Oppstart (tips og triks)

Inaktiv bruker
Har bestillt meg 30L færdigpakke med 12stk Kirsebær reker.
Så lurte jeg på om det er noen som har noen gode tips/råd til meg før og når jeg får rekene?
Vil jo at dem skal ha det best mulig.
Er det noen fisker som går sammen med rekene? MÅ det være Anctisrus i karret? osv?
Disse rekene er kløppere på å plukke og holde karet rent og pent, så ancistrus har du ikke behov for i det hele tatt. Ancistrus har ingen ting i et så lite kar å gjøre uansett

Det begrenser seg jo med andre fisk også i et så lite kar, men søk på liter i fiskebasen. Små rasbora fungerer fint sammen med rekene feks. Dragefinne også, men den bør få større plass enn det du har

Du bør uansett først se hvordan det går med rekene, siden dette høres ut som et kar som skal settes opp nytt og ha rekene i med en gang uten innkjøring av filter?
Inaktiv bruker
Så flott
Ja, jeg mente også at Anctistrus trenger mer plass en dette.

Det er et kar som ble bestillt fra akvariereker.no for ca 3 uker siden. (ikke sendt enda)
Så det blir uten innkjøring osv. Men jeg lurer på om jeg skal ha den i rugekarret i 126L til 30L er klar Er det lurt?
Har sånn ugunstige fisker og filter i 126L så kan ikke ha dem der.
Men det følger med sånn oppstartsvann tilsettning.
Spock
Men jeg lurer på om jeg skal ha den i rugekarret i 126L til 30L er klar :) Er det lurt?

Hvem er "den"?
Inaktiv bruker
Dem, Så klart Skrivefeil *Beklager*
Hvis du har akvarie fra før, så kan du jo ta litt filterguffe fra det gamle filteret over i det nye. Sikkert bedre en den bakteriekulturen du får på flaske. Da blir vel rekekaret kikkstartet av det gamle filteret, og du kan ha rekene i med en gang.

Jeg har nylig startet opp et rekekar på 20 l selv. Har ikke fått vanntestene, så jeg har ikke fått testet verdiene. Har tatt delebytte ca annenhver dag den første uken, siden filteret ikke var innkjørt. Har hatt sandsnegler oppi, så jeg har fulgt litt med på de som en indikasjon på vannverdiene...

Har mistet bare 1 reke, men det kan ha vært fordi jeg hadde Anubias i rekekaret (skal visst være giftig for reker) Men etter at jeg har tatt bort anubiasen har rekene vært virkelig aktive.
Inaktiv bruker
Så jeg kan ta filterguffe og vann fra "Stor" akvariumet og i reke akvariumet så skal det være greit og ha i rekene og sneglene? Høres flotters ut
Gleder meg til rekene kommer ^^
Hvis jeg ikke får til rekene skal jeg lage en kulefisk sump av akvariumet
Spock
. Men jeg lurer på om jeg skal ha den i rugekarret i 126L til 30L er klar :) Er det lurt?

Hva slags "rugekar" er det du har?
Inaktiv bruker
Sånn av netting og som flyter rund i akvariumet dobbebunn.
Det med netting er opptatt av ei høygravid platydame
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Kåsa
Reklame for plussmedlemskap