Hvordan fange reker i en fluval edge?

Hehe ja, tåpelig problem, men å rote nedi der med håv er håpløst selv om jeg tar ut at av planter, stein og røtter... Røde krystallreker er noen kjappe jævler :P Hevert funker på de minste, men jeg skal flytte noen over i et annet akvarium og vil ikke ta de minste ynglene... Er det noen smartinger her med gode løsninger? Har tenkt litt på en halvlitersflaske med noe mat oppi, så skal prøve det, men flaska blir fryktelig lang i forhold til akvariet og ikke minst åpningen på det...
Hva med å kjøpe en flaske som er mindre enn en halv liter? Tror det finnes vannflasker på 0.25 eller 0.3 liter på noen butikker.
Ingen anelse, men har tenkt tanken selv siden jeg har kirsebær-reker i min Fluval Edge. Hva med en slange med en okay diameter på så rekene ikke sitter fast, suge i den så det blir hevert-metode og styre rundt slangen der du ser rekene og "suge" de opp og ned i ei bøtte?

Jeg har nemlig ikke funnet en okay slamsuger til min Fluval Egde enda (har du tips så kom med dem!), så tenkte å bare kjøpe en vanlig slange til det formålet, redd jeg skal ta med rekene bare så må være forsiktig
SiljeO
Ingen anelse, men har tenkt tanken selv siden jeg har kirsebær-reker i min Fluval Edge. Hva med en slange med en okay diameter på så rekene ikke sitter fast, suge i den så det blir hevert-metode og styre rundt slangen der du ser rekene og "suge" de opp og ned i ei bøtte? Jeg har nemlig ikke funnet en okay slamsuger til min Fluval Egde enda (har du tips så kom med dem!), så tenkte å bare kjøpe en vanlig slange til det formålet, redd jeg skal ta med rekene bare så må være forsiktig ;)

Du må ha ganske hevy trykk i heverten til for at ikke disse voksne kjappe rekene skal komme seg unna. Og det er forsovet greit, men da vil jo akvariet bli nesten tomt før jeg rekker å få opp nok reker. Det er tar ikke mange sekundene å få ut 6-7 liter med den slangen jeg bruker, og det er vanskelig å få ut mange voksne reker med den i det hele tatt, og i hvertfall for nok til å ikke tømme karet. Jeg bruker forøvrig ikke sånn klokke til slamsuging i noen kar. Beveger bare hevertslangen over bunnen. Gjør det samme i edgen og det funker utmerket. Bortsettfra at jeg ikke rekker å få opp så mye siden det er så fort gjort å få ut nok vann. Burde sikkert fått meg en tynnere slange til edgen

Tror jeg skal prøve å få tak i en liten flaske og lage en felle.

Meeen, nå må jeg flytte pygmeguramiene mine over i det karet jeg skulle ha noen av rekene over i. Og de er noen rå rekejegere. Men hadde vært greit å finne en teknikk uansett.
Vel, om du fjerner all dekoren i Edge'n, bruker heverten/slangen, tømmer totalt karet for vann (over i bøtter) så kan du kanskje plukke ut "sprett-reker"? hehe... De hopper og spretter jo noe helt forferdelig Men Edge'n er jo heldigvis såpass liten det er fort gjort å fylle den opp igjen også uten filteret trenger å være avskrudd så lenge...

Tenkte å selv anskaffe meg noe ala sugerør-tynt rør for å slamsuge Egde'n. Har riktignok bare reker i min, men syns det legger seg litt "bøss" på sanden som irriterer...
SiljeO
Vel, om du fjerner all dekoren i Edge'n, bruker heverten/slangen, tømmer totalt karet for vann (over i bøtter) så kan du kanskje plukke ut "sprett-reker"? hehe... De hopper og spretter jo noe helt forferdelig ;) Men Edge'n er jo heldigvis såpass liten det er fort gjort å fylle den opp igjen også uten filteret trenger å være avskrudd så lenge... Tenkte å selv anskaffe meg noe ala sugerør-tynt rør for å slamsuge Egde'n. Har riktignok bare reker i min, men syns det legger seg litt "bøss" på sanden som irriterer...

Hvis du skal ha ut alle ja, men jeg tenkte bare å ta over noen til et annet kar og evt selge noen når de begynner å bli for mange. Jeg vil ikke utsette resten av rekene for at hele karet tømmes bare for å få ut noen. Men jeg skal teste felle og se hvordan det går

Jeg har 11 små rasbora og en klovnekilli sammen med godt over 60 reker der (flere har jeg ikke klart å telle samtidig) og syns det er fint lite behov for slamsuging jeg. Hender selvfølgelig det ligger noen tomme rekehammer der, men de blir fort spist opp. Også bare plukker jeg opp det jeg ser av tomme sneglehus etter jegersneglene har myrda. Men ja, en tynn slange hadde nok vært tingen for å få bort bøss og møkk på bunnen der ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap