Div. spørsmål om oppsett av kulefiskkar

Nå begynner eksamenstiden å nærme seg, og med den også trangen til å starte opp nye akvarier... Denne gangen har jeg fått det for meg at jeg skal starte opp et kar med dvergkulefisk. Synes det virker spennende med en såpass intelligent fisk. Jeg har ryddet plass (må bare hive ut nattbordet), og ser for meg et kar på 40-65 l (haha, og de sa jeg ikke ble å få plass til 43-literen i vår! :p) alt etter hvor mye jeg klarer å tjene på taxikjøring i helga og hvor stor prisforskjell det er mellom karene. Vanligvis foretrekker jeg å finne svar på spørsmål selv, men nå har jeg søkt rundt på nettet i ei uke uten å egentlig finne ordentlig svar på akkurat det jeg lurer på.

Først tenkte jeg å kjøre samme filterløsning som i 43-literen og 54-literen, med modifisert Fluval 2+ (evt 3+). Så fant jeg ut at det kanskje er best å kjøpe utvendig filter først som sist, særlig med tanke på hvor grisete og ømfintlige for dårlige vannverdier kulene er. Men jeg har ikke den fjerneste peiling på utvendig filter, har aldri vært i nærheten av et engang, annet enn de som står i esker på dyrebutikkene. :p Så jeg lurer på om disse støyer nevneverdig mer enn de to stillegående innvendige pumpene jeg allerede har på soverommet (Eheim og Fluval 2+)? Ettersom dette karet og blir på soverommet er minimalt med lyd veldig viktig. Har sett litt på Eheim 2222 og Eheim Classic 2213, men regner med at det er førstnevnte som er å anbefale av disse? Eller er jeg helt på bærtur med begge to? :p

Jeg ser at Webzoo har 2222 med filtermateriale til kampanjepris 1136,- (u/frakt) men fant for moro skyld ut at jeg skulle se innom noen danske nettbutikker også. Havnet innom Cichlidecentret.biz og fant samme filter til ca 950,- (inkl. frakt og norsk moms/toll eller hva det nå heter). Dette filteret står at er inkludert originalt filtermateriale, er dette det samme som følger med den fra Webzoo? I så tilfelle sparer jeg jo rundt 300,- på å handle fra Danmark (med mindre det er noen gebyrer e.l. jeg har oversett).

Jeg tenkte å ha rund grus som bunnsubstrat, noe som vil gjøre slamsuging mye enklere enn med f.eks. biltemasand samtidig som planter vil trives bedre. Har planer om å ha mye planter og lage til noen huler o.l. med stein og kokosnøtter. I tillegg så jeg at de solgte poser med vinkorker på ICA i dag og tror kanskje det kan brukes til å lage noe med, skal tenke litt på saken.

Blir tre kuler for mye å ha i karet? Tenkte på en hann og to hunner (evt kun en av hvert kjønn) hvis det er mulig å skille de i butikken. Eller bør jeg bare ha en siden karet ikke blir så stort?

I dyrebutikken går de i et kar med bittesmå ancistruser, jeg lurer på om jeg skal ta sjansen på å kjøpe en av disse og ha sammen med kulene for å ta seg av algene. Går det galt kan jeg flytte den over i 96-literen. Eller burde jeg satse på ottoer eller ingen algespisere?

Ble litt mye forskjellige spørsmål (og oj så langt!) men håper det går bra. Til gjengjeld spør jeg ikke så mye til vanlig.

Skal tro hvordan det blir å gå med eksamenslesinga mi... :S Men nye akvarier er jo så ufattelig mye morsommere!
Tar sjansen på et forsiktig *bump*

Burde kanskje hatt en mer beskrivende tittel (filtrering burde vært med), men gjort er gjort.
Når det gjelder kuler, anbefales overfiltrering. Selv har jeg faktisk bare innvendige filtre til kulene mine, og da hovedsaklig Fluval. Jeg har ingen erfaring med kuler i såpass små kar, så jeg er litt usikker i forhold til filtreringen kontra for mye strøm. Jeg vil ikke anbefale å bruke en umodifisert Fluval 2, da det er veldig lite filtermasse i disse (har faktisk brukt det selv i kulekar, og det gikk bra. Men ikke noe jeg vil anbefale). En modifisert Fluval 2 vil kanskje være tilstrekkelig. En Fluval 3 vil kanskje gi litt vel god strøm, men er tilstrekkelig filtrering for kuler i de akvariestørrelsene du snakker om. Jeg har aldri forsøkt noe annet enn å ha Fluvalpumpene på full guffe, så det er mulig det ikke blir så ille hvis du skrur ned vannstrømmen. Jeg tror konklusjonen min blir at jeg ville ha brukt en Fluval 2 i 43-literen og en Fluval 3 i 54-literen.
Jeg har overhodet ingen erfaring med ekstern pumpe til så små kar, så der må andre uttale seg.

Når det gjelder antall, regner man minst 20 liter pr. kule (jeg antar at du snakker om carinotetraodon travancoricus, når du snakker om dvergkuler?). Det står riktignok minst 30 liter i fiskebasen her på AF (og et annet sted 15 pr. fisk?). Dermed ville jeg ikke hatt mer enn 2. Heldigvis er dvergkuler av typen man faktisk kan ha sammen med egen art (hos mange kulearter tåler de ikke hverandre heller). Men det kan bli litt problemer likevel. Jeg siterer fra the Puffer Forum: "It is advised to keep 2-3 females to 1 male, to prevent harrassment."

Ja, gi dem massevis av gjemmesteder! Kuler er svært intelligente fisk, og trenger et allsidig miljø for å ikke å kjede seg. Jeg siterer fra fiskebasen på The Puffer Forum om dvergkuler: "Might be kept in pairs or groups, but such housing demands a complex enviroment. The tank should be heavily planted/decorated with lots of broken eyelines."

Jeg vil ikke anbefale å ha annen fisk sammen med dvergkuler (eller noen annen kule heller, for den saks skyld). De er fryktelige når det gjelder finnenapping (selv om kulene selv storkoser seg når de får sjansen til det )

Dvergkuler er ikke såkalte snikere, så de er ikke så nøye på bunnlaget. Dermed går det greit med grus.
Jeg glemte å nevne at kulefisk kun skal introduseres i godt innkjørte akvarier, så ingen kuler i akvariet på lenge ennå

Husk også at kulene skal ha snegler i kosten.
Tusen takk for svar! Må innrømme at du er litt av grunnen til at jeg har fått lyst på kuler, med alle de du har og så mye du snakker om dem.
Hei Dyrehagen
Fint innlegg, som vanelig

Når det gjelder store filtre i små tanker, har jeg selv 2 stk. 54 L med Fluval 204. Dette fungerer fint, er ikke så veldig mye fart i disse.
Må kanskje bruke litt tid på å sette utblåset riktig, men så har du en veldig bra filtrering.
Kanskje ikke nødvendig men jeg liker så stor "overfiltrering"
Tusen takk, begge to. Nå ble jeg rørt
Takk for innspill, begge to.

Nå tror jeg at jeg har bestemt meg for å gå for utvendig filter. Vurderte ei stund modifisert Fluval 3+, men når jeg fant ut hvor stor plass den egentlig tar i karet fant jeg ut at det kanskje var best med utvendig likevel. Det blir ikke så veldig mange hundrelappene ekstra heller, og da er jeg iallefall sikker på at filtreringen holder. Har og lest litt mer om bl.a. kjøp fra Danmark, og dermed blir det en stk Eheim 2222 + et par varmekolber (den i 54-literen har begynt å dugge innvendig :S) og noen ekstra småting fra Cichlidecentret.

Angående strøm i karet så finner jeg vel ut av best plassering på utblås, i tillegg så står det på produktomtalen at filteret er beregnet fra 50 liter. Dermed skulle ikke mye strøm bli noe problem. Jeg har og sett at det er andre på forumet her som har dette filteret i 54-litere.

I morgen stikker jeg innom dyrebutikken og bestiller akvariet. Jeg tror jeg blir å gå for 63-literen, med mindre den koster fryktelig mye mer enn 43-literen (av en eller annen grunn er det ikke 54-litere i katalogen deres).

Angående kulefiskhold har jeg den siste uka lest side opp og side ned, både på the Puffer Forum, Dwarfpuffers.com og her, så jeg tror jeg har fått med meg det viktigste der. Har planer om å starte snegleoppdrett i et lite plastakvarie e.l., i tillegg til at pestsneglene ser ut til å trives godt i javamosen i de andre karene mine.

PS: Ja, det er carinotetraodon travancoricus jeg snakker om. Jeg har forsett meg på denne filmen i et par uker nå:

<embed src="http://www.youtube.com/v/6o1fw9jtRNc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed>
Oj.... så fascinerende! Jeg kjente at noe rørte seg i meg da jeg så den filmsnutten! Jeg satt som en tent lys og studerte den. Kjenner at "noe" vil ha dvergkuler....
og jeg som aldri har brydd meg om kulefisk før! Men hvorfor ikke? Kan ikke annet enn å si at snegler som føde til dem vil jeg aldri gå tom for, her kastes flere hundre pestsnegler i do hver uke

Så det store spørsmålet;
hvordan ser man forskjell på hann og hunn? Hvis det er så at det kun kan være en hann pr akvarium, så er det jo viktig å vite.
Av det jeg har fått med meg så skal hanner ha en mørk stripe på buken fra hode til hale, men ikke før de blir kjønnsmodne. I tillegg skal de ha rynker rundt øynene. Bestemmelse av kjønn på dvergkuler (dwarfpuffers.com).
Har så lyst på kuler selv jeg, og får ikke noe mindre lyst når man ser en slik kuul video.
Så må vel rigge opp flere karr igjen.
Judosola
Av det jeg har fått med meg så skal hanner ha en mørk stripe på buken fra hode til hale, men ikke før de blir kjønnsmodne. I tillegg skal de ha rynker rundt øynene. [URLBLOCK1].


Jeg var og kjøpte mine første dvergkuler for litt over en uke siden og prøvde virkelig å sjekke ut kjønnet på kulene før jeg kjøpte de, men det var bare å glemme! De er jo så pittesmå når du får kjøpt dem. På bildene her er jo sømmen og rynkene tydelige, men de er jo også kjønnsmodne. Min plan var evt prøve å bytte ut overflødige hanner i dyrebutikken. Men når jeg tenker meg om blir vel det en evig bytting siden du ikke vet hvilket kjønn det er på de neste du kjøper. Ser vel også for meg faren ved å putte inn unge eksemplar inn til voksne som har "booket" sine steder i karet. Tror det kan bli en trist affære...

Lykke til med kulene dine, kjempemorsomme fisk! Jeg angrer ikke på kjøpet
Takk skal du ha.

I dag har jeg vært og kjøpt en 64-liter og bestilt bord til (det kommer om et par uker). Filteret bestilles fra Danmark i løpet av kvelden. Dette blir gøy! Men lurer litt på hvor lang tid det går før mamma oppdager at jeg har tatt enda et akvarie i hus. :p Kanskje på tide å flytte snart?
Nå er jo C. Travancoricus og C. Imitator Bare to arter av dverg kule.
Det er jo for eksempel C. Salivator, C. Lorteti og C. Irrubesco.
Hos disse er det ganske lett å se forskjell på skjønn.

Men husk at det er ikke sikkert at disse kulene går fred med hverandre bare fordi fordelingen mellom skjønn er riktig.
Mange av disse har sitt helt egene gemytt.
Har hatt individer som må være i egen tank, på grund av finne napping.
Nå er verken salivator, irrubesco eller lorteti egnet til såpass små akvarier. Det står riktignok minst 60 liter på lorteti i fiskebasen her på AF, men jeg er personlig ikke enig i det. Lorteti er så lik irrubesco at det er ingen grunn til at de skal kunne greie seg i mindre akvarium enn irrubesco. Disse tre artene er også normalt vanskeligere å få tak i en travancoricus. De blir også en god del større enn travancoricus, og regnes vel egentlig ikke som dvergkuler. Generelt har de også et mer problematisk temperament (men det er forskjeller mellom individene). Mange har opplevd at de tar livet av fisk fra samme art. Min egen salivator tok livet av kona si før jeg kjøpte han. Mange andre har opplevd det motsatte med lorteti; at kona tar livet av mannen. Skal man holde disse sammen med sin egen art, må det være i godt beplantede akvarier, med mange gjemmeplasser.

Egentlig burde ikke jeg være den rette til å messe om at disse artene går dårlig i par, for jeg holder både irrubesco og lorteti som par, og så langt har det gått veldig bra. Men jeg må alltid være forberedt på å måtte skille dem. Det er mer enn nok av eksempler på de som har opplevd at dette har gått galt. Mine er ganske små ennå, og ofte øker aggresjonsnivået etter som fiskene blir eldre.
Inaktiv bruker
Spørsmål angående anskaffelse av kulefisk!
Hei! leste inne på forumet her, mye kunnskaper ute å går! så jeg tenkte å utnytte dette med noen spørsmål, hvis noen her kan hjelpe meg...

Jeg har tenkt på å anskaffe meg 4 kulefisker av arten colomesus asellus (amazon puffer).

Akvariet jeg har sett meg ut er et Juwel 125 liter (ligner på dette: http://www.juwel-aquarium.de/en/rekord.htm?cat=17 var det nermeste jeg fant på hjemmesiden).

Jeg har oppfattet det slik at kulefiskene er veldig ømfintlige og trenger de rette vannkvalitetene, det er ingen problem for meg å få de rette vennverdiene, men er det nædvendig med utvendig pumpe, eller klarer juwel pumpen å fikse rensingen??

Jeg skal bare ha de 4 kulefiskene, altså et artskar. Innredningen er jeg litt usikker på enda, har tenkt å ta i bruk kokosnøtter, fin grus, røtter og mye planter. Tenkte å lage gress teppe (trenger jeg da co2 pumpe ting?). men uansett, det er innredningen jeg er usikker på...

noen forslag til innredning? bakgrunn? liker kulefiskene huler og steiner?
hvilke type planter er best??
jeg jobber selv i en dyreforetning, men vi har ikke hatt kulefisker før og tenker å anskaffe til butikken, derfor har jeg ingen erfaring eller kunnskaper om fisken.
Får lett tak i snegler, går å plukker ut av akvariene på jobb :P

nå ble dette litt vel lang, håper noen gadd å lese gjennom det hele, og hjelpe meg! =) på forhånd takk
Hei! Kan uttale meg på generelt grunnlag ut fra det jeg har lest meg fram til (hvis jeg sier noe feil er det bare å rette på meg :p).

Vil anbefale deg å ta deg en tur eller hundre innom the puffer forum og også underforumet for kulefisk her på AF. Les også denne artikkelen hvis du ikke allerede har gjort det.

Angående filtreringen ville i allefall aldri jeg gått for kun det innebygde juwel-filteret da dette ikke egentlig er godt nok for et vanlig selskapsakvarie. Med tanke på hvor mye kulefisk griser (se for eksempel i Dyrehagen sin tråd) og hvor følsomme de er er overfiltrering viktig.

Når det gjelder innredning så er kulefisker intelligente fisker som trenger noe å utforske. Masse inventar er derfor nødvendig.

Av typen kulefisk du har valgt mener jeg å huske at det er denne typen hvor du uansett hvor mye snegler du forer med må regne med å likevel måtte klippe tennene på.

Lykke til!
Judosola har rett i det hun sier i svaret sitt.
Ida Sleire
skal bare ha de 4 kulefiskene, altså et artskar.

Artskar er nødvendig, ja. Denne kula er en av de få kulene som faktisk trives i selskap med sin egen art, så en liten stim skal gå bra. Jeg er litt usikker på om 4 går i 125 liter (har ikke erfaring med disse kulene selv). The Puffer Forum oppgir 55 liter som minste akvariestørrelse for en fisk. Her på AF oppgis 100 liter! Men disse to stedene er også uenige i maksstørrelsen på fisken også Akkurat antallet i en 125-liter bør andre med mer erfaring på akkurat denne arten uttale seg om. Eller bedre: registrer deg på the puffer forum, og spør der! Medlemmene på det forumet har massevis av erfaring, og virkelig peiling på hva de holder på med.

Innredningen er jeg litt usikker på enda, har tenkt å ta i bruk kokosnøtter, fin grus, røtter og mye planter. Tenkte å lage gress teppe (trenger jeg da co2 pumpe ting?). men uansett, det er innredningen jeg er usikker på...
noen forslag til innredning? bakgrunn? liker kulefiskene huler og steiner?
hvilke type planter er best??

Til disse kulene bør du ha et variert innredet kar. Jeg siterer fra the puffer forum: "These puffers require a heavily decorated aquarium. They are often seen pacing the aquarium glass if they do not have complex surroundings to explore. Introducing relativly strong current as well as upgrading the size of the tank might help in this matter".
Jeg har ingen konkrete råd til innredningen. Her må man bruke fantasien

Får lett tak i snegler, går å plukker ut av akvariene på jobb :P

Judosola har helt rett i det at disse kulene har stor tannvekst. De er blant de aller verste i så måte. Uansett hvor flink man er til å fôre dem med snegler, må man i tillegg leke tannlege innimellom. Jeg mener å huske at man må regne med dette ca. 2 ganger i året!

Når det gjelder filtreringen, anbefales det på det høyeste at du skaffer ekstra filtrering til et Juwel-kar. Kulefisker er fryktelig grisete når de spiser, og i tillegg er de svært følsomme i forhold til dårlig vannkvalitet. Ingen god blanding... Pumpa som følger med i Juwel-kar er i tillegg underdimensjonert, så jeg anbefaler at du skaffer en ekstern pumpe i tillegg til Juwel-pumpa.

I tillegg til overfiltrering, kreves også gode vannbytterutiner. Som minimum kreves 50% vannbytte i uka. Personlig synes jeg det er for lite, og jeg bytter 50% minst to ganger i uka, ofte 3 ganger i uka.

På the puffer forum vil du også finne en god artikkel om fôring av kulefisk. Den anbefales å lese. Husk at frossenfôr skal tines før fôring, og at frysetørret fôr må bløtlegges først. Kulefisk er veldig vare for kulde, og kan få problemer hvis de får frossent fôr. Frysetørret fôr som ikke er bløtlagt, inneholder luft, og det kan gi litt tilsvarende problemer som om kulene blåser seg opp med luft (og da får jeg sagt det også: Kulefisk skal aldri løftes ut av vannet. Dersom de blåser seg opp i den forbindelse, blir det luft de blåser seg opp på. Dette greier ikke kulene selv å slippe ut igjen, og da er de i problemer. De kan faktisk dø av det).

Som alltid ender jeg på viddene når jeg svarer på spørsmål om kulefisk. Det er fascinerende fisk, og utrolig givende å ha i huset. En liten advarsel: kulefisk er avhengighetsskapende...
Inaktiv bruker
tusen takk til begge for gode svar!! er fullt klar over at det tar mye mer tid med et kule fisk kar enn et vanlig selskapsakvarie, men det e jo det eg e ute etter, någe eg kan holda på med dagligt, ikje bara mata å så e d ferdigt:P hehe =) men i tilleg til juwel pumpen, ka anbefales? utvendig? hørt at de bråker mye...?

huff, hørres fæl ut å klippe tennene, var klar over at de måtte ha snegler for å holde dem nede, men ikke at jeg måtte klippe dem uansett... er ikke dette veldig stressende for fisken?? i tilleg er den jo "giftig".. hva kan jeg klippe med?`vanlig neglesakt? klotang? hehe mye spørsmål, men det er greit å ha all info på forhånd, kommer garantert til å gå inn på linkene....

TUUUUUSEN TAKK
Her er en artikkel om tannlegearbeid på kuler. Man må altså dope ned fisken for å få gjort dette, og det er ikke ufarlig (for fisken). Fiskene kan faktisk dø av det. Det er aldri 100% garanti på at fisken våkner igjen etter å ha vært neddopet. Men man må heller ikke vente for lenge med å klippe tennene. Et medlem på the puffer forum mistet nylig en fisk ved å vente for lenge med tannklippingen. Da hun endelig skulle klippe tennene, var de så lange at hun ikke kom til med saksa.

Jeg synes ikke utvendige pumper bråker mer enn innvendige. Men hvilken pumpe du bør bruke, må andre svare på. Jeg er temmelig grønn på utvendige pumper selv

Hvis du med giftig tenker på at kulefisk er giftig, så er ikke det farlig så lenge du ikke spiser den. Det er nemlig den eneste måten du kan få i deg giften på. Dessuten forblir ikke kulefisken giftig så lenge etter at du har anskaffet den. Kulefisk blir giftige pga. maten de spiser. De spiser mat som inneholder gift, og bygger på den måten opp sitt eget lager. Denne maten får de ikke i et akvarium, og giftigheten vil dermed etterhvert forsvinne.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap