- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Ukjent snegle i karet
Ukjent snegle i karet
Det har dukket opp noen snegler i karet mitt i det siste, og i dag satt det en og poserte pent nok til at jeg klarte å knipse et litt utydelig bilde av den. Er det noen som kan fortelle meg hva slags snegle det er? De er liksom litt flate og ikke særlig store, kanskje i underkant av 3mm i diameter? Og er de noe jeg bør bry meg med å prøve å fjerne, eller de egentlig grei å ha der? Det å ha snegler i karet plager meg lite så lenge de ikke medfører noe negativt, som at de spiser opp plantene mine eller noe slikt.
Postet 20.11.10 kl 12:31
Ikke ukjent. Det er en pestsnegle. Disse formerer seg som fy og snart har du veldig mange av dem. Eneste du kan gjøre er å klemme dem mot glasset, slik at de sprekker. Da holder du bestanden under "kontroll", men for å bli kvitt dem må du enten kjøpe noen jegersnegler eller botia fisker. De spiser disse sneglene.
Postet 20.11.10 kl 14:15
RobertDet er en pestsnegle. Disse formerer seg som fy og snart har du veldig mange av dem.
Dette er skivesnegle og ja, de kan formere seg mye, hvis det er masse forrester i akvariet. Det trenger ikke bety masseinvasjon av snegler når de kommer. Jeg har div "pestsnegler" i mine kar og stort sett holder bestandene seg normal. Øker bestandene er det en god indikasjon på at man forer fiskene for mye
Snegler spiser alger i tillegg til forrester, så jeg ser på dem som små pene nyttedyr som hører til i det våte element. Blir de for mange kan du som Robert sier, knuse dem mot glasset. Fiskene spiser gjerne sneglene hvis de kan få tak i dem
Postet 20.11.10 kl 15:31
Hehe, ukjent for meg, jeg regnet ikke med at den var ukjent for dere Men da lar jeg de bare være, de er jo noen fascinerende skapninger egentlig. Jeg kan telle på fingrene de jeg har sett de siste to ukene, jeg regner med at de var blindpasasjerer i noe javamose jeg kjøpte da. Så jeg vil ikke si det er så veldig mange enda. Men blir de mange skal jeg mate litt mindre og knuse dem mot glasset.
Postet 20.11.10 kl 17:14
Postet 20.11.10 kl 18:17
Postet 20.11.10 kl 19:03
Postet 21.11.10 kl 15:36