Nybegynner spørsmål om reker

Hei jeg har et akvarium på ca 28l ( h28cm-b40cm-l25cm ) Som jeg vil ha noen reker oppi. Så jeg lurer på:-- hva kan jeg ha oppi/ må ha oppi? -Røtter,mose,planter,steiner,sand,snegler/algespiser??? -Må jeg ha noe spessielt oppi? -Kan jeg ha en kampfisk sammen med rekene? -Er reker vanskelig å holde? Vannet er ganske hardt. Liker reker det?? Jeg har ikke særlig mye erfaring med reker så håper på mange gode svar . Hilsen Anette
Ville droppet kampfisken og gjerne hatt endel planter og/eller javamose.

Snegler og algespiser går fint sammen med reker, men spørs jo om det er behov for noen algespiser om du har endel reker og snegler.

Prøv med noen neocaridina. (Kirsebær/sakurok, blå reke, gul reke) De er greie å holde og formerer seg lett. Så kan du heller prøve noen litt vanskeligere om du føler det går fint.
Javamose er et must vil jeg si, sand er også kjekt, regner med det er dvergreker du tenker på?
Kirsebærreker er de mest vanlige og er enkle å få til.
Kampfisk kan du ikke ha, du trenger ingen algespiser da reker er flinke til å spise alger.
Snegler går fint hvis du vil.
Hardt vann går fint for de fleste dvergreker.
ville nok satset på kirsebær,gule,blå reker dei er en grei begynnelse.dei koster ikke så mye heller vis det skulle gå galt...så er dei mye lettere å få yngel på(dei klarer det heilt selv:P du trenger ikke gjør noe)
sand,rot og mose +noen planter er noe rekene liker.

hva er verdiene?
kh
gh
ph

vis du vil ha fisk oppi så ville eg nok satset på noen små fredelige fisker..
TROR desse går greit med reker.
Boraras brigittae
Danio tinwini
Microrasbora kubotai
Pseudepiplatys annulatus
Men ikke bland alle de rekene som nevnes, da ender du opp med kjedelige brune reker
Jeg fikk akvariet i går å kjøpte pumpe og sand i dag så får ikke testet akvariet før om noen dager ( ganske klønete av meg å legge ut dette først nå) :-p
Jeg har hatt reker i et par mnd nå og de klarer for det meste seg selv så er enkle å holde. Jeg har blå tigerreke og blue pearl reker. Jeg forsøkte å ha noen neontetraer sammen med de men oppdaget da at de gjemte seg endel. Så du vil ha mye mere glede av å ha kun reker eller eventuelt snegler sammen.
Inaktiv bruker
Lisbeth
Men ikke bland alle de rekene som nevnes, da ender du opp med kjedelige brune reker ;)

Hmm.. dette visste jeg ikke. Brune? Jeg kjøpte noen blåreker Neocaridina sp. blue , som yngel som nå er blitt ganske brune/beige og jeg synes de er veldig fine. De var garantert renrasede oppga selgeren, men kanskje det ikke stemte da? De er veldig fine uansett om de er renrasede eller ej! ;D

Senere har jeg kjøpt både amanoreker og kirsebæreker. Amanorekene er jo såpass store at dem kan man sikkert helt fint ha sammen med kampfisk etc. og jeg må si de har virket "hardføre" og overlevd veldig lenge både her og der, og jeg har flyttet dem i ulike akvarier uten at de har dødd. Men, amanoreker formerer seg ikke så lett, men det er lettere å se kjønn på dem, man kan se forskjell på mønstret de har på prikkene på kroppen. Jeg tror jeg kun har hunner.

Men kanskje reker og fisk sammen ikke er greit i et så lite karr. Jeg hadde kampfisk, botia, kuhliiål, ancistrus og neontetra sammen med reker i 60 literen og det var sjelden de tok noen. Det hendte seg jo, men kanskje maks en gang i uka.

Men, de formerer seg jo raskt og sånn sett gjør det vel ikke noe om noen reker blir spist opp. Det vil alltids dø en og annen reke uansett, de dør feks om man forer med for mye proteinrik mat. De skal helst bare ha vegetabilsk føde, så sånn sett er vel proteinrik mat til fek skampfisken en større fare enn kampfisken selv vil jeg tro..

Nå har jeg diverse ulike reketyper sammen med ancistrus og kuhliiål, og det går utmerket! Det er veldig artig å ha reker, det må jeg si, mye artigere enn jeg trodde.
Så, det man kan gjøre er jo feks å kjøpe noen få reker og la dem formere seg skikkelig før man har i feks kampfisk. Da har man jo litt å gå på. m karret er veldig bra innredet så vil kampfisken synes at rekene er kjedelige å jakte på. Min kampfisk tok vel en eneste reke før han ikke gadd å prøve igjen.

Inaktiv bruker
ps. angåne det at reker gjemmer seg når de er sammen med fisk: det gjør ikke min e Det er veldig artig å se på ancistrusen som sloss om maten sammen med rekene.. hehe.. De spiste på samme matbit en dag her, det var et morsomt syn. Og så spiser de jo squash sammen. Av og til sitter det en reke på en ancistrus og den spiser vel noe på huden der da antar jeg. Ancistrusen bryr seg sjelden...men, når det gjelder mat kan ancistrusen jage vekk rekene av og til for å få maten for seg selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap