- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvordan starte krabbe/fisk terrarium???
Hvordan starte krabbe/fisk terrarium???
Hei. jeg har lyst til å lage 120literen min om til et vann/land terrarium, og dermed ha krabber og fisk oppi.
-har noen noe forslags til hva slags pumpe jeg kunne brukt i karet?
-og hva slags fisk jeg skulle hatt vis jeg kulle hatt de sammen med mangrovekrabbe??
- trenger jeg noe slags varmelampe til krabber?
- hvordan klarer krabbene seg i ferier og slikt? og hvor lenge de klarer seg uten mat.
- hvist jeg evt trenger varmelys, kunne jeg brukt lysarmaturen??
-har noen noe forslags til hva slags pumpe jeg kunne brukt i karet?
-og hva slags fisk jeg skulle hatt vis jeg kulle hatt de sammen med mangrovekrabbe??
- trenger jeg noe slags varmelampe til krabber?
- hvordan klarer krabbene seg i ferier og slikt? og hvor lenge de klarer seg uten mat.
- hvist jeg evt trenger varmelys, kunne jeg brukt lysarmaturen??
Postet 15.06.10 kl 17:27
Postet 25.06.10 kl 13:58
Kjell Ove SærheimEr IKKE ERFAREN med terrarium men viss du ville gjøre det om til vann/lann ville det vel vorte ett brakkvanns akvarie? Trur du kunne brukt ei vanlig pumpe. Du kunne eventuelt hatt nokre guppyer, sverddragere, mollyer eller kardinale/neon. Trur du kunne brukt lysarmaturen. +
Hvis du ikke har erfaring og bare tror er det best å la være å komme med råd du ikke vet om er gode råd
Postet 25.06.10 kl 14:35
er heller IKKE ERFAREN, men vis du vil lage en land del i akvariumet så kan du enten kjøpe sand eller grus og fylle på å lage en slags strand i den ene enden eller du kan lage en slags plattform med ei trapp opp til, og du kan jo prøve å stable steiner sånn at det blir en slags landdel, men alt dette kommer jo på hvordan fisk du vil ha og hvordan krabbe du vil ha.
pumpa kommer det an på om du vill ha mest vann del eller mest land del
vis du skal ha fisk så burde du sikkert ha noen kjappe, for krabba kan sikkert prøve å ta dem.
om du trenger varmelampe vet jeg ikke, men jeg tror ikke du trenger det(correct me if i'm wrong)
det står jo i basen at de liker squash og sånt så du kan sikkert pælme oppi en hel squash eller masse erter(again correct me if i'm wrong)
om du kan bruke armaturen som varmelys vet jeg ikke.
pumpa kommer det an på om du vill ha mest vann del eller mest land del
vis du skal ha fisk så burde du sikkert ha noen kjappe, for krabba kan sikkert prøve å ta dem.
om du trenger varmelampe vet jeg ikke, men jeg tror ikke du trenger det(correct me if i'm wrong)
det står jo i basen at de liker squash og sånt så du kan sikkert pælme oppi en hel squash eller masse erter(again correct me if i'm wrong)
om du kan bruke armaturen som varmelys vet jeg ikke.
Postet 25.06.10 kl 14:45
mener å ha lest at mange bruker varmekabler under sanden der det er vann. tror armaturet vil varme nok på land-delen da.
land-delen kan du lage av isopor som du maler i pene farger, og forsegler med epoxy. (jeg har ikke prøvd d selv, men sett mange lage bakgrunner på denne måten)
om du lager land-del av bare sand i haugevis, så vil sanden sige ned i vannet etter hvert, og du må hele tiden regulere det manuelt.
land-delen kan du lage av isopor som du maler i pene farger, og forsegler med epoxy. (jeg har ikke prøvd d selv, men sett mange lage bakgrunner på denne måten)
om du lager land-del av bare sand i haugevis, så vil sanden sige ned i vannet etter hvert, og du må hele tiden regulere det manuelt.
Postet 25.06.10 kl 14:56
Postet 25.06.10 kl 15:56
Jeg lagde nettopp et 60 liters om til terrarium.
Er et eksperiment/projekt.
Første gangen jeg lager sånnt oppsett. Så da ble det med et billig 60L.
Er brakkvannsoppsett, prøvde først leire. Funker litt, men siger ut dette også.
Prøvde biltemasand. Total mislykket, viste egentlig det før jeg prøvde. Men måtte jo teste
Grus.... mislykket.
Endte opp med isopor som landdel. Det funker
Formet den som jeg ville, silikonerte den fast i glasset.
Jeg har dekket den med silikon og drysset sand over hele.
Bruker du maling så må det tørke leeeenge og helst vannes ut i flere uker for og bli kvitt alle farlige stoffer malingen "gasser" ut.
Ser rundt på nettet at det stort sett brukes acryl maling. Bruker du det har du en lang prosess med og få bort giftige stoffer.
Vist det ikke finnes noe maling som er beregnet til akvarium da, det klarte ikke jeg og oppdrive.
Jeg ser i ettertid på min lokale dyrebutikk at de selger "skillevegger" som har en stein"look". 30 cm lange og 10-15 cm høye. Mulig disse kunne ha blitt brukt til og holde på sanden på en landdel
Jeg har black molly og to sandkrabber oppi der nå.
I avvente på en slamkryper.
Ikke lett og skaffe for tiden vist nok, ventet i 2 mnd nå...
Sånn jeg har forstått det liker alle krabber fisk, og det er alltid en risk at de vil ta fisker. Black mollyene hos meg har hatt noen close calls med krabbene.
Men nå er sandkrabbene mine utrolig aggresive.
Har også 10-15 snegler fanget i sjøen (brakkvann), kabbene spiser de også.
En kollega har hatt en del forskjellige krabber oppigjennom. Både i brakkvann og ferskvann. Alle har før eller siden tatt fisker.
Jeg har selv sett en ferskvannskabbe dele en guppy i to på en blunk!
Jeg bruker en anmindelig innvendig pumpe. Funker fint.
Den pumper vann i rør opp til toppen av landdelen, for så og renne ned som en slags bekk.
Er et eksperiment/projekt.
Første gangen jeg lager sånnt oppsett. Så da ble det med et billig 60L.
Er brakkvannsoppsett, prøvde først leire. Funker litt, men siger ut dette også.
Prøvde biltemasand. Total mislykket, viste egentlig det før jeg prøvde. Men måtte jo teste
Grus.... mislykket.
Endte opp med isopor som landdel. Det funker
Formet den som jeg ville, silikonerte den fast i glasset.
Jeg har dekket den med silikon og drysset sand over hele.
Bruker du maling så må det tørke leeeenge og helst vannes ut i flere uker for og bli kvitt alle farlige stoffer malingen "gasser" ut.
Ser rundt på nettet at det stort sett brukes acryl maling. Bruker du det har du en lang prosess med og få bort giftige stoffer.
Vist det ikke finnes noe maling som er beregnet til akvarium da, det klarte ikke jeg og oppdrive.
Jeg ser i ettertid på min lokale dyrebutikk at de selger "skillevegger" som har en stein"look". 30 cm lange og 10-15 cm høye. Mulig disse kunne ha blitt brukt til og holde på sanden på en landdel
Jeg har black molly og to sandkrabber oppi der nå.
I avvente på en slamkryper.
Ikke lett og skaffe for tiden vist nok, ventet i 2 mnd nå...
Sånn jeg har forstått det liker alle krabber fisk, og det er alltid en risk at de vil ta fisker. Black mollyene hos meg har hatt noen close calls med krabbene.
Men nå er sandkrabbene mine utrolig aggresive.
Har også 10-15 snegler fanget i sjøen (brakkvann), kabbene spiser de også.
En kollega har hatt en del forskjellige krabber oppigjennom. Både i brakkvann og ferskvann. Alle har før eller siden tatt fisker.
Jeg har selv sett en ferskvannskabbe dele en guppy i to på en blunk!
Jeg bruker en anmindelig innvendig pumpe. Funker fint.
Den pumper vann i rør opp til toppen av landdelen, for så og renne ned som en slags bekk.
Postet 25.06.10 kl 16:11
sorry for sent svar men.
Kan man bruke helt vanlig isopor som ting blir fraktet i?? er ikke den giftig? eller må man kjøpe en "Akvarium" isopor? jeg har lagd en slags glassform til å ha sanden i nå men det blir veldig vanskelig å sette i akvariet jeg hadde planlagt fordi jeg har kjøpt kiresbærreker og de er veldig små og da blir de jo veldig vanskelige å fange jeg må jo tømme ut allt vann og all sand for å kunne silikonere fast formen.
Derfor ser jeg etter en lettere løsning;P
Kan man bruke helt vanlig isopor som ting blir fraktet i?? er ikke den giftig? eller må man kjøpe en "Akvarium" isopor? jeg har lagd en slags glassform til å ha sanden i nå men det blir veldig vanskelig å sette i akvariet jeg hadde planlagt fordi jeg har kjøpt kiresbærreker og de er veldig små og da blir de jo veldig vanskelige å fange jeg må jo tømme ut allt vann og all sand for å kunne silikonere fast formen.
Derfor ser jeg etter en lettere løsning;P
Postet 07.08.10 kl 19:02
Endret: 07.08.10 kl 19:04
Letteste løsningen for å bygge opp en landdel, er å plassere i noen steiner i passende høyde og heller over sand.
Vil tro myggnetting eller lingende kan brukes til å holde sand på plass bak steiner.
Isopor er isopor uansett hvilket formål den brukes til. Men den må vektes ned eller limes fast, ellers flyter den rett opp. Skal du bruke isopor, må du med andre ord først tømme hele akariet.
Kan ikke tenke meg at du trenger noe spesielt varmelys utover vanlig akvarielys. Men kan jo være jeg tar feil der.
Evt. fisk er vanskelig å si. Spørs jo hvor mye vann det blir å svømme i. Men molly/platy/guppy høres bra ut. Spesielt molly liker seg godt med mye salt i vannet.
Vil tro myggnetting eller lingende kan brukes til å holde sand på plass bak steiner.
Isopor er isopor uansett hvilket formål den brukes til. Men den må vektes ned eller limes fast, ellers flyter den rett opp. Skal du bruke isopor, må du med andre ord først tømme hele akariet.
Kan ikke tenke meg at du trenger noe spesielt varmelys utover vanlig akvarielys. Men kan jo være jeg tar feil der.
Evt. fisk er vanskelig å si. Spørs jo hvor mye vann det blir å svømme i. Men molly/platy/guppy høres bra ut. Spesielt molly liker seg godt med mye salt i vannet.
Postet 15.08.10 kl 00:32