De der svartens sneglene...

fikk med meg noen snegler med en plante hjem og siden har det bare vært ulykke.. Av alle jeg har forhørt meg med er det helt vanlige snegler, som formerer seg i rekordfart, nå er jeg fri for sebrasnegler, og skylder selfølgelig på disse andre udyrene. og toppen av kaka var i dag når lyset kom på i karret, og hele glasset var nesten dekt av disse udyra.. å jeg har plukket opp, støvsugd og prøvd fortvilt å eliminere men snur jeg ryggen så er de der igjen. vurderer å tømme karret, men må vente til guppyyngelen er såpass store at de er mulige å tak i, men er det noen løsninger på dette som ikke går utpå total utømming, skylling og utryddelse?
Fore mindre! Ikke så lett når du har yngel du skal fore opp, men sneglebestanden regulerer gjerne seg selv i forhold til hvor mye matrester de får tak i. Jo mindre matrester jo færre snegler
Kloreker er fine og bruke til sneile utrydding.
Ken Myrseth
Kloreker er fine og bruke til sneile utrydding.

Formerer indiske kloreker seg veldig raskt?
Ser at det står at de slipper yngel med få ukers mellomrom.
Vil man innen kort tid få et overfylt kar, i forhold til om man holder jegersnegler?
Det er jo enkelt å unngå formering av klorekene hvis man holder seg til èn kloreke
Jeg aner ikke om det er enkelt å se forskjell på kjønn hos kloreker, men er det ikke noe med forskjell på klørne(eller husker jeg feil nå)?

Uansett, man kan enten bruke bare en kloreke, eller flere av samme kjønn. Så unngår man "uhemmet formering".
Kloreker KAN formere seg fort (men må ikke samenlignes med snegleformering dette tar uker og man ser godt når ei hue går med egg) Det ikke noe problem å bli kvitt. Dem er det bare å pelle ut.. Dem er ikke usynlige sånn som det kan virke som sneglene er. Men ett annet råd er å skaffe seg en kongo dvegmunnruger ( Pseudocrenilabrus nicholsi) den spiser snegler til frokost, lunsj, middag og kveldsmat så den bruker ikke lange tiden på å tømme karret ditt for pestsnegler
Bare ett tips
Snegleproblem
( Pseudocrenilabrus nicholsi) den spiser snegler til frokost, lunsj, middag og kveldsmat så den bruker ikke lange tiden på å tømme karret ditt for pestsnegler
Bare ett tips

Hvordan reagerer disse fiskene på Discus etch siden jeg har samme problem med disse sneglene men har discus og algeetere ellers i mitt kar ???
Olav Paulsen
( Pseudocrenilabrus nicholsi) den spiser snegler til frokost, lunsj, middag og kveldsmat så den bruker ikke lange tiden på å tømme karret ditt for pestsnegler :) Bare ett tips :) Hvordan reagerer disse fiskene på Discus etch siden jeg har samme problem med disse sneglene men har discus og algeetere ellers i mitt kar ???

Algespsere av alle slag ser jeg ikke noe problem å ha dem sammen med men å ha dem sammen med discus har jeg ingen erfaring med siden jeg ikke har discus selv. Denne arten har en tendens å jage på andre av sin egen art men stor jaging av andre fisker har ikke jeg hatt noe problemer med, å jeg har dem karr med ancistruser og sae`er. så det er jo både rolig og stresset fisk etter min mening.
Etter hva jeg veit er discus en veldig forsiktig fisk men er di vandt til andre stressede fisker som sae`er eller lignenede så TROR jeg vell ikke det skal by på problemer, men ingen garatier herfra. står litt mere om dem her

og her:

Strå skuffende lite om dens apetitt på snegle men men det spiser den i allefall.
Som filathor skrev tildlig her så er jegersnilene effektive til dette. Jeg hadde samme problemet. Kjøpte to jegersniler og problemet var løst over nattaen
Jeg satte inn tre jegersnegler i går, og i dag kan jeg bare se en pestsnegle i akvariet Men mitt var ikke like problematisk som ditt, jeg satte dem inn før jeg kom til det stadiet!
Du får også kjøpt sneglefelle fra f.eks. Sera. Rimelig effektivt for å tynne bestanden, men det utrydder jo aldri sneglene helt.
praktbota er en fisk som er flink til og spise snegler og er veldig tøff og se på
Daniel Marvik Veggeberg
praktbota er en fisk som er flink til og spise snegler og er veldig tøff og se på:)

Man skal være forsiktig med å foreslå praktbotiar som løsning av snegleproblem til uerfarne akvarister. Etter råd fra andre er det altfor mange som kjøper 1-2 av denne for å ta snegler og vet ikke at de helst skal være i en større gruppe og ha et akvarium på minimum 250 liter.
Mange dyrebutikker er helt rå på å selge praktbotiar med snegleproblem som utgangspunkt. Jeg har selv overtatt venninners p.botiar etter at de har fått råd i dyrebutikken og sjekker databasen etterhvert og ser at fiskene deres har det langt fra optimalt.
Nei, det finnes mange andre dyr man kan sette inn i et kar for å få bukt med pestsnegler. Jegersnegler og kloreker er meget gode alternativ.

Daniel Marvik Veggeberg
praktbota er en fisk som er flink til og spise snegler og er veldig tøff og se på:)

Hvis dette er snakk om det 54 liters karret som er registrert i profilen til trådstarter vil jeg absolutt fraråde Praktbotia. Disse blir nemlig temmelig store å 54 liter er allt for lite for dem. Di skal helst ha 250 liter og oppover. Men det er sant som du sier at dem er flinke til å spise snegler.
Så dette er ikke ment som kritikk. Veit det er mange som har praktbotia i for små karr å da er det greit å prøve å avverge det før det blir flere av dem.
Jeg skriver for sakte ser jeg.. Det er ikke første gang noen har kommet meg i forkjøpet
I et så lite kar? Kjøp et par jegersnegler. Billige, pene og effektive. I løpet av noen uker er det under kontroll og så utryddes ikke sneglene helt, så jegersneglene har alltid mat. Jeg ser bare fordeler med disse flotte dyrene. Ikke får de avkom uten videre og ikke er de dyre.
Tilfeldig bekjentskap
© Roy O. Læhren Jakobsen
Reklame for plussmedlemskap