Kloreke og crystal red - dør etter å ha fått spasmer

Heisann.

Jeg har prøvd å tilføye mitt 150L akvarium noen kloreker, Crystal Red og Crystal B&W.

Men dem har alle dødd, med dem samme symptomene!

Dem får fullstendige spasmer, flyr rundt som om dem har fått alt for mye innenbords og dør etter en periode som kan vare i et par dager.

Har isolert dem etterhvert som dette har skjedd, samt at jeg har skiftet vann helt ned til 50-60% i karet.

Jeg har 19 mollyer og 5 pansermaller i karet fra før av, samt en hel del planter dem kan gjemme seg i. Alle fiskene ser ut til å kose seg riktig godt og jeg bytter vann regelmessigt 1-2 ganger i uka, avhengig av hvordan det ser ut eller om jeg skal bort.

Har målt verdiene og alt er akkurat der dem bør være og det er ingen nitratverdier verdt å nevne.

Noen som har noen ide på hva som gjør at rekene får disse eplepsianfall-lignende tilstandene som dem dauer av?

Jeg er nybegynner innen det å ha akvarium, så må finne ut hva jeg gjør galt.
Nå kan jeg ingenting om reker, men jeg opplevde massiv fiskedød en gang etter bytte av vannkilde. De døde på mye den samme måten, med ukontrollerte spasmer/anfall som ble værre og værre fram til de døde etter en dag eller så. Den gangen viste det seg å være kobber som var problemet, og jeg har ikke mistet en fisk etter jeg begynte å bruke tetra aquasafe (binder klor og tungmetaller).
Jeg har nå fått meg noen kirsebærreker, og bruker der biotopol C som vannforbedringsmiddel siden dette er spesielt laget for reker. Mange rapporterer at de mister rekene etter et år eller så pga. mangel på noen sporstoffer, alle disse sporstoffene skal være tilstede i Biotopol C.

Reker skal vist nok være enda mer sensitive for tungmetaller enn fisk, så det kan være verdt å sjekke om du har muligheten til det. Om så ta med vann til en dyrebutikk og be em teste spesifikt for kobber og andre tungmetaller.
Kjøpt nye planter fra butikk i det siste som er i dette karet?