene i blåsvamp så godt det lar seg gjøre. Småreker kan jo også bli sittende fast/sugd inn når det er slik som nå.

Har noen erfaringer med å bruke luftpumpe med filter? Tenker da på noe slikt. Synsinger? Rent mekanisk blir det jo rimelig harmløst...

Det vil kanskje gjøre noe med vannverdiene, å lufte igjennom hele tiden?
Verdiene er noenlunde stabile på kh:3, pH: 7,5 ,gh 12.

Jeg er vel egentlig ute etter noen å tenke høyt med...
Det filteret du linker til bør være godt nok til et lite rekekar.

-Tim
Det filteret er godt nok til et lite reke-kar. Fyll det med småterninger av blåsvamp, og et tynt lag med littegrann på toppen (rett under risten). Da får du både partikkelfiltrering og biologisk filtrering.

De filterne finnes nok enda fordi det er en god, gammel patent Jeg husker vi hadde dem i akvariene våre hjemme da jeg var barn. Men dessverre hadde vi overhodet ikke hørt om biologisk filtrering den gangen, så vi fyllte dem bare med kull og filtervatt.

Jeg har sett på bilder på utenlandske forum at en del mennesker bruker den typen luftdrevet filter enda. Det er jo billig. Men til forskjell fra før i tiden, så fyller man dem nå med ting som små terninger med blå svamp i et lag nederst, så noen slike substratkuler (de har stor overflate for kolonisering av filterbakterier), og til slutt et lag filtervatt. Det gir mye bedre biologisk filtrering.

Selv om en reke forviller seg inn der i et slikt luftdrevet boksfilter, er det ingen kraftig motor eller noe som kan ta kål på dem, så det er helt harmløst om rekene spankulerer der inne
Tusen takk for tilbakemeldinger!

Jeg hadde også slike luftfilter i de minste akvariene mine da jeg var barn. Men, som du sier Mona, så er jo kunnskapen en litt annen nå. Derfor undret jeg om det rett og slett var noe vits. Det er jo nettopp med tanke på småreker (og snegler) jeg vil gjøre noe med dette filtersystemet mitt her. Føler meg ikke helt fortrolig med disse pumpene jeg har. Kan se for meg at innsiden av disse luft-filtrene vil fungere som en god buffée for reker. Det er nok en mer harmonisk løsning.

Tipset om å legge lagvis med forskjellig filtermateriale skal tas til følge. Lurt.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap