Trenger hjelp med mystisk snegle-bebi!

Opplevde noe ganske rart når jeg skulle opp til fiskene i stad.
Jeg har akkurat fått et nytt 21l akvarie som er til innkjøring nå. Tanken har ikke vært i gang på ca. 3 år. Jeg har lagt noen skjell oppi fra den andre akvariet mitt, for å få oppi litt gammelt grums.

Men i dag, når jeg var oppe satt det en liten prikk på ruta, så jeg skulle bare se hva det var. Plutselig beveger prikken på seg, og jeg ser at det er en bitteliten snegle bebi!
Jeg har ingen andre snegler, bare guppy og molly i den andre tanken min.
Eneste mulighet er at den har fulgt med fra butikken da jeg kjøpte en ny plante for ca en uker siden, og forflytta seg fra planten og inn i skjellene som jeg flytta i det nye karet.

Små tilfeldigheter her!
Sneglen er svart, er ca 2 mm lang.
spørsmålet er, hva skal jeg gjøre med denne for at den skal overleve? Jeg vil jo ha den
kan den gå sammen med kampfisken min i et 5.5l akvarie? eller blir den mat da?

Tar imot all info jeg kan få om snegler med takk!
Mat, innredning i akvarie, hva de kan gå med, alt
Regner med at du har en pestsnegle, de tvekjønnet og formerer seg enormt og raskt. De overlever nesten over alt, og er nyttige siden de spiser avfall (gamle plante/mat-rester). Du trenger ikke å bekymre deg over at den skal dø hvertfall
ånei, såpass!
Jaja, flott for meg, har ønsket meg snegle!
La den i en bolle for seg selv, sålenge iallefall.. Kampfisken viste tydelig at den ikke var velkommen hos den iallefall :s
Plussmedlem
Jeg har selv pestsnegler i nesten alle akvariene mine, og jeg liker dem ikke..! Jeg avskyr dem nesten.. :P

Etter min mening er det ikke så mye nytte de gjør, de bare krabber bortover glasset og jeg syntes at når det blir mange av dem, er de bare ufyselige!

Så etter min mening, er jeg helt sikker på at du vil angre hvis du prøver å avle på dem.. det blir hundrevis!
hadde ikke tenkt å avle, men noen kan jeg da ha : ) hvis det blir mye unger, kan jeg hive eggene? regner med de legger egg

eller, hva skal man gjøre for å avlive snegler?
Plussmedlem
Hehe, har man fisker for eksempel i akvariet, knus de små sneglene med fingeren, og mange fisker spiser den
[QUOTE=Lisa Malene Skjelin]hvis det blir mye unger, kan jeg hive eggene? regner med de legger egg

Hehe eggene kan du bare glemme å "hive". Sneglene legger eggene sine i usynlige klaser innimellom planter og div.

Men jeg syns det er fint du ikke blir hysterisk for at du har fått en snegle i karet ditt, de fleste blir det nemlig. Ja de kan bli alt for mange, men det henger som oftest sammen med overforing av fisk (sneglene spiser også fiskemat!)
Jeg har "pestsnegler" i mine kar og de plager meg (eller fisk) virkelig ikke! Jeg syns de hører til i et vått element!

Og som Anders sier så kan du knuse dem mot glassruta sånn at fiskene kommer til kjøttet, hvis de blir for mange
oioi, det hørtes brutalt ut :p
er vel naturen, regner jeg med :o

Hva spiser snegler? Hva skal jeg fore dem med liksom
Ikke for dem, knus dem. De formerer seg styggfort. Plutselig er de overalt. De renser litt ja, men det bryr jeg meg ikke om. Det lar jeg fisker gjøre istede, mye finere. Hadde kastet den snegla hvis den var hos meg.
Lisa Malene Skjelin
Hva spiser snegler? Hva skal jeg fore dem med liksom :D

Snegler spiser alt mulig, du trenger ikke fore dem
Du skal ha god tid for å stoppe pestsnegler med å knuse dem mot ruta.. Sålenge det er overskuddsnæring blir det litt av en jobb isåfall..

Skader dog ikke å gi fiskene litt variasjon i kosten på denne måten =)

Ville heller redusert litt på foringa om det blir mange.. Grunnen til at sneglene blir mange er at det er overskudd på næring som fisken ikke nyttegjør seg av. Hadde fisken tatt det, hadde det ikke blitt mange snegler.

Har pestsnegler i begge mine kar også, men det er ikke noen uhorvelige mengder.. Blir det plutselig veldig mange er jo det er hint om at jeg forer litt mye.

Den ene av mine fire dvergguramier mistenkes for å ha lært seg å suge pestsneglene rett ut av huset sitt. (Små snegler) Har sett hun er borte og "napper" på seglehuset, som de gjør når de spiser. Man kan faktisk høre at det smeller mellom munnen hennes og sneglehuset. Og det ligger ofte tomme sneglehus rundt om kring.. De har jo en litt "sugende" måte å spise på disse dvergguramiene, men intill jeg faktisk ser at hun kverker en snegle er hun bare mistenkt
kindafishy
Den ene av mine fire dvergguramier mistenkes for å ha lært seg å suge pestsneglene rett ut av huset sitt. (Små snegler) Har sett hun er borte og "napper" på seglehuset, som de gjør når de spiser.

Jepp, jeg tror mange guramier spiser snegler inn i mellom. Jeg har sett mine sjokoladeguramier spise på små snegler. Jeg har satt inn snegler flere ganger i dette karet, men det blir aldri no særlig forøkning av dem
haha, rare dyr!
Gleder meg til den blir stor. Den vokser fort! :o
Plussmedlem
Pestsnegler blir ikke store, er bare ganske små hele livet
håper da den blir større enn den er nå?
Den er ca 3 mm lang :p Jeg har svart sand i karet mitt og skallet er helt mørkebrunt men noen lyse flekker, så da vil den jo ikke syns! D:
Vil jo ha den for pynten sin del : ) også for å sitte å stirre på interesant.

I dag gikk faktisk snegla opp på et skjell slik at den nådde vannoverflaten, og plutselig snudde den seg opp ned og GIKK på undersden av vannflaten. noen som har sett dette før? :p
Lisa Malene Skjelin
og plutselig snudde den seg opp ned og GIKK på undersden av vannflaten. noen som har sett dette før? :p

Ja helt normalt. Fint du koser deg med snegla di. Syns du burde skaffe deg et eget kar til snegler. Det finnes jo vannvittig mange nydelige snegler. Sjekk sneglebasen
haha, så gøy : )
Blir nok ikkeno reint sneglekar, det blir for lite action for meg tror jeg :p

men virker som snegla mi har blitt borte nå! ser den ingensteder, har lett i grusen og under skjell og alt. den har jo gjemt seg før og, men ikke så masse :p
Den måtte ha besøk av 9 neontetraer i natt, er det mulig at de kan ha spist den på noen måte? men da hadde vel skjellet ligget igjen ? :s
Plussmedlem
Jeg tror det er en type pestsnegle som ikke har skjell (den har jeg..) og den kan de sikkert spise uten problem.
Lisa Malene Skjelin
haha, så gøy : ) Blir nok ikkeno reint sneglekar, det blir for lite action for meg tror jeg :p

Tull og tøys, det er masse action i snegler, bare les tråden til snegledama Heidi.
Hennes eplesnegler kommer feks opp til akvariekanten for å bli håndmatet. Veldig morsomt å lese om sneglene hennes
Haha, jeg har lest den!
Kjempemorsomt, egentlig.

jeg så en blå hornsnegle (?), og den syns jeg var kjempefin! Så en sånn har jeg lyst på : )

En resturant i kongsvinger har små skilpadder i et kar, og det syns jeg ser kult ut. Det blir nok min drøm!
Noen som har erfaringer med skilpadder? Har hatt lyst på en siden jeg avr kjempeliten :p
Tilfeldig bekjentskap
© Kristine Jorskogen
Reklame for plussmedlemskap