- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Plutselig dukket det opp en snegle..
Plutselig dukket det opp en snegle..
Idag når jeg skulle mate slørhalen min (Perser) så oppdaget jeg at det satt en bitteliten kjempesøt snegle på glasset, har aldri sett den lille karen før og det er flere mnd siden jeg kjøpte noe nytt... Jeg er totalt nybegynnet med alt som lever under vann så har nå noen spørsmål om snegler. :p
Hva lever de av? Han har jo bodd der i flere mnd uten at jeg visste det, spiser de planter eller noe? Vokser de sånn at man må kjøpe nytt hus til dem? Hvor store kan de bli? Kan jeg ha flere? Kan man ha et akvarium med bare snegler i, og hvor stor plass trenger man til ca. 10 snegler?
Den har svart kropp og mørkebrunt rundt hus og er ca. 1cm lang, siden den på mystisk vis dukket opp vil jeg tro det er en veldig vanlig type..
Han har fått navnet Mitchell ^-^
Hva lever de av? Han har jo bodd der i flere mnd uten at jeg visste det, spiser de planter eller noe? Vokser de sånn at man må kjøpe nytt hus til dem? Hvor store kan de bli? Kan jeg ha flere? Kan man ha et akvarium med bare snegler i, og hvor stor plass trenger man til ca. 10 snegler?
Den har svart kropp og mørkebrunt rundt hus og er ca. 1cm lang, siden den på mystisk vis dukket opp vil jeg tro det er en veldig vanlig type..
Han har fått navnet Mitchell ^-^
Postet 05.05.11 kl 19:35
Kalles for en pestsnegle, men så lenge du har dem under kontroll er de bare skjønne. Nyttige små gratisarbeidere. Har også slike i mine kar, noen får helt noia av dem.. men de plager ikke meg. Holder meg dog til eplesnegler, herlige snegler som er dyktige til å spise alger, formerer seg rolig (legger store eggklaser så du har dem under kontroll)b og finnes i alle slags fargevarianter. Snegler krever egentlig ikke så mye annet enn litt hardt vann og muligheten til å finne skjulte (mat)skatter i grusen/sanden..
Postet 05.05.11 kl 19:50
Hørte til noiabanden, men så fant jeg denne tråden. Man kan jo ikke unngå å bli sjarmert, nå har jeg kjøpt snegler! Jeg! Sneglejegeren! Som har tilbragt mang en regnværsnatt i hagen med lommelykt, såpevannbøtte og engangshansker...
Eplesneglen vår har til og med fått navn! Bumsa Daisy, den kryper opp og kaster seg ut motstrøms, for så å krype opp på samme sted igjen og kaste seg ut - den må jo gjøre det fordi det er gøy? Akvarium er herlig :o)
Eplesneglen vår har til og med fått navn! Bumsa Daisy, den kryper opp og kaster seg ut motstrøms, for så å krype opp på samme sted igjen og kaste seg ut - den må jo gjøre det fordi det er gøy? Akvarium er herlig :o)
Postet 05.05.11 kl 23:03
Endret: 05.05.11 kl 23:06
Å nå ble jeg skikkelig glad, endelig en som plutselig oppdager en snegle og ikke får panikk )
Snegler rydder opp i karet. Spiser matrester og alger. Blir de for mange er det et varsel på at du forer for mye. Da finner de for mange matrester og kan nesten ta over karet helt
Det er mange fantastisk flotte snegler. Lenka Linda & Ove la ut bør du se på
Se også på tråden til Heidi, på et annet forum. Kan ikke annet enn å bli sjarmert av hennes framstilling av snegler
Snegler rydder opp i karet. Spiser matrester og alger. Blir de for mange er det et varsel på at du forer for mye. Da finner de for mange matrester og kan nesten ta over karet helt
Det er mange fantastisk flotte snegler. Lenka Linda & Ove la ut bør du se på
Se også på tråden til Heidi, på et annet forum. Kan ikke annet enn å bli sjarmert av hennes framstilling av snegler
Postet 06.05.11 kl 09:01
Finnes det mennesker som får noia av sånne små snegler?! Jeg er ikke noen fan av de 10-15cm lange sneglene uten hus som man kan finne i hagen, men Mitchell er jo bare søt ^-^ Men.. Dere snakker om egg, er snegler sånne som lager unger selv? Tror bare jeg har en nå. Men på en annen side trodde jeg ikke at jeg hadde noen for noen dager siden..
Kan jeg ha en eplesnegle sammen med en(snart to) slørhaler og en pestsnegle i et 120L akvarium?
Kan jeg ha en eplesnegle sammen med en(snart to) slørhaler og en pestsnegle i et 120L akvarium?
Postet 06.05.11 kl 13:28