- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Pestsnegler
Pestsnegler
Hei,
jeg har snegler i akvarie som har blitt med fra butikken da jeg kjøpte planter. Disse er små, men det begynner å bli ganske mange av dem. Jeg har hatt pakistanske botia og da ble sneglene borte. Men jeg måtte gi dem bort pga jeg vil ha babyfisker. Men nå er det så mye snegler at jeg synes det begynner å bli for mye.
Lurer på om det finnes noen type fisk som lever av snegler, men på samme tid lar fiskeyngel være ifred. Kan noen hjelpe meg med det?
Jeg er evig takknemlig for all hjelpen jeg får...
jeg har snegler i akvarie som har blitt med fra butikken da jeg kjøpte planter. Disse er små, men det begynner å bli ganske mange av dem. Jeg har hatt pakistanske botia og da ble sneglene borte. Men jeg måtte gi dem bort pga jeg vil ha babyfisker. Men nå er det så mye snegler at jeg synes det begynner å bli for mye.
Lurer på om det finnes noen type fisk som lever av snegler, men på samme tid lar fiskeyngel være ifred. Kan noen hjelpe meg med det?
Jeg er evig takknemlig for all hjelpen jeg får...
Postet 05.03.12 kl 13:46
Postet 05.03.12 kl 14:22
Postet 05.03.12 kl 14:42
Postet 05.03.12 kl 14:49
Postet 15.03.12 kl 14:14
Postet 15.03.12 kl 14:16
Postet 15.03.12 kl 14:23
Tusen takk for hjelpen, jeg var i en butikk, og fikk kjøpt to eplesnegler. Hun i butikken mente at de gjør samme jobben som asiatiske jegersnegler. Det er utrolig hvordan de i butikken kan lure deg til å kjøpe produktene deres. Denne butikken er den billigste butikken her i området, selv om jeg må kjøre et lite stykke, men jeg skal ikke tilbake dit igjen. Nå har jeg to snegler som jeg egentlig ikke trenger. Men men... Kan noen fortelle meg om jeg trenger mer av eplesneglene, slik at de trives bedre, eller holder det med to stykker?
Postet 16.03.12 kl 11:14
Bismilla IslamKan noen fortelle meg om jeg trenger mer av eplesneglene, slik at de trives bedre, eller holder det med to stykker?
Ser at du aldri fikk noe svar på denne og at det er en stund siden kommentaren kom. Men eplesnegler trenger ikke å være mange sammen. Det eneste som er fordelen med flere enn to er at det er større sannsynlighet for at du får en av hvert kjønn. Selv så hadde jeg 2 i flere mnd. Så kjøpte jeg 2 til. Rett etterpå dukket det opp egg flere steder i akvariet. Har fått så mange egg at jeg tilslutt måtte begynne å ta bort klaser.
Postet 09.08.12 kl 13:13
Postet 09.08.12 kl 18:25
gundersen[QUOTE=Bismilla Islam]Kan noen fortelle meg om jeg trenger mer av eplesneglene, slik at de trives bedre, eller holder det med to stykker?
Ser at du aldri fikk noe svar på denne og at det er en stund siden kommentaren kom. Men eplesnegler trenger ikke å være mange sammen. Det eneste som er fordelen med flere enn to er at det er større sannsynlighet for at du får en av hvert kjønn. Selv så hadde jeg 2 i flere mnd. Så kjøpte jeg 2 til. Rett etterpå dukket det opp egg flere steder i akvariet. Har fått så mange egg at jeg tilslutt måtte begynne å ta bort klaser.
Tusen takk for hjelpen, men det som har skjedd er at jeg var borte i 3 måneder, og disse fine gule eplesneglene døde. Ingen som kunne ta seg av akvarie. Men ellers er akvarie fint. Jeg har byttet vann, sjekket verdiene, og alt er i orden. Desverre for sneglene, klarte dem seg ikke. Har skjellene ennå, de ser fine ut i akvarie mitt. Har fortsatt to jeger snegler, de lever i sus og dus. Kanskje jeg trenger fler av dem?? De har vært to ganske lenge nå. Men ellers blomstrer begge akvariene mine som bare det. Og jeg planlegger å kjøpe noen fargerike fisker til det lille 53 liters akvarie. Noen ideer?? Tetra kanskje??
Postet 10.08.12 kl 13:02
Lag heller en ny tråd.
Du kan sikkert ha en liten stim av en fargerik tetra, men det er andre alternativer også. Jeg anbefaler deg å lage en ny tråd med en velklingende overskrift, der du spør om dette. Det er større sjanse for å få flere svar om valg av fisk, dersom du poster i riktig kategori. Denne tråden handler jo om snegler.
Postet 10.08.12 kl 14:28
Postet 10.08.12 kl 20:29
Jeg er ingen ekspert, men litt egenerfaring og litt tips har jeg snappet opp.
Hvis du hadde både jegere og eplesnegler i karet, har du hatt naturlige dødsfall. Eplesneglene er spist
Mine praktbotia har ikke spist noe særlig med yngel. Jeg har ihvertfall ikke merket noen nedgang i antall, så da kan det i såfall ikke være mange måltider med levende for. Men her er også kombinasjonen snegle (inkl. jeger) og botia en dødelig kombinasjon. Er jeg blitt fortalt.
Så nå er jegere og botia i fordelt i hver sine kar, og begge er effektive. Kloreker tar visstnok gjerne yngel.
Det er et tøft liv i det våte element også.
Hvis du hadde både jegere og eplesnegler i karet, har du hatt naturlige dødsfall. Eplesneglene er spist
Mine praktbotia har ikke spist noe særlig med yngel. Jeg har ihvertfall ikke merket noen nedgang i antall, så da kan det i såfall ikke være mange måltider med levende for. Men her er også kombinasjonen snegle (inkl. jeger) og botia en dødelig kombinasjon. Er jeg blitt fortalt.
Så nå er jegere og botia i fordelt i hver sine kar, og begge er effektive. Kloreker tar visstnok gjerne yngel.
Det er et tøft liv i det våte element også.
Postet 10.08.12 kl 23:07