- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Starten på reke imperiet ?
Starten på reke imperiet ?
Jeg var på Medlemsmøte i Oslo akvarieklubb 4 feb .
Her hadde Michael Niesar et svært interessant foredrag om
"Hold og oppdrett av dvergreker"
Han kunne fortelle at starten på disse fantastiske rekene startet hos en Susuki i Japan.
Når jeg hører sammenlikningen melom fargeplasering på Bee reker, er det mye det samme som hos koi.
Ikke rart , for denne mannen "Suszuki"er også en kjent koi opdretter i Niigata Japan.
Jeg kjøpte faktisk koi av denne karen i 2003.
Her er bilde og "koi info" fra mannen som setter standaren for hvordan dine reker bør se ut
Suzuki Suzuki Junedaira .A small family business specialized in Showa and Hi-Showa. The reputation of Suzuki's fish is appreciated highly by many customers. Number of mud ponds 40/Parent stock 40/Yearly production 15.000 pcs
Her hadde Michael Niesar et svært interessant foredrag om
"Hold og oppdrett av dvergreker"
Han kunne fortelle at starten på disse fantastiske rekene startet hos en Susuki i Japan.
Når jeg hører sammenlikningen melom fargeplasering på Bee reker, er det mye det samme som hos koi.
Ikke rart , for denne mannen "Suszuki"er også en kjent koi opdretter i Niigata Japan.
Jeg kjøpte faktisk koi av denne karen i 2003.
Her er bilde og "koi info" fra mannen som setter standaren for hvordan dine reker bør se ut
Suzuki Suzuki Junedaira .A small family business specialized in Showa and Hi-Showa. The reputation of Suzuki's fish is appreciated highly by many customers. Number of mud ponds 40/Parent stock 40/Yearly production 15.000 pcs
Postet 06.02.10 kl 18:00
Øivind i TropexJeg var på Medlemsmøte i Oslo akvarieklubb 4 feb . Her hadde Michael Niesar et svært interessant foredrag om "Hold og oppdrett av dvergreker" Han kunne fortelle at starten på disse fantastiske rekene startet hos en Susuki i Japan. Når jeg hører sammenlikningen melom fargeplasering på Bee reker, er det mye det samme som hos koi. Ikke rart , for denne mannen "Suszuki"er også en kjent koi opdretter i Niigata Japan. Jeg kjøpte faktisk koi av denne karen i 2003. Her er bilde og "koi info" fra mannen som setter standaren for hvordan dine reker bør se ut :-) Suzuki Suzuki Junedaira .A small family business specialized in Showa and Hi-Showa. The reputation of Suzuki's fish is appreciated highly by many customers. Number of mud ponds 40/Parent stock 40/Yearly production 15.000 pcs
Nå er navnet Suzuki alt annet enn sjelden i japan. Han som har "funnet" CRS er Hisayasu Suzuki. Tror ikke, at det er samme mannen som du nevnte Øivind. Bildet av rekemannen finner man her:
Navnet "Crystal Red Shrimp" er Suzukis "merkenavn" og beskyttet i Japan.Ingen andere har lov å bruke det. Derfor kaller de andere japanere CRS som Red Bee, Red Zebra Shrimp osv.
Men OBS! Det kan være en genetisk forskjell mellom Red Bee og CRS. Her er mange myter og rykter. Ikke helt sikker at Red Bee kommer direkte fra en CRS-linie. Men det er en annen historie og japanere bryr seg egentlig lite om det
Ja, fargekoden av rekene (og koi) er bestemt fra japanere. Identifikasjonen med en rød prikk på hvit bakgrunn (en sånn Red Bee kalles Dobbel-Hinomaru eller Mosura) må ligge veldig fast i japan sin kultur. Men kontrasten er jo veldig fin uten tvil...
Postet 06.02.10 kl 20:02
Michael Niesar...Ja, fargekoden av rekene (og koi) er bestemt fra japanere. Identifikasjonen med en rød prikk på hvit bakgrunn (en sånn Red Bee kalles Dobbel-Hinomaru eller Mosura) må ligge veldig fast i japan sin kultur. Men kontrasten er jo veldig fin uten tvil...
Det har du nok rett i...Dette mønsteret går blant annet igjen i det Japanske flagget....
Postet 06.02.10 kl 21:15
Postet 06.02.10 kl 21:25
Du har rett Micael.
Dette var en annen Suzuki.
Det er nok mange Suzukier i Japan ,men vet bare om en koi oppdretter i Niigata områedet , her flesteparten av kjente koi oppdrettere bor.
Googlet litt på denne "reke suzuki" å det var spennende lesning.
Jeg ser navnene på farge kombinasjonene er forskjellig.
Du skriver:
rød prikk på hvit bakgrunn (en sånn Red Bee kalles Dobbel-Hinomaru eller Mosura)
En hvit koi med 1 rød flekk som skal sitte mellom øynene på koien kalles forøvrig Tancho Kohaku .
Legger ved japanske Koi navn i link her:
http://www.tropex.no/index.php/koi-og-gullfisk/9-koi.html
Det ble 5stk Red Bee på meg, så nå venter jeg spendt på om jeg lykkes med disse.
Går dette bra blir nok det neste en gruppe Black Bee.
Takk for flott foredrag foresten..
Dette var en annen Suzuki.
Det er nok mange Suzukier i Japan ,men vet bare om en koi oppdretter i Niigata områedet , her flesteparten av kjente koi oppdrettere bor.
Googlet litt på denne "reke suzuki" å det var spennende lesning.
Jeg ser navnene på farge kombinasjonene er forskjellig.
Du skriver:
rød prikk på hvit bakgrunn (en sånn Red Bee kalles Dobbel-Hinomaru eller Mosura)
En hvit koi med 1 rød flekk som skal sitte mellom øynene på koien kalles forøvrig Tancho Kohaku .
Legger ved japanske Koi navn i link her:
http://www.tropex.no/index.php/koi-og-gullfisk/9-koi.html
Det ble 5stk Red Bee på meg, så nå venter jeg spendt på om jeg lykkes med disse.
Går dette bra blir nok det neste en gruppe Black Bee.
Takk for flott foredrag foresten..
Postet 06.02.10 kl 23:27