Hjelp til mega reke.

ja så har jeg gjort et innpulskjøp. Uff. Jeg og gubben var i dyrebutikken. Plutselig utbryter han. KREPS:o Jeg stormer til å ser tre gigantiske REKER. Jeg ble så fasinert av disse mega store reken at di MÅTTE jg jo bare ha. Har jo bare helt vanlige små reker, og har null peiling på di. Så nå sitter jeg her da. Dumme meg. Med 3 reker jeg ikke vet noe om. Vet ikke hva di heter engan. Di er vel ca 8 cm på øyemål. Di har ikke klør, kun tynne bein. Fargen er varierende. Så røde ut i butikken, men her ser di grønne ut. For di som etterlyser bilde, så skal jeg prøve, men aldri fått det til tidligre pga bruker wapn på mob. Håper alikevel noen kan hjelpe.
kunne kanskje ligne litt på viftereke ja. Men har ikke sett di vifte enda:p di sitter fortsatt under plantene i fred og ro.
Det at dem står helt i ro på en sted er ikke noen nytt her i huset i allefall.
Viftene bruker dem så og si hele tiden bare det er noe matrester i vannet.
Om det er Viftereke vil du kunne se at der en kreps ville hatt klør har disse noen snodige viftesaker som består av tynne "tråder", kan med litt godvilje likne litt på japanske håndvifter kanskje? :P men de vifter jo ikke nevneverdig med dem, bare holder dem opp sånn at vannet går gjennom dem.

Ordet Megareke fikk meg til å tenke på denne krabaten: http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1114

"kreps!" var forøvrig det samme som jeg tenkte da jeg først så denne reken i et akvarie, men siden du sa tynne bein så er vell den uaktuell, eller? Dette er forøvrig også en type viftereke.
nå har rekene vært på vift:p fikk en god titt på dem der di satt forran glasset. Di har tydlig fjærkoster på noen armer forran. Så regner med det er viftereker. Er det noen som kan fortelle litt omkring denne reken? Hvor gammel blir den? Kan den ta små fisk? Kan fisk ta den? Siden den er så stor mener jeg. Hva er gode romkamerater til viftereker? Alt av info settes pris på.
Eirik
har prøvd å studere bildene til dn url'n du la inn. Men ikke så lett å se på mobilen. Mine reker har 2 armer på hver side under munnen. På hver av disse armene, så har di to vitftelignende fingre. Fremste bein på begge sider er tykkere enn di to neste.
Eirik
har prøvd å studere bildene til dn url'n du la inn. Men ikke så lett å se på mobilen. Mine reker har 2 armer på hver side under munnen. På hver av disse armene, så har di to vitftelignende fingre. Fremste bein på begge sider er tykkere enn di to neste.
åj.
ups. Wap heng.
Lese om dem her du : Viftereke

Har to slike selv, hoa går ofte med egg, men det blir aldri yngel av det. Hvor gamle de blir vet jeg ikke :S
Og de er, som det står i info om em i linken, fredelige mot andre reker og fisk.

fiskemilla

Okay. Den jeg sendte URL av har ihvertflal ganske kraftige "forbein" med klumper på, litt som på klørne og beina til en norsk edelkreps, altså den krepsen som lever villt i Norge. Om dine ikke har dette er det nok vanlige viftereker =) begge blir ganske store, men Gabonreken, den jeg sendte URL av blir opp mot 15 cm. det står veldig utfyllende om begge to på snegle og skalldyrsbasen her på akvaforum =)
Hei

Her er det en del info om viftereke:

Wood Shrimp

Water specifications :

pH : 6.5 to 7.5
GH : 6 to 15
Temperature : 22 to 28°C / 71.6 to 82.4 °F
Size :

Male : 8cm
Female : 8cm

Description :
Characteristic shape of the shrimps belonging to the Atyopsis genus, with a short rostrum and a background colouration going from orange to tan. The first and second set of periopods (walking legs) are equipped with fine hairs that the shrimp can open like a fan to filter micro-particles floating in the water. The third pair of periopods is very developed but doesn’t bear claws. A line goes through the body from the rostrum to the telson. Specie that favours strong currents in it’s habitant.

Behaviour :
Excellent gregarious specie must absolutely live in groups of 4 individuals of the same specie no less. Considering the size of this shrimp a large enough habitat should be provided. Cohabitation with small fish specie isn’t problematic at all.

Life span : 2 years max

Feeding habits : Filters decaying particles.

Sexual dismorphism :
The third pair of periopods is larger in males. Females are a bit bigger than males.

Reproduction :
Reproduction is of the indirect type necessitating a planctonic stage in salt water conditions. To this day there are NO reports of successful breeding in captivity.

Specificity :
This shrimp will favour spots facing strong currents, where it will gather particles by using it’s fanned legs. Often mistaken for Atyopsis spinipes, they are however two distinct species (See this article). The authors Andreas Karge and Werner Klotz refer to different distinctive traits such as the geographic localisation, the physical traits (rostrum, spikes, pleopods and so forth) and the environmental traits (habitant, favourite spots).
Tilfeldig bekjentskap
© PFK
Reklame for plussmedlemskap