- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hjelp meg, snegler i nystartet akvarium.
Hjelp meg, snegler i nystartet akvarium.
Nyoppstartet akvarist i full panikk.
Så tilfeldig at en av rosentetraene ertet seg mot glasset på den ene siden. Da jeg kom nærmere ser jeg en ca 1-2mm stor snegle!? som bevegde seg (med ganske jevn om god fart) over glasset. Skimter noe som ser ut som veldig små sneglehus. Den har også lyse følehorn. Da jeg kikket godt over akvariet fant jeg 4(!) slike til..
Hva i alle dager kan det være - og hvor kommer de fra? Har 3 rosentetra, en ancistrus balck og en a. albino. Kan disse komme fra ting jeg har kjøpt til akvariet - og er de skadelig? Fant 4 av dem på glasset og en av dem på en plante...
Har tatt dem ut av akvariet i ett glass foreløpig. Ser ut som det som glir over ruta er hvitt og selve "huset" er brunt.. Vasket hele akvariet på søndag og da så jeg ikke spor av dem.
Så tilfeldig at en av rosentetraene ertet seg mot glasset på den ene siden. Da jeg kom nærmere ser jeg en ca 1-2mm stor snegle!? som bevegde seg (med ganske jevn om god fart) over glasset. Skimter noe som ser ut som veldig små sneglehus. Den har også lyse følehorn. Da jeg kikket godt over akvariet fant jeg 4(!) slike til..
Hva i alle dager kan det være - og hvor kommer de fra? Har 3 rosentetra, en ancistrus balck og en a. albino. Kan disse komme fra ting jeg har kjøpt til akvariet - og er de skadelig? Fant 4 av dem på glasset og en av dem på en plante...
Har tatt dem ut av akvariet i ett glass foreløpig. Ser ut som det som glir over ruta er hvitt og selve "huset" er brunt.. Vasket hele akvariet på søndag og da så jeg ikke spor av dem.
Postet 23.02.10 kl 15:47
Endret: 23.02.10 kl 17:15
Postet 23.02.10 kl 16:03
Postet 23.02.10 kl 16:09
De blir ikke særlig store, max 2-3 cm, litt avhengig om det er damsnegler eller skivesnegler du har. De er gode "ryddehjelpere". Damsneglene er gode på alger, mens skivesneglene digger døde planterester. Helt ufarlige, men kan bli mange.
Postet 23.02.10 kl 16:20
ViktorDe blir ikke særlig store, max 2-3 cm, litt avhengig om det er [URLBLOCK1]eller [URLBLOCK2]du har. De er gode "ryddehjelpere". Damsneglene er gode på alger, mens skivesneglene digger døde planterester. Helt ufarlige, men kan bli mange.
Hva anbefaler du meg å gjøre..? Beholde noen av dem, eller ta vekk alle? Det var ikke planen å ha snegler, for her har jeg INGEN peiling. Da må jeg isåfall lese meg opp.. Trenger de noe mat utover alger/planterester?
Kikket på bildene, men det er foreløpig umulig for meg å si hvilken type snegle det er
Postet 23.02.10 kl 16:30
Snegler
La de være
Om du ser at det blir myyye, kan du plukke ut noen å kaste de. Sannsynligheten for at du får ut ALLE, og IKKE får inn flere ved kjøp av nye planter(kan følge med når du kjøper fisk og), er ekstremt liten for å si det slik.
Dessuten er de super ryddehjelp, "vasker" og tar opp rester av mat, osv
Event. KAN du kjøpe en snegle som heter Jegersnegle(du finner den under Kunnskap - snegle og skalldyr). Disse vil ta ut mesteparten av "pestsneglene".
IKKE kjøp fisk av typen Praktbotia, en tigerfarget nydelig fisk, som blir stooor og må leve i en gruppe(altså må de ha stort kar).
For å si det slik; jeg er glad i mine "pestsnegler" og kaster sjeldent. De ordner selv opp i antall
Om du ser at det blir myyye, kan du plukke ut noen å kaste de. Sannsynligheten for at du får ut ALLE, og IKKE får inn flere ved kjøp av nye planter(kan følge med når du kjøper fisk og), er ekstremt liten for å si det slik.
Dessuten er de super ryddehjelp, "vasker" og tar opp rester av mat, osv
Event. KAN du kjøpe en snegle som heter Jegersnegle(du finner den under Kunnskap - snegle og skalldyr). Disse vil ta ut mesteparten av "pestsneglene".
IKKE kjøp fisk av typen Praktbotia, en tigerfarget nydelig fisk, som blir stooor og må leve i en gruppe(altså må de ha stort kar).
For å si det slik; jeg er glad i mine "pestsnegler" og kaster sjeldent. De ordner selv opp i antall
Postet 23.02.10 kl 17:33
Fiskebasillen[QUOTE=Viktor]De blir ikke særlig store, max 2-3 cm, litt avhengig om det er [URLBLOCK1]eller [URLBLOCK2]du har. De er gode "ryddehjelpere". Damsneglene er gode på alger, mens skivesneglene digger døde planterester. Helt ufarlige, men kan bli mange.
Hva anbefaler du meg å gjøre..? Beholde noen av dem, eller ta vekk alle? Det var ikke planen å ha snegler, for her har jeg INGEN peiling. Da må jeg isåfall lese meg opp.. Trenger de noe mat utover alger/planterester?
Kikket på bildene, men det er foreløpig umulig for meg å si hvilken type snegle det er
Dam- og skivesnegler trenger ingen form for ettersyn, så du trenger ikke ha særlig peiling på de eller gjøre noe spesielt for at de skal trives. De er hjemmehørende i norsk natur og således meget hardføre krabater. De vil trives utmerket godt i de fleste akvarier, så lenge dette ikke er bebodd av sneglespisere. De trenger ikke fóres med noe ekstra da begge artene er altetende og tar det de får.
Hva du skal gjøre med de blir egentlig mest opp til deg. Jeg ser på slike snegler som en naturlig del av et akvatisk økosystem, så personlig lar jeg de være til jeg synes de blir for mange. Dessuten har jeg også indiske kloreker som spiser slike snegler, så de fyller både en ernæringsmessig og nedbryterrolle i mitt kar.
Har du først fått de, er de vanskelige å bli kvitt. Derfor har de fått klengenavnet pestsnegler. De formerer seg til tider fryktelig fort, og mange akvarister synes de er skjemmende og ønsker de fjernet. Men så lenge du orker å plukke de ut for hånd, skal du kunne kontrollere antallet deres til en viss grad. Ellers må du nok ty til hjelp fra andre vesener som f. eks. botia, jaktsnegler og som nevnt kloreker. Disse vil også finne eggposene vi mennesker ikke ser, og dermed desimere sneglebestanden helt. Men introduksjon av arter som de over, krever selvsagt at akvariet ditt passer til slike.
Postet 23.02.10 kl 17:36
Tusen takk for god hjelp- alle sammen.
Har bestemt meg for å beholde dem. Koselig med mangfoldet - så får jeg vurdere påny hvis de blir for mange.. Til nå har jeg telt 6-7 babysnegler og de kan jo være. Skal passe på å ikke kjøpe fisk som spiser dem - foreløpig
Har lest om dem og ser at de kan trives med akvariets verdier og temp, så da plager jeg dem ikke heller.
Har bestemt meg for å beholde dem. Koselig med mangfoldet - så får jeg vurdere påny hvis de blir for mange.. Til nå har jeg telt 6-7 babysnegler og de kan jo være. Skal passe på å ikke kjøpe fisk som spiser dem - foreløpig
Har lest om dem og ser at de kan trives med akvariets verdier og temp, så da plager jeg dem ikke heller.
Postet 23.02.10 kl 18:35
Postet 23.02.10 kl 18:44
Da jeg fikk disse krypene i mitt kar begynte jeg å knuse de mot glasset. Fiskene elsket sneglekjøttet. Dette virket ikke dempende på bestanden. Da jeg derimot puttet oppi et par store eplesnegler forsvant de nesten helt. Etter hva jeg har skjønt spiser eplesneglene eggene deres så da blir man kvitt problemet ved roten
Postet 23.02.10 kl 20:09
Postet 23.02.10 kl 21:40