Hvilke reker?

Trenger litt tips om hvilke reker jeg skal ha i 110 liters karet.

Har nå en god bønsj med grønne reker i et 54 liters kar, men skulle gjerne hatt noen som var litt sterkere i fargene i dette karet. Står i stua.
Er godt med planter oppi

Har platy, corydoras trilli, liten regnbuefisk, ancistrus sp. .

Så det beste hadde vært en reke som hverken spiser yngel eller egg.

Alle innspill taes imot med stor takk
Sakurareker
De er kraftig rød, hardføre, tar ikke yngel(med egg vet jeg, men hvis den kommer over et corydorasegg tar den nok det og) tåler mange slags temperaturer, spiser det meste og den yngler hvis den trives. Men det enkleste er vel at du leser her
Farge
ÅshildV
Sakurareker :) De er kraftig rød, hardføre, tar ikke yngel(med egg vet jeg, men hvis den kommer over et corydorasegg tar den nok det og) tåler mange slags temperaturer, spiser det meste og den yngler hvis den trives. Men det enkleste er vel at du leser her [URLBLOCK1]

Takk for svar Åshild

Har tenkt litt på de sakura rekene, men så noen i dyrbutikken. Disse var strengt tatt mere gjennomsiktige enn røde. På bildene i basen her, så ser de så sterke ut i fargen.

Blir de rødere med alderen?
Eller må man plukke ut "riktig" eksemplar?
Med den fiskebestanden, ville jeg gjette på regnbuefiskene og platyene bare spiser opp dvergrekene, dessverre.
F.eks. guppy og dvergreker sammen var en katastrofe her hos meg, og platyen er jo faktisk større enn guppyen (større i kjeften også) og sikkert ikke noe mindre glupsk...
Jeg har hatt guppy sammen med kirsebærreker (dvergreke) i både 85 liter og 250 liter, men guppyene utryddet rekene til slutt uansett. Jeg tror jeg hadde satt inn over 100 reker i 250 literen, men spist opp ble de... og jeg tror som sagt ikke regnbuefiskene og platyene dine er noe mindre sultne på reker. Ancistrus og Corydoras lever fredelig i lag med reker, de jakter ikke på reker.

Jeg tror det er stor risiko for at dvergrekene (sakura er en dvergreke) dine bare vil bli en dyr lunsj for fiskene dine om du kjøper de og setter inn i dette akvariet. Noen kan kanskje overleve en stund hvis akvariet er svært tett beplantet, men de er aldri trygge.
Utifra bildet i profilen din av akvariet, så vil jeg tippe rekene får et svært kortvarig liv. Det er rett og slett ikke nok gjemmesteder og for liten plass.

Du ønsket innspill... Hvorfor ikke sette opp et eget reke-akvarium? Alltid en grunn til å sette opp et nytt kar, vet du, kan aldri få nok Et rekeakvarium på ca 50 liter burde ikke være så vanskelig å få plass til. Dekorer med røtter og javamose og litt stilkplanter. Dvergreker er fascinerende og artige skapninger, som er utrolig morsomme å iaktta der de spankulerer rundt i akvariet og piller på alt mulig
Amanoreker er muligens litt større, men de er ikke engang forsøkt spist/avbitt bein av mine sebrafisk, guppy og platy. Så det er nok ganske inviduelt, og må sees an

De rekene du så i butikken kan være vanlige kirsebær reker, eller blandinger som de kaller sakura. Hvis det blir sakurareker, kan du kjøpe her inne på rubrikk.
Det kan også hende at et eget rekekar er den beste løsningen.
Hmmm
Takk for innspill til begge to

Har igrunn akkurat allerede overrasket kona med et kar, så jeg har en følelse av at hun ikke blir uberhappy hvis jeg kommer med et til
Tror eventuelle utvidelser må modnes litt gitt.

Har jo en koloni grønn reker, så jeg kan putte noen av de nedi. Så får vi se om de blir spist.

Må få tatt noen nye bilder, har fått inn litt mer planter nå. Og sand til Coryene
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap