Må dvergkulene være voksen før de begynner å spise snegler??

Jeg oppdaget for noen dager siden en ikke utvokst pestsnegle som enslig vandret rundt i karet hos dvergkulene mine. Jeg og min samboer satt storøyd og forventningsfull når snegla vandra forbi nesa til et par av kulene. De titta på den litt og så fant de på andre ting å gjøre. Hæ? Og sånn har det bare fortsatt. Snegla vandrer fornøyd rundt og aner ingen fare. Tar det en stund før kulene kan "knekke" snegler? Nebbet deres er kanskje ikke godt nok utviklet når de er så små? Kan opplyse om at jeg overforer absolutt ikke og de er veldig grådig når de får litt mygg, så det mangler ikke på matlyst!
Nei, de trenger ikke å være voksne.
Men snegla må ikke være for stor. En sier gjerne at diameteren på øyet til kula, ikke skal være mindre en diameteren på sneglen.

Det kan godt hende at de anser snegla som en litt for hard nøtt å knekke, og derfor lar den være i fred - enn så lenge.
Ser ikke bort i fra at de etterhvert legger den på rygg, og rett å slett "slurper" ut godbitene. Altså godbiter for kula, ikke for oss (usj & fy!)
Snegla er ikke store greiene, men større enn diameteren på øynene til kulene er den. Veldig kjekt å vite om den "regelen" Da får jeg leite litt i sneglefarmen min og se om jeg ikke finner noe mere passende!

Takk for hjelp!
Enkelte kuler vil ikke ha for små snegler heller. De velger å overse dem. Kuler er såpass forskjellige fra individ til individ, at man aldri kan vite hvordan de reagerer. Men tommelfingerregelen er altså at snegla ikke skal være større enn diameteren på øyet. Dette også pga. faren for å brekke tenner. Det man kan gjøre med snegler hvis de er litt vel store (ikke altfor store), eller hvis man har trøbbel med å få kulene til å spise dem, er å skvise sneglene litt før de serveres. Kulene vil fortsatt få slipt tennene på skall (det er jo fortsatt skall innimellom kjøttet), samt at de da kanskje synes at godisen er litt mer tilgjengelig (og kan få smaken på det). Forsøk også å legge sneglene på et godt synlig sted, som f.eks. på et blad. Men synligheten var vel ikke problemet i dette tilfellet
Snegla var synlig den, men var nok for stor. De var litt mere aktiv når jeg putta opp i et par mindre snegler i går. Men ha ha, måtte virkelig le av dem, for så fort en kule prøvde seg på en snegle kom en annen til og jagde vekk for å få tak i godbiten sjøl. Endte jo med at ingen fikk tak i snegla fordi de ble så opphengt i å jage vekk hverandre. Ha ha -tullefisk Men skal prøve å knuse en av de større sneglene og se om de får has på den. Takk for tips!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap