Akvarie oppsett

Hei Er ny her men har hatt akvarie fisk tidligere og har noe erfaring. Nå ønsker eg å sette opp et akvarium bestående av snegler, reker kansker og noe fisker men da eg ikke har noen erfaring med snegler eller reker håper eg at dere kan hjelpe meg litt. Hvilke reker kan fint gå sammen med snegler?
Er det noen planter som ikke vil bli spist opp av sneglene og som er ufarlige for rekene og sneglane?
Hvilke fisker kan man eventuelt ha sammen med desse?
Alle råd og tips tas imot med stor takk
Var ikke mye hjelp å få her
Først kanskje du kan si litt om hva du liker Hvor stort er akvariet du har tenkt til å ha? Hva slags innredning ønsker du deg? Skal det være veldig grønt og frodig, må du naturligvis ligge unna snegler som liker å spise planter.

Skal du ha et akvarium med bare reker (og kanskje noen pyntesnegler) og enda ikke har bestemt deg for størrelse på karet, så anbefaler jeg at du starter med f.eks. 54 eller 63 liter. Blir det mindre enn det, er det veldig fort gjort å få problemer med dårlig vannkvalitet da det er lett å f.eks. overfôre e.l.

Det finnes mange fine og nyttige snegler, som lever av stort sett alger og rester etter fôringen. Jeg har ikke så veldig peiling på sneglenavn, men der er det kanskje andre som har innspill. Jeg vet om sebrasneglen, som er en dekorativ, flittig og flink algespiser

Den vanligste pyntesneglen er kanskje eplesnegle, men min erfaring er at de ofte tar de myke toppene på stilkplanter og spiser dem opp. Men det er kanskje mest hvis det ikke gis nok annet grønt i kosten til dem, f.eks. salatblader osv. Finnes i mange farger. Blir ganske stor, så du kan egentlig ikke ha så veldig mange av dem før det tyter overalt, hvis ikke karet er veldig stort da. De formerer seg lett og blir fort mange.

Reker finnes det enda flere (etter mitt ringe åsyn) fine og nydelige varianter av og her er det om å gjøre å skynde seg langsomt. Reker tåler ofte svært lite før de bukker under av forurensninger e.l. Dårlig vannkvalitet "er forbudt" i et rekekar, da kan du miste hele gjengen.
Mitt råd er å starte med en art som er kjent for å være relativt hardfør, f.eks. sakura-reker. De er knallrøde 2-3 cm lange. Formerer seg lett.
Pass imidlertid på at du kjører inn akvariet godt og lenge FØR du lar rekene flytte inn. Minst et par måneders drift av akvariet før de får flytte inn.
Det er bare fint om det er littegranne alger på plantebladene de kan spise av. En rekekoloni renser et akvarium veldig godt og holder det prikkfritt, så lenge kolonien er stor nok ifht akvariets størrelse.

Tusen takk for svar Akvarie er på 54 l. Det sto og gjek i en mnd. så fikk eg en sending av ulike snegla som besto av eplasnegla, posthorn og ulike type sandsnegla. Desse har nå bodd i akvariet i en månde. Desverre prøvda eg å ha et kampfisk par sammen med dei men kampfiskane begynte å jakte på sneglane så dei måtte flytte ut. I dag kjøpte eg 10 neontetraer og håper desse skal gå fredlig sammen med sneglane. Køpte også vesicularia mose som eg håper ikke sneglane eter på, er det noen her som har noen erfaring med det? Tror nok det blir til at eg setter opp et eget akvarium til reker og kanskje setter over noen få snegla men det eg lurer litt på da er hva slags fisk kan gå fredlig sammen med reker og snegla. Også lurer eg på hvilken salat sneglane liker eg har prøvd to typer nå men det virker ikke så inntresert i det. Agurken og spinaten blir spist med en gang men salaten er det siste dei prøver seg på..
Boraras brigittae http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6258 er jo en flott og rekesikker liten fisk som mange har i reke- og sneglekar.
Endlers guppy [/URL] er det vel også mange som har sammen med reker og snegler tror jeg?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap