Går dette an da?

Jeg har en enkelt gul eplesnegl som jeg kjøpte for over to måneder siden. I natt har den lagt en klase med egg!

Jeg trodde de måtte være to til denslags???
Meiner dei er tvekjønn= mann og dame. Trur det er fullt muligt uansett om mine ikkje har lagt så mye som eit korn!
De er ikke tvekjønnet, de må være to. Din eplesnegl kan ha blitt paret før den kom til deg. Rart likevel at det er to måneder siden du fikk den?
Nå leser jeg rundt omkring her på forumet der det virker som om det er stor enighet om at de ikke er tvekjønnet, men som kom jeg over innlegg fra Bettina som har hatt en enkelt eplesnegl i ett år alene da den plutselig la egg. Det hevdes også at sneglen kan lagre sperm lenge før den finner ut at nå er forholdene perfekte for egglegging.

Hva er i grunnen perfekt? I går studerte jeg sneglen min og lurte på om den i grunnen fikk nok mat, for fiskene sluker jo det meste før sneglen en gang har har oppfattet at det er mat på gang.

Morsomt at en med forumsnavnet E.D.Mulig spør "Går dette an?" haha
Det kan jo hende at eggene er ubefruktede?

Om den får i seg nok mat avhenger vel litt av hvor stort akvariet er, hvor mye og hvilke planter du har, og om sneglen får mye konkurranse når det gjelder å få i seg døde men ikke helt råtnede planterester.
Ja, kanskje de er ubefruktede. Noen konkurranse om dødt og råttent er det ikke, for karet er ganske nyoppsatt og gullende rent. Det er vel andemat som holder liv i den kan jeg tenke meg.

Nå er eggene flyttet over i et annet kar og ligger og flyter på et Tupperwarelokk, og så får vi jo se om det kommer små sneglebabyer...
Spennende er det i hvert fall
Min enslige snegle la egg etter jeg hadde hatt den i 5-6 måneder, og de var befruktede. Faktisk la den flere klaser etter hverandre, og alle var befruktede.

Og nei, de er ikke tvekjønnede, for man kan se forskjell på kjønn på dem hvis man vet hva man ser etter.

De kan lagre sæd lenge, og det kan være helt tilfeldig hva som gjør at de plutselig legger egg; lengre dager, mer lys (nytt lys over karet), mer mat, ny mat, eller tilsynelatende ingen god grunn (som var tilfellet med min snegle).
Jeg flyttet den over i et annet større kar for bare noen dager siden med bedre forhold på alle måter vil jeg tro, så da er det jo hyggelig at den ser ut til å trives. Nå har den klatret over hjørnefilteret og gjemmer seg nede i mørket ved pumpen og hviler ut etter eggleggingen. Eller kanskje den ruger og klargjør en ny "minimais"
Kjell Ove Særheim
Meiner dei er tvekjønn= mann og dame. Trur det er fullt muligt uansett om mine ikkje har lagt så mye som eit korn!

nopp men hunen kan ta vare på sæden til hannen
Lisbeth
Morsomt at en med forumsnavnet E.D.Mulig spør "Går dette an?" haha

marma å det xD
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap