Viftereke gravid?

Vet at dette ikke er helt 'vanlig' , men må bare spørre.
Jeg har 2 viftereker som går sammen i en 40 L, har sett at de har lekt sammen & nesten 'sloss'.
De siste dagene har jeg lagt merke til at den ene har fått en rødfarge på magen, den beveger beina under magen mye & det ser ut som litt av beina er røde også.
Hun jeg snakket med på dyrebutikken igår har lite greie på reker, men mente at den kunne være gravid.. kan det stemme?
Hvis den er det hva er det best å gjøre?
Får noen mosekuler i posten over helga, har tenkt å pytte et par oppi karet da.
Den sitter mye under stokken nå, men skal prøve å få tatt et bilde av den..
Er ikke stort å gjøre, ingen som har fått til å formere denne reka i fangenskap. Du må nok nøye deg med at de trives
Må nok bare det da
Har ikke lest så mye om reker, men mener å ha lest at det kan være lurt å dekke til pumpa.
Så den kan være gravid? hadde vært utrolig morsomt å ha fått til det

Tror det er et gøy miljø i det karet, har også en gravid neontetra der.
Som det også står skrevet : Disse skifter farge relativt ofte og samme reka kan være både gul, brun, orange, rød og blå. Så mulig den bare skifter farge, siden de "sloss" kan det være rangordning.

Mvh Per
Det kan det jo være, men ser ut som det er noe inni magen som er rødt...
Skifter ikke skallet farge?
Må spørre da, har mye å lære ang reker
Prøv å få tatt bilde av den. Litt lettere å svare da Jo det er skallet som får farger, men du sier jo at litt av bena er røde, så derfor jeg lurte
Har selv viftereke som har rogn. Er ingen tvil om at det er rogn når du ser etter. Er som du sier rødt på undersiden. Studerer du nærmere vil du se små runde egg. Har også forsøkt å søke informasjon om hvordan man kan avle dem fram, men har ikke blitt særlig klok... Leste en plass at eggene bæres en god stund, og at mor passer rekene en stund etter klekking. Noen som har kommentarer eller tips?
Skal ikke disse ha salt for yngelen
i all forfjumselsen ang viftereker å egg,. trodde disse har et sjølevende yngelstadium?? uansett de er ikke enkle å få til ,etter hva jeg har lest..
Reka mi har vært rød under magen før også, men har ikke tenkt noe over dette da jeg har lest at det er svært uvanlig å få yngel på viftereke.
Men denne gangen var jeg bare nødt til å spørre

Har noen sultne fisker i det karet, lurte litt på om jeg skulle flytte disse for en liten periode. Bortsett ifra den gravide neontetra'n & babyene til sverddagene.
Vil eplesneglene ta yngelen evnt, bør også disse flyttes? Evnt ta en nylonstømpe over pumpa?
Henger meg på den... kom gjerne med tips

Har tatt bilde, skal se på det i morra... har ikke det beste kamera
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap