Trenger reker filter for å leve og ha det bra?

Jeg har ei gjennomsiktig 10-litersbøtte stående med javamose og reker og den har stått slik noen måneder og rekene formerer seg og ser ut til å ha det bra.

Jeg har også et innkjørt svampfilter (luftfilter) stående oppi, men jeg tror ikke denne har mye verdi lengre da filterbakteriene har for lite å jobbe med...
Det vannet som blir filtrert lager omtrent ikke bevegelse i vannflata, så derfor tror jeg ikke den lager mye oksygen.

Jeg lurer jeg på om jeg må ha filter oppi i det hele tatt?
Til lampe bruker jeg ei kontorlampe med sparepære.

Kan rekene (kirsebærreker) leve i den bøtta i akvarievann med mose og lys uten filtrering?
Eg har et 28 liters kar med kirsebærreker, og der har eg faktisk aldri hatt noen form for filter, kun en luftestein.

De har formert seg som bare det oppi der i lang tid nå. Filterbakteriene vil dannes på overflater i karet, så det går greit. Alle vannverdier er fine, men så er eg også påpasselig med vannbytter.

Dette karet er bare midlertidig. Eg skal på sikt ha HMF-filter i alle rekekarene.
Men at filter er et must? Nei, ikke etter min mening.
Inaktiv bruker
Jeg har noen få krisebærreker (som snart skal flytte) i et 15 liters kar.
Det er planter, varmekolbe og en luftpumpe i karet. Immmmkke noe annet. Slik har det vært i ca. 1 måned, og alle rekene lever enda.. Bytter litt vann hver dag.
OK!
Da ser det ut til at jeg kan fortsette, men være påpasselig med vannbytte og bruke luftestein

Takk for hjelpen!
må bare stjele tråden litt......

jeg får snart noen kirsebær reker og de skal gå i et 20l akvarie, det går noen bitte små guppy babyer der fra før, og har en pompe( husker ikke navnet), men kan rekene være med pompa?? kan justere der vannet kommer ut slik at det ikke kommer så mye vann om gangen.
Er det en yngelsikker pumpe, eks modifisert med blåsvamp? Da burde det gå bra
Tilfeldig bekjentskap
© Eric Bodrock
Reklame for plussmedlemskap