Kloreke og crystal red - dør etter å ha fått spasmer

Heisann.

Jeg har prøvd å tilføye mitt 150L akvarium noen kloreker, Crystal Red og Crystal B&W.

Men dem har alle dødd, med dem samme symptomene!

Dem får fullstendige spasmer, flyr rundt som om dem har fått alt for mye innenbords og dør etter en periode som kan vare i et par dager.

Har isolert dem etterhvert som dette har skjedd, samt at jeg har skiftet vann helt ned til 50-60% i karet.

Jeg har 19 mollyer og 5 pansermaller i karet fra før av, samt en hel del planter dem kan gjemme seg i. Alle fiskene ser ut til å kose seg riktig godt og jeg bytter vann regelmessigt 1-2 ganger i uka, avhengig av hvordan det ser ut eller om jeg skal bort.

Har målt verdiene og alt er akkurat der dem bør være og det er ingen nitratverdier verdt å nevne.

Noen som har noen ide på hva som gjør at rekene får disse eplepsianfall-lignende tilstandene som dem dauer av?

Jeg er nybegynner innen det å ha akvarium, så må finne ut hva jeg gjør galt.
Nå kan jeg ingenting om reker, men jeg opplevde massiv fiskedød en gang etter bytte av vannkilde. De døde på mye den samme måten, med ukontrollerte spasmer/anfall som ble værre og værre fram til de døde etter en dag eller så. Den gangen viste det seg å være kobber som var problemet, og jeg har ikke mistet en fisk etter jeg begynte å bruke tetra aquasafe (binder klor og tungmetaller).
Jeg har nå fått meg noen kirsebærreker, og bruker der biotopol C som vannforbedringsmiddel siden dette er spesielt laget for reker. Mange rapporterer at de mister rekene etter et år eller så pga. mangel på noen sporstoffer, alle disse sporstoffene skal være tilstede i Biotopol C.

Reker skal vist nok være enda mer sensitive for tungmetaller enn fisk, så det kan være verdt å sjekke om du har muligheten til det. Om så ta med vann til en dyrebutikk og be em teste spesifikt for kobber og andre tungmetaller.
Kjøpt nye planter fra butikk i det siste som er i dette karet?
Litt for kaldt vann tar knekken på kloreker.. Så ved vannbytte må det ikke brukes kaldt vann helst samme temperatur som det er i karret fra før rundt 26c.
En annen ting er at ett akvaium med bare kloreker behøver man å gjøre veldig lite med å iallefall ikke bytte vann ofte. jeg har ett artskarr med kloreker. har byttet vann i det karret (ja det tør jeg ikke si her på forumet for det er alltid en eller annen luring som skal ha en innvending om at det ikke er lurt osv..) men å bytte vann på ett artskarr med kloreker er ikke noe prioritet. MEN man må hold øye med vannverdiene. Reker liker også litt kalk for å ha noe å bygge skallet sitt av.
Skal få sjekket det med tungmetaller i morgen, da dette godt kan være årsaken, siden jeg bor i et gammelt hus.

Plantene har jeg hatt siden jeg started med akvariet, hadde bare planter og vann i 3 uker før jeg hadde i noen mollyer. Fikk med litt brukt sand som vistnok skulle være gode greier, med bakteriekultur og greier.

Kanskje en ide å lage en buffertank, hvor temperaturen blir stabilisert først? Humm.. Har god plass på badet. :P

Har lest litt mere nå og fant ut at dem er veldig følsomme for blant annet vaskemidler. Jeg -tror- jeg kan ha blingset litt etter at jeg vaska opp en dag og at det kanskje var litt såpevann på hendene da jeg matet fiskene.. Men da var det i så tilfelle ikke mye, høyst noen dråper... Kan dette være feilen?
Da har jeg fått testet vannet mitt for alle tenkelige ting og tang.

Tok ut en testprøve av vannet i tanken før utskiftning og gH, pH, nitrat, etc.. Alt var innenfor akseptable verdier.

Kobber ga null utslag og det samme gjorde det på amoniakk.

Har jeg fått en krepsepest av noe slag kanskje?

Noen som har noen ideer om hva som kan være galt?
heisan,

hadde selv problemet der i begynnelsen av min rekekariere
de strøyk med og hadde spasmer,.
fant ut at det var vannet de ikke tålte,. feilen lå i ph/kh ..
da vannet vår var forskjellig fra det som kom ut fra krana og det som var i karet,.
etter at jeg sørger for at vannet er samstemt lever de og yngler i beste velgående,.
har også opplevd at reker har krepert pga temperatur forskjell ved vannbytte,og som det sies lengre opp i tråden er kloreker ikke happy alltid med temperatur svingninger,.
en annen ting ,folk har opplevd at rekene har krepert av er ,enkelte planter som ikke alltid er like bra da de spises på og kan være giftige for små rekedyr,.

Tror kanskje jeg har hatt det litt travelt når jeg har lagt til rekene i akvariet og ikke brukt lang nok tid til tilpasning, men da burde vel alle ha strøket med samtidig og ikke over en periode på 2 uker?

Temperaturen er jeg ganske nøye med når jeg bytter vann, det er maks en grads forskjell, noe som ikke burde ha så mye å si i et såpass stort akvarium?

pH og kH og gH og alt det der var innenfor anbefalte verdier også. Ikke noe utslag på kobber eller amoniakk og minimalt på nitrit.
Fant dette på www.akvariereker.no

"For akvarier med reker bør man være forsiktig med vannforbedrer-produkter. Det bør kun anvendes en vannforbedrer som også er laget med hensyn til virvelløse dyr, som reker, og ikke et produkt som kun er laget for fisker."

Tenkte det var greit for deg å vite også
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap