Dvergkuler sammen med eplesnegler i korte perioder?

Jeg har fått et algeproblem i kulekaret, ottoene har gitt opp og dør. (kan ikke se at kulene mobber dem, men det er sikkert det som skjer)
Jeg tar ut alt av større stein, vasker dem og slammer ukentlig og bytter halvparten av vannet, men laaange ekle trådalger gror til igjen i løpet av en uke. Har lest her inne at eplesneglene skal være effektive mot disse algene, men kan jeg ha dem oppi til kulene i perioder, eller vil de ikke kunne gjøre jobben sin med kulene rund seg? Vil jo tro at feks. følehorn blir fristende å gnafse på... Kulene er jo bittesmå, men har i det siste virkelig fått smaken på snegler -veldig små snegler, men men. Tør jeg dette her? Noen som har prøvd? Har ikke så veldig lyst å pakke akkurat dette karet i svart plast og mørklegge det i flere dager uten mating da jeg ser for meg at kulene kommer til å gå helt amokk mot hverandre, sultne og agressive... Og algespisende fisk kan jeg tydeligvis bare glemme. Vil heller ikke putte oppi noe algemiddel.
What to do - What to do??
Jeg ville ikke satset på det, nei. Jeg har ikke ærfaring med kuler selv, men vet at de har lett for å få forurenset vann p.g.a apetitt og forings- mengde/type.
Ottoer krever stabile og gode vannverdier, så jeg tenker dette kan ha hatt en innvirkning også, i tillegg til aggressjon fra kula si side. Jeg ville ha bytta oftere vann, og brukt algeskrape.
Aggi
Jeg ville ikke satset på det, nei. Jeg har ikke ærfaring med kuler selv, men vet at de har lett for å få forurenset vann p.g.a apetitt og forings- mengde/type. Ottoer krever stabile og gode vannverdier, så jeg tenker dette kan ha hatt en innvirkning også, i tillegg til aggressjon fra kula si side. Jeg ville ha bytta oftere vann, og brukt algeskrape. ;)


Kulene krever også gode og stabile vannverdier og det er det i dette karet. Det er heller faktisk ikke mye møkk etter dem, de er fortsatt små og jeg slammer godt ukentlig. He he, disse algene her er ikke noe for algeskrapa gitt, bare masse tråder som går i oppløsning og fester seg over alt. De fester seg mere på stein og innredning enn glasset... Jeg prøver å bytte mere vann, men det virker ikke som det har noen innvirkning på denne type alge. Tror disse algene bare er et lite helv... å bli kvitt uansett så fort du har fått dem i karet...
her i kåken har vi en 40L med to dvergkuler i et selskapsakvarie. disse to går godt overens med våre tre Ottoer (da kulene her først og fremst napper finnene til kampfiskene og tetraene). snegler er det dessverre lite av i dette karet da våre botiaer er noen glupske sneglespisere.

anyway, i karet har vi også 5 SAEr, gode algespisere som ikke plages nevneverdig av kulefiskene. kanskje du skulle prøve å sette inn en liten gjeng av disse?

aktuell tank: http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=6686

aktuell fisk: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6381
teppemann
her i kåken har vi en 40L med to dvergkuler i et selskapsakvarie. disse to går godt overens med våre tre Ottoer (da kulene her først og fremst napper finnene til kampfiskene og tetraene). snegler er det dessverre lite av i dette karet da våre botiaer er noen glupske sneglespisere. anyway, i karet har vi også 5 SAEr, gode algespisere som ikke plages nevneverdig av kulefiskene. kanskje du skulle prøve å sette inn en liten gjeng av disse? aktuell tank: http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=6686 aktuell fisk: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6381


Joda, kunne prøvd med den algespiseren, vet jo at de er flinke, men de blir jo rimelig store og jeg har bare en 85L... Jeg får helt klaus av å se for stor fisk i små kar og i profilen skal de ha 160L... Har du dine SAEr i 40L?
Lro
Joda, kunne prøvd med den algespiseren, vet jo at de er flinke, men de blir jo rimelig store og jeg har bare en 85L... Jeg får helt klaus av å se for stor fisk i små kar og i profilen skal de ha 160L... Har du dine SAEr i 40L?


ja, men når de blir for store flytter jeg de nok over i en 325-liter
teppemann
[QUOTE=Lro]Joda, kunne prøvd med den algespiseren, vet jo at de er flinke, men de blir jo rimelig store og jeg har bare en 85L... Jeg får helt klaus av å se for stor fisk i små kar og i profilen skal de ha 160L... Har du dine SAEr i 40L?


ja, men når de blir for store flytter jeg de nok over i en 325-liter

Det kan jo jeg også gjøre, kjøpe små og flytte dem over i 250 literen seinere... eller selge dem...
Dette er et av de problemene som lett kan oppstå i en kule kar.
Eple snegler har jeg bare dårlig erfaring med, de overlever lenge men lukker seg inne og ligger rolig. De tør ikke komme ut for da minker det fort noen biter.
Når det gjelder fisk er det som nevnt av andre her mange som kan fungere, men min erfaring er at det ikke går bra i lengden.
Avhengig av gemyttet og arten kule, men før eller siden blir det som regel finne biting eller værre.
Er enig med Aggi, mekanisk fjerning å vann bytter er som regel beste løsning i kule kar.
Men siden du bytter mye vann og sørger for lite overskudds næring, men synes det ikke hjelper.
Kan du prøve å sette opp en liten midlertidig tank til kulene, og sette inn en hær av algespsere i kule tanken.
Jeg har gjort dette i enkelte kar som jeg ikke greide å holde algene under kontroll.
Dverg kuler kan godt være i en liten tank over en liten periode. Og denne tanken kan jo brukes som snegle oppdrett og eller karantene tank siden.

En god unnskyldning for en tank til synes jeg

Jeg tror kanskje du skal sjekke vannverdier som er kjent for å fremme algevekst, samt se over belysningen du har i kulefiskkaret. Trådalger får jeg i mine kar så fort jeg setter inn reflektorer... så det bruker jeg ikke. Plantene får nok lys uten reflektorer, iallefall nok til å klare seg.

Så bør du sjekke hva slags lysrør du har, hvor mange er det, og hva er wattstyrken og Kelvin på dem? Det pleier å stå trykket på selve røret, i den ene enden. Skriv også gjerne inn her hvor mange timer pr dag lyset er på.

Vannet er neste punkt. De fleste tester nitritt og ph til den store gullmedaljen, som om dette var det eneste som kunne forårsake problemer i et akvarium Det er det altså ikke. Ammoniakk er en ting.
Men noe som er kjent for å fremme en veldig algevekst, er fosfat og nitrat. Disse to verdiene sjekker man ikke så ofte, fordi de ikke er spesielt farlige for fisk. Men plantene, eller algene rettere sagt, elsker overskudd av disse to!

Hvis du mater ofte eller mye med saftig frossentfòr som røde mygglarver f.eks., så skulle det ikke forundre meg om du har høy verdi av fosfat...

Hva med å sjekke de to verdiene også, og se om det kan være nøkkelen til algeproblemet?

Spesielle filtermedier som f.eks. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1821&HKatID=]AquaMedic Antifosfat [/URL](til å legge inn i filteret) finnes, det absorberer fosfat fra vannet slik at algene får mindre næring.
Thomas Agnor
Dette er et av de problemene som lett kan oppstå i en kule kar. Eple snegler har jeg bare dårlig erfaring med, de overlever lenge men lukker seg inne og ligger rolig. De tør ikke komme ut for da minker det fort noen biter. Når det gjelder fisk er det som nevnt av andre her mange som kan fungere, men min erfaring er at det ikke går bra i lengden. Avhengig av gemyttet og arten kule, men før eller siden blir det som regel finne biting eller værre. Er enig med Aggi, mekanisk fjerning å vann bytter er som regel beste løsning i kule kar. Men siden du bytter mye vann og sørger for lite overskudds næring, men synes det ikke hjelper. Kan du prøve å sette opp en liten midlertidig tank til kulene, og sette inn en hær av algespsere i kule tanken. Jeg har gjort dette i enkelte kar som jeg ikke greide å holde algene under kontroll. Dverg kuler kan godt være i en liten tank over en liten periode. Og denne tanken kan jo brukes som snegle oppdrett og eller karantene tank siden. En god unnskyldning for en tank til synes jeg

He he, joda, god unnskyldning for en tank til... men jeg vet ikke, jeg får kanskje bare fortsette med å ta ut innredning og skrubbe det ukentlig. Er jo bare en 85L så det er jo ikke allverden.
mona o
Jeg tror kanskje du skal sjekke vannverdier som er kjent for å fremme algevekst, samt se over belysningen du har i kulefiskkaret. Trådalger får jeg i mine kar så fort jeg setter inn reflektorer... så det bruker jeg ikke. Plantene får nok lys uten reflektorer, iallefall nok til å klare seg. Så bør du sjekke hva slags lysrør du har, hvor mange er det, og hva er wattstyrken og Kelvin på dem? Det pleier å stå trykket på selve røret, i den ene enden. Skriv også gjerne inn her hvor mange timer pr dag lyset er på. Vannet er neste punkt. De fleste tester nitritt og ph til den store gullmedaljen, som om dette var det eneste som kunne forårsake problemer i et akvarium;-) Det er det altså ikke. Ammoniakk er en ting. Men noe som er kjent for å fremme en veldig algevekst, er fosfat og nitrat. Disse to verdiene sjekker man ikke så ofte, fordi de ikke er spesielt farlige for fisk. Men plantene, eller algene rettere sagt, elsker overskudd av disse to! Hvis du mater ofte eller mye med saftig frossentfòr som røde mygglarver f.eks., så skulle det ikke forundre meg om du har høy verdi av fosfat... Hva med å sjekke de to verdiene også, og se om det kan være nøkkelen til algeproblemet? Spesielle filtermedier som f.eks. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1821&HKatID=]AquaMedic Antifosfat [/URL](til å legge inn i filteret) finnes, det absorberer fosfat fra vannet slik at algene får mindre næring.


Her var det mange gode råd, jeg skal gå gjennom dette! Jeg har da tydeligvis som alle andre kun tester av ph, gh, kh og nitrit.
Jeg tenkte faktisk på det med reflektor. Har kun et plantelysrør (husker ikke hvilket, sitter på jobb) på 18 W og la derfor stekefolie (... ) på innsiden av lampa for bedre effekt. Det med fosfat høres ut som en grunn også, jeg mater jo hovedsakelig med frosne røde mygg og litt annet frossenfor.

Tusen tusen takk for gode råd, fikk litt å tenke på/undersøke
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap