- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Krisehjelp til reker!
Krisehjelp til reker!
For to dager siden fant jeg det for godt å putte noen nye fisker (Ottocinclus) oppi rekekaret, noe som viste seg å være veldig dumt... I går morges var alle rekene (CRS) sterkt traumatiserte, og jeg var en stund sikker på at de var døde. Jeg fikk dem ut av karet, tok ut fiskene, og puttet etter en stund rekene tilbake. De lå helt stive og bleke på bunnen, men etter noen timer kom de seg på bena og begynte å få fargen tilbake.
Men i morges da jeg skrudde på lyset var de helt likbleke igjen! Og de svømmer helt desperate opp til overflaten hele tiden.
Hva er galt?? Det er ikke gjort noen forandringer i vannet, annet enn at de fikk litt nytt vann i går og i dag. Vannverdiene er normale, og fiskene (som nå er tatt ut) hadde ikke md seg noe vann fra dyrebutikken. Den eneste andre forandringen er at de har fått en ny plante, men det kan da umulig ha noe å si?
Men i morges da jeg skrudde på lyset var de helt likbleke igjen! Og de svømmer helt desperate opp til overflaten hele tiden.
Hva er galt?? Det er ikke gjort noen forandringer i vannet, annet enn at de fikk litt nytt vann i går og i dag. Vannverdiene er normale, og fiskene (som nå er tatt ut) hadde ikke md seg noe vann fra dyrebutikken. Den eneste andre forandringen er at de har fått en ny plante, men det kan da umulig ha noe å si?
Postet 26.11.09 kl 11:16
Postet 26.11.09 kl 11:25
Hvor stort akvarie er det? Det høres veldig rart ut at ottoene skal ha gjort noe mot rekene. Men er det et veldig lite kar og ottoene stresser litt rundt kan de selvfølgelig stresse rekene. Men reker er veldig vare for vannkvaliteten så jeg tror nok at det er der det ligger.
Du sier bare at verdiene er normale? Hva betyr det?
Etter endret: jeg ser i profilen din at du registrerte ditt bitte lille akvarium for 14 dager siden. Er akvariet like nytt? I så fall har du nok fått nitritt som er gift for fisk og reker. Et rekekar må kjøres inn like lenge som et kar du skal ha fisk i. Siden rekene er så vare for dårlig vann er nettopp innkjøring enda viktigere. Og det vil si 4-5 uker før du kan ha fisk/reker i karet.
Det eneste du kan gjøre nå er å bytte masse vann framover i håp om at du kan redde noen reker...
Du sier bare at verdiene er normale? Hva betyr det?
Etter endret: jeg ser i profilen din at du registrerte ditt bitte lille akvarium for 14 dager siden. Er akvariet like nytt? I så fall har du nok fått nitritt som er gift for fisk og reker. Et rekekar må kjøres inn like lenge som et kar du skal ha fisk i. Siden rekene er så vare for dårlig vann er nettopp innkjøring enda viktigere. Og det vil si 4-5 uker før du kan ha fisk/reker i karet.
Det eneste du kan gjøre nå er å bytte masse vann framover i håp om at du kan redde noen reker...
Postet 26.11.09 kl 11:39
Endret: 26.11.09 kl 11:46
Kva plante? Kommer den fra en butikk? Potte eller stilkplante?
Ottoene er ikke problemet her. Rekene som beveger seg ikke har ett problem. Hvis de er litt bleikare om natten må det ikke være problematisk. Hektisk svømming kan også være paring.
Men eg tipper sterk på planten hvis det var en butikkplante.
Ottoene er ikke problemet her. Rekene som beveger seg ikke har ett problem. Hvis de er litt bleikare om natten må det ikke være problematisk. Hektisk svømming kan også være paring.
Men eg tipper sterk på planten hvis det var en butikkplante.
Postet 26.11.09 kl 12:14
BebyDen eneste andre forandringen er at de har fått en ny plante, men det kan da umulig ha noe å si?
Det er faktisk mulig. Planter fra butikker er ofte behandlet med snegledrepende gift, kanskje også algedreper, og denne sneglegiften er også giftig for reker.
Det er noe ikke mange tenker over, for man tenker jo naturligvis at en plante er harmløs.
Men i et lite kar, som f.eks. reke-kar ofte er, vil en plante som er våt av vann med sneglegift påvirke rekene i stor grad, og faktisk kan det drepe dem. Det er ikke like merkbart i større akvarier, ettersom det der er flere liter vann å tynne ut sneglegiften på.
Det er ikke noe mange gjør ved planteinnkjøp, men man bør skylle plantene veldig godt i vann fra krana før man setter dem i akvariet om man har reker der. Egentlig burde man ha dem i en bøtte vann noen dager, og bytte vannet jevnlig, for sikkerhets skyld. Det skal utrolig små mengder gift til for at rekene blir påvirket.
Postet 26.11.09 kl 13:39
Endret: 26.11.09 kl 13:42
Planten trodde jeg var harmløs, men etter det dere skriver så kan det nok stemme at den hadde noe giftig med seg! Jeg skylte den i springen da jeg kom hjem, men potten sto fotsatt på da jeg satte den i akvariet... Jeg la faktisk merke til i dyrebutikken at det svømte botiaer rundt sammen med plantene. Kan jo tyde på at de sliter med snegler, og kanskje har brukt gift på dem i tillegg.
Hvis rekene ble forgiftet, så kan det jo stemme at de kviknet til da jeg byttet noe av vannet da jeg tok ut fiskene i går. Og så har giften antagelig sivet ut igjen i natt... Heldigvis byttet jeg en bolle med vann i morges også. Da jeg leste svarene deres røsket jeg straks ut planten og satte det i et større akvarium (uten reker), og byttet så mye vann som jeg turte. Og rekene lever fortsatt og har fått litt mer farge tilbake.
Lisbeth: Akvariet er lite, ja. Men det er godt innkjørt både med og uten fisk. Disse rekene har levd i beste velgående i over en måned og blitt gravide og greier, det var derfor jeg ble en smule hysterisk når alle sammen plutselig lå på rygg og var likbleke. Det jeg mente med "normale" vannverdier er at verdiene er de samme som har vært over mange uker. Men snegle/algegift vil jo naturlig nok ikke slå ut på test-stripsene.
Mye å lære seg om reker, synd det må være på den harde måten!
Hvis rekene ble forgiftet, så kan det jo stemme at de kviknet til da jeg byttet noe av vannet da jeg tok ut fiskene i går. Og så har giften antagelig sivet ut igjen i natt... Heldigvis byttet jeg en bolle med vann i morges også. Da jeg leste svarene deres røsket jeg straks ut planten og satte det i et større akvarium (uten reker), og byttet så mye vann som jeg turte. Og rekene lever fortsatt og har fått litt mer farge tilbake.
Lisbeth: Akvariet er lite, ja. Men det er godt innkjørt både med og uten fisk. Disse rekene har levd i beste velgående i over en måned og blitt gravide og greier, det var derfor jeg ble en smule hysterisk når alle sammen plutselig lå på rygg og var likbleke. Det jeg mente med "normale" vannverdier er at verdiene er de samme som har vært over mange uker. Men snegle/algegift vil jo naturlig nok ikke slå ut på test-stripsene.
Mye å lære seg om reker, synd det må være på den harde måten!
Postet 26.11.09 kl 14:26
Endret: 26.11.09 kl 14:43
BebyPlanten trodde jeg var harmløs, men etter det dere skriver så kan det nok stemme at den hadde noe giftig med seg! Jeg skylte den i springen da jeg kom hjem, men [B]potten[/B] sto fotsatt på da jeg satte den i akvariet... Jeg la faktisk merke til i dyrebutikken at det svømte botiaer rundt sammen med plantene. Kan jo tyde på at de sliter med snegler, og kanskje har brukt gift på dem i tillegg. Hvis rekene ble forgiftet, så kan det jo stemme at de kviknet til da jeg byttet noe av vannet da jeg tok ut fiskene i går. Og så har giften antagelig sivet ut igjen i natt... Heldigvis byttet jeg en bolle med vann i morges også. Da jeg leste svarene deres røsket jeg straks ut planten og satte det i et større akvarium (uten reker), og byttet så mye vann som jeg turte. Og rekene lever fortsatt og har fått litt mer farge tilbake.
Nye planter fra butikken i rekeakvarier vil ligge med stor avstand på første plass hvis det skal være en liste om korleis folk har utryddet dvergrekebestander i akvariene sine så det er en VELDIG kritisk område.
Potteplanter kan ble dyrket emers, altså over vatn i drivhus. Det er avhengig av plantearten, men de fleste Echinodorus arter ble dyrket sånn for eksempel. Siden du skriver ikke kva planteart det var kan eg kun gjære spekulasjoner. Sneglene er ikke noe problem her men andere skadedyr (insekter). Og for å beskytte plantene bruker man små mengder med insektizider (gift mot insekter) for eksempel Deltamethrin. Stoffet ble også brukt i lakseoppdrett for å drepe lakselus. Altså en middel som virker sterk på insekter og copepoder men er nesten ufarlig for fisk. Dessverre også dødsfarlig for rekene.
Andere planter for eksempel moseballer kan også være kritisk å innføre i rekeakvarier sjølv om mange anbefaler det.
Det er ikke nok å bare skylle plantene fra butikken. Hvis eg kjøper planter på auksjonen eller butikken kommer de i en bøtte for minst ei veke. Daglig vannskift 100%...
BebyMye å lære seg om reker, synd det må være på den harde måten!
...hard er relativt. En spesiell plante (Anubias liknende, men er sannsynlighvis ikke Anubias) som kommer fra en auksjon har eg vatnet over ei veke på den måten var den vel klar for rekekaret tenkte eg. Neste dag kunne eg plukke opp 51 stk døde Red Bee . 4 stk Amano rekene var vel fornøyd at de hadde karet for seg fra den dagen, ikke noe problem med de iallfall.
Det var riktig å fjerne planten men hold på med 4 til 8 vannbytter (30 - 50%) i løpet av de neste to veker.
Postet 26.11.09 kl 22:13
Endret: 26.11.09 kl 22:15
Postet 26.11.09 kl 23:32