Rekevalg

Hei!

Trenger litt hjelp til valg av reker.

Har et 80 liters akvarium med:
kakadueciklider,
kardinaltetra,
endlers levendeføder,
otto affinis,

Ønsker reker som tar alger, i tillegg til litt eskrement fra fisk.

Noen som har forslag om dette?
dvergtigerreker, red bee, blå tigerreker er dei rekene eg veit om som skal ta litt ekskrement frå fisk og tar alger. Men eg ville ikkje sagt at dei dermed går inn med fisken din.
Både tetra og cikliden vil mest sannsynleg hakke eller ete på rekene då dei er relativt små. Så om du skal ha dvergreker så må du ha mykje gjømmeplassar og rett og slett veta at du mest sannsynleg ikkje vil sjå noko særleg til dei.

Og om du velger større reker igjen: dei med klør tar mindre fiskar og dei med vifter et ikkje algar som er komne men heller mikroorganismane som algane levfør seg på.(ingen av disse tar ekskrement så vidt eg veit)
Alle fiskene dine med unntak av otto vil ta/forsøke å ta dvergreker, men kakaduecikliden er nok den klart verste. Mulig noen vil klare seg hvis du sørger for nok gjemmesteder, masse javamose er et must.
Det at reker, eller alle dyr for den saks skyld, spiser ekskrementer er vel en "myte". De vil spise ekskrementer hvis det er noe næring igjen i disse, men reker bæsjer også, så vil ikke minke mengden dritt.

De fiskene du har vil spise rekene ganske fort opp, hvis du da ikke har utrolig gode gjemmesteder.

Har holdt kloreker i 4 år. og syns disse er helt fantastiske. Syns de har fått et ufortjent rykte om at de tar fisk. Veldig sjelden de tar fisk, tror at fisk som er syk eller skadet kan bli offer for en kloreke. De holder karet rent for matrester og fiskeekskrementer. Syns de er fenomenale til å holde karene rene.
Da faller nok valget på viftereker for denne gang,
kan muligens også prøve ut kloreker.

Hvilken type kloreke kan du anbefale?

Takk for alle svar=)
Hva med noen enkle, nyttige Amanoreker? Disse blir det litt mer størrelse på enn de "vanlige" dvergrekene, og gjør også en veldig god jobb med å holde alger borte.
Av kloreker så har jeg bare holdt Indisk kloreke, men har som sagt veldig gode erfaringer med de. De spiser også døde planterester. er veldig fine vaktmestere å ha i akvariet.
Må nok tenke litt på dette

Takk for all hjelp!
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap