Dumme spørsmål om reker

Mulig jeg spør dumt nå, men jeg lurer på nytten av reker i et kar...
Slik som, bunnfisken spiser alger, sneglen spiser alger (og døde fisk/planter) osv osv.
Har reker den samme nytten?

Lurer på å ha reker i karet mitt, men kan jeg ha de sammen med sammensetningen min av fisk? Vil de bli spist?

- Kongotetra
- Kampfisk
- To veldig små scalarer
- Kuhlii
- Ancistrus og Golden Nugget

Karet er godt beplantet med mange huler og muligheter for å gjemme seg helt vekk, har også en del mose og sånn mose-lignende "ting" jeg har sett andre ha i rekekar.

Eventuelt hvilken reke er å anbefale for en nybegynner?
Dvergreker, for eksempel kirsebærreker kan du jo prøve. De kan du gjerne ha ganske mange av, og er morsomme renholdsarbeidere i karet. De er nok avhengig av gode gjemmesteder som du har for å klare å overleve med de fiskene, men det er jo bare å prøve og se. Scalarer kan vel være litt glupske....
Kommer jo an på hva slags reker du tenker på, men som det nevnes er dvergreker ypperlige små renholdsarbeidere. Jeg har aldri hatt et så gullende rent kar som da jeg hadde en stor koloni med kirsebærreker. De jobber konstant, snur hvert eneste sandkorn og plukker på hver eneste støvbit som legger seg på planter og interiør. De spiser også alger og fiskeavføring

Amanoreker skal visst være helt rå på trådalger. Jeg driver og tester dem ut i et kar med trådalger nå.

Jeg mistet min store koloni med kirsebærreker når jeg begynte med gurami. Du vil heller ikke kunne ha dvergreker sammen med de fiskene du har. Kommer til å gå rett i gapet på fiskene. Jeg vet ikke om amanorekene kan gå, de er jo mye større enn kirsebærrekene så fiskene klarer ikke gape over dem. Men de kan jo finne på å ta følehorn og klør vil jeg tro? Jeg hadde nok ikke tatt sjansen
min kampfisk tok en reke en gang. men det er som de andre sier bare å prøve. men da ville jeg sett om det er noen i nærheten som eeger privat, si f.eks. 10-15 for 200kr. det er jo litt kjipt å bruke 50 kr pr stk på butikken så blir de spist likevel..
ellers kan scalarene også ta de med tiden, mange reker er veldig små å kan bli tatt av forholdsvis ung fisk.
Det finnes ikke dumme spm, bare dumme svar. ;)
Jeg bare lurer på hvilken bunnfisk du tenker på ang alger? Er det ancitrius/ sugemalle? Corydoras spiser nemlig kjøttbasert for De fleste "bunnfisk" er carmnivore. Altså foretrekker kjøtt..
Så vet du jo det også

Reker gjør utrolig mange ting i akvariet, de renser plantene for alger og annet, de roter opp avfall som ligger på bunnen, de spiser raskt opp døde fisk og annet i karret.
Men mest av alt vil jeg si at de holder plantene veldig fine...
Dessuten er de utrolig dekorative, du får dem jo i alle mulige fargevarienter.

Men jeg ville aldri puttet reker oppi et karr der de definitivt vil bli spist. Da hadde jeg heller satt opp et eget lite karr til dem.

Evnt er amanoreker såpass store at de kanskje vil slippe unna glupske fisk. Men fiskene kan finne på å rive rekene i biter, så selv om de ikke passer i munnen, så kan de bli spist.
Reker er tross alt mange fiskers naturlige mat i vill tilstand..

Har kirsebær reker sammen med dverg gurami, neon tetra, malle L144, corydas, Kuhli ål og små danio. Det går helt fint.
Galemor; jeg mente generelt sugefisk, og generelt snegler
Har tenkt på å ha noen corydoras i karet, men tror egentlig karet mitt er fult. Tenkte bare at reker hadde vært litt gøy å prøve. Men siden dere fraråder det med denne sammensetningen, så lar jeg være.

Er det scalarene som er "hovedproblemet" ?
Inaktiv bruker
Det vil alltid overleve nok reker til at de formerer seg videre, så sant du har stort karr og mange gjemmesteder. Det er nok å kjøpe 10-20 stk så formerer de seg jo og dobler antallet på 4 uker. Og man kan jo dermed brått få for mange reker. Det er vel en grense for hvor mange man skal ha i forhold til at også reker kan overbelaste karret/filterpumpa osv.

En og annen reke vil alltid kunne dø, og av naturlige årsaker. Reker kan dø av temperatursvingninger, svingning i ph, eller av å ha spist for mye proteinrik føde.. Og dessuten av alderdom. Vanlige småreker blir jo bare 2 år gamle, mens amanoreker kan bli opptil 6 år.

Jeg har hatt fire ulike reketyper sammen med diverse fisk, og opplevde sjelden at fiskene tok reker. Det hendte jo, sånn ca en gang pr mnd kanskje, at de tok seg en bit Det oppdager man jo, for da ligger rekeskallet igjen i karret.

De mest underholdende rekene er helt klart amanorekene, men disse formerer seg ikke lett og yngelen krever som regel spesiell pleie/saltvann for å vokse opp.
Da er det mye enklere med kirsebærreker og blå reker feks.

Nå som jeg har hatt reker i noen måneder må jeg bare si at jeg kunne ikke tenke meg å ikke ha reker. Det er virkelig underholdende og morsomt å se på dem krangle om maten og stjele den fra ancistrusene
Sparesset
Er det scalarene som er "hovedproblemet" ?

Den og kongotetraen. Kampfisken også, men det kommer litt an på sløret. Min kampfisk feks har så langt slør at den ikke akkurat er kjapp i vendingene, får ikke tak i noen reker
Embla Ofelia
Det vil alltid overleve nok reker til at de formerer seg videre, så sant du har stort karr og mange gjemmesteder.

..hvis man ikke har store fisk som skalare og kongotetra. Selv med masse mose og gjemmeplasser, kommer disse til å rydde ut feks kirsebærreker iløpet av få dager.
Inaktiv bruker
Trine T
[QUOTE=Embla Ofelia]Det vil alltid overleve nok reker til at de formerer seg videre, så sant du har stort karr og mange gjemmesteder.

..hvis man ikke har store fisk som skalare og kongotetra. Selv med masse mose og gjemmeplasser, kommer disse til å rydde ut feks kirsebærreker iløpet av få dager.

Jeg hadde reker sammen med praktbotia, kampfisk, mm og de utryddet ikke mine reker ihvertfall
Det er greit, men hun snakket om skalare og kongotetra, og det går ikke - snakker av egen erfaring.
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap