- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- "ecosphere selvforsynt akvarium" - for ille til å være sant?
"ecosphere selvforsynt akvarium" - for ille til å være sant?
Kom tilfeldigvis over dette produktet på nett, som jeg synes faller både på sin egen urimelighet og usannsynlighet:
http://www.arngren.net/egg.html
*Grøss*
Dette kan da ikke være mulig? Og i hvertfall ikke forsvarlig? I så fall fremstår vel karakteristikken svindel som nærliggende...
Nå er ikke reker kjent for å være de mest kravstore akvariebeboerne, men dette synes jeg er å strekke det litt langt.
http://www.arngren.net/egg.html
*Grøss*
Dette kan da ikke være mulig? Og i hvertfall ikke forsvarlig? I så fall fremstår vel karakteristikken svindel som nærliggende...
Nå er ikke reker kjent for å være de mest kravstore akvariebeboerne, men dette synes jeg er å strekke det litt langt.
Postet 27.09.11 kl 10:20
Her er en tråd med litt informasjon om dette. Personlig ville jeg holdt meg langt unna et sånt oppsett
Postet 27.09.11 kl 10:29
Ja så det på internett for en stund siden, noen hadde blogget om det og hvor stilig og utrolig det var.. hadde veldig lyst å diskutere med de men jeg ville ikke være "den personen" - så det ble med tanken.
ser ikke helt hvordan det kan bli et fungerende økosystem? Uten å ha alt for mye viten om dette, må man da ikke ha lys og planter (under vannet og kanksje over vannet også) for å få oksygen. Og vet ikke om det skal være nødvendig, men nesten som simulert regn også, at noe av vannet fordamper og drypper ned igjen osv?
ser ikke helt hvordan det kan bli et fungerende økosystem? Uten å ha alt for mye viten om dette, må man da ikke ha lys og planter (under vannet og kanksje over vannet også) for å få oksygen. Og vet ikke om det skal være nødvendig, men nesten som simulert regn også, at noe av vannet fordamper og drypper ned igjen osv?
Postet 27.09.11 kl 17:59
Ser linken jeg hadde lagt i tråden som Lisbeth bidrar med er forsvunnet så her er en annen link med omtrent samme info.
Jeg kan ikke annet enn å mene at å holde levende vesen på et eksistensminimum hvor de til slutt dør ikke er annet en dyremishandling, og selv om det "bare" er reker så finner jeg ingen som helst forståelse for at noen synes slik behandling av reker er stilig og vakkert :-P
Jeg kan ikke annet enn å mene at å holde levende vesen på et eksistensminimum hvor de til slutt dør ikke er annet en dyremishandling, og selv om det "bare" er reker så finner jeg ingen som helst forståelse for at noen synes slik behandling av reker er stilig og vakkert :-P
Postet 27.09.11 kl 18:58
Torturespheres
Jeg tviler i alle fall på at rekene har det så bra som de skal ha det til... Selv om jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke har så fryktelig mye kunnskap om ecosphere systemer at jeg med sikkerhet skal slå fast at det er dyremishandling. Men jeg tipset nå i hvertfall (i et hysterisk anfall?) Mattilsynet likevel i håp om at de kan se litt nærmere på saken (hvilket de for alt jeg vet kan ha gjort allerede). Men jeg tror vel neppe at rekevelferd er noen prioriterings-/kamsak der i gården. Men som de så fint statuerer på sine egne hjemmesider gjelder også dyrevelferdsloven for fisk (og da må den vel også gjelde for reker. Ja ja. Ikke sikkert det skjer så mye uansett om jeg eller andre før eller etter meg sier ifra, men det skader i hvertfall ikke.
Postet 27.09.11 kl 20:44
Cecilie VJeg tviler i alle fall på at rekene har det så bra som de skal ha det til... Selv om jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke har så fryktelig mye kunnskap om ecosphere systemer at jeg med sikkerhet skal slå fast at det er dyremishandling. Men jeg tipset nå i hvertfall (i et hysterisk anfall?) Mattilsynet likevel i håp om at de kan se litt nærmere på saken (hvilket de for alt jeg vet kan ha gjort allerede). Men jeg tror vel neppe at rekevelferd er noen prioriterings-/kamsak der i gården. Men som de så fint statuerer på sine egne hjemmesider gjelder også dyrevelferdsloven for fisk (og da må den vel også gjelde for reker;-). Ja ja. Ikke sikkert det skjer så mye uansett om jeg eller andre før eller etter meg sier ifra, men det skader i hvertfall ikke.
Finn en biolog og be han skrive noen ord for deg om det absurde i et fungerende økosystem på så lite plass. Send det med klagen din til mattilsynet. Send gjerne litt til et av alle disse foreningene som er så vilt mot mishandling av dyr. Reker i en slik kule vs. laks i oppdretsanlegg, which is worst?
Postet 28.09.11 kl 00:37
Spør en biolog
Det var en god idé
I første omgang har jeg stillet spørsmål i forumet til "spør en biolog", som er tilknyttet Norsk Biologiforening ([URL=http://biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=27716[/URL] ). Ser først hva som kommer ut av dette, og så kan man jo vurdere å lette opp en anerkjent (marine?)biolog med relevant ekspertise i forhold til reker/vannbaserte økosystemer (feks gjennom universitetet) og rette spørsmålet direkte til denne.
*Venter spent på svar*
I første omgang har jeg stillet spørsmål i forumet til "spør en biolog", som er tilknyttet Norsk Biologiforening ([URL=http://biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=27716[/URL] ). Ser først hva som kommer ut av dette, og så kan man jo vurdere å lette opp en anerkjent (marine?)biolog med relevant ekspertise i forhold til reker/vannbaserte økosystemer (feks gjennom universitetet) og rette spørsmålet direkte til denne.
*Venter spent på svar*
Postet 28.09.11 kl 10:12
Postet 28.09.11 kl 22:00
Postet 29.09.11 kl 09:52
Dyrevernalliansen og dyrevelferd i akvaristikken
Har sendt avgårde en mail til dyrevernalliansen, for å høre hva de mener om ecospheres. Sannsynligvis har de vel ikke enda dannet seg noen oppfatning om dette, og det blir vel heller ingen frontsak for dem vil jeg tro. Men de sitter i hvertfall på mye ekspertise, så det kan jo hende de kan bidra på en eller annen måte.
Rent prinsippielt synes jeg det er ganske interessant at det (så vidt meg er bekjent) ikke er noen dyrevernorganisasjoner som har engasjert seg i akvaristers dyrehold (men her har jeg ikke gjort omfattende undersøkelser altså- så jeg kan ta feil). I og med at både fisk og reker omfattes av dyrevelferdsloven. Nå har vi vel de fleste som nybegynnere i all sin uvitenhet uforvarende "tatt livet" av diverse fisk og reker, så det er vel kanskje i større grad enn ellers akseptert at man ikke holder akvarieskapningene under optimale forhold (i hvert fall ikke i begynnelsen) og at dette anses som unnskyldelig (til en viss grad). Og så er det jo en del av dem som har såpass "sære" krav til omgivelsene at de ikke nødvendigvis er så lette å holde i live i et akvarie heller... Men det er fortsatt et tankekors synes jeg. Nå kommer det vel an på hvor kontroversielt ecospheres er fra et vitenskapelig ståsted, men hvis dyrevernorganisasjonene på et eller annet tidspunkt skal engasjere seg i akvariehold, er vel dette et godt startsted.
Gøy å se at det er flere enn meg som engasjerer seg i dette. Jeg skal oppdatere tråden når jeg får tilbakemeldinger fra biologer eller dyrevernorganisasjoner
Rent prinsippielt synes jeg det er ganske interessant at det (så vidt meg er bekjent) ikke er noen dyrevernorganisasjoner som har engasjert seg i akvaristers dyrehold (men her har jeg ikke gjort omfattende undersøkelser altså- så jeg kan ta feil). I og med at både fisk og reker omfattes av dyrevelferdsloven. Nå har vi vel de fleste som nybegynnere i all sin uvitenhet uforvarende "tatt livet" av diverse fisk og reker, så det er vel kanskje i større grad enn ellers akseptert at man ikke holder akvarieskapningene under optimale forhold (i hvert fall ikke i begynnelsen) og at dette anses som unnskyldelig (til en viss grad). Og så er det jo en del av dem som har såpass "sære" krav til omgivelsene at de ikke nødvendigvis er så lette å holde i live i et akvarie heller... Men det er fortsatt et tankekors synes jeg. Nå kommer det vel an på hvor kontroversielt ecospheres er fra et vitenskapelig ståsted, men hvis dyrevernorganisasjonene på et eller annet tidspunkt skal engasjere seg i akvariehold, er vel dette et godt startsted.
Gøy å se at det er flere enn meg som engasjerer seg i dette. Jeg skal oppdatere tråden når jeg får tilbakemeldinger fra biologer eller dyrevernorganisasjoner
Postet 29.09.11 kl 10:10
Endret: 29.09.11 kl 10:11