Noen råd før jeg begynner?

Lurte litt på å starte opp en 68 liter med en(?) kulefisk. eller to? har lest litt rundt så tror jeg har fått med meg det viktigste. fore med snegler, brakkvann, god filtrering, variert landskap. kan det bo andre dyr sammen med den. reker? store snegler? eremittkreps? noe som kan rense tanken litt? og hvilken art kan passe i en liten tank? noe spesielt jeg må vite? trenger de huler?
Therese VA
brakkvann


Ikke alle kulefisker er brakkvannsfisker! Denne feks er en ferskvannskulefisk, og liten nok til å holdes flere av (2-3) i et kar på den størrelsen. Jeg holder på å kjøre inn et kar på 64 liter hvor jeg skal ha denne fisken. I denne tråden står det litt om det.
klar over at det finnes ferskvannskuler, men de eneste jeg får tak i er brakkvanns. veldig søt den der, forresten.
Ettersom du bare får tak i brakkvannskule, så antar jeg at det er grønn kulefisk det er snakk om, eller evt. 8-tallskule. Det er ikke mange kuler som er brakkvannskuler. Hvis det er grønn kulefisk, vil jeg bare nevne at de skal over i saltvann når de blir store (eller evt. brakkvann svært tett opp mot saltvann). Hvis det er grønn kulefisk, er også 68 liter for lite. Jeg startet riktignok opp med grønn kulefisk i 63-liter, og nå bor hun i 85, men også det vil bli for lite etterhvert. På The Puffer Forum anbefales det ikke mindre akvarium enn drøye 100 liter for denne kula. 8-tallskuler krever mindre plass, og vil kunne gå i 68-literen din. Dette er også ei kule som krever svakere brakkvann enn grønn kulefisk.
Nei, du kan ikke ha andre sammen med den, særlig ikke de som du nevnte. Reker og snegler vil fort bli kulesnacks, ettersom dette er fôr som de fra naturens side spiser. Selv om sneglene er store, så lærer mange kuler seg å vippe snegla ut av skallet. I tillegg er tåler snegler salt veldig dårlig, så de vil stryke med temmelig fort. Den som må rense tanken, er nok deg. Det er ulempen med kuler, algeproblemene må man rydde opp i selv. Kuler er generelt aggressive fisker, og holdes helst i artsakvarium. Det er riktignok forskjell mellom individene, men som hovedregel må man regne med at det ikke går å ha samboere med den. Flere kulearter blir også mer og mer aggressive ettersom de blir eldre. Så det kan gå godt med et samboerskap i begynnelsen, og så plutselig kan kula bare ta knekken på dem. Jeg har selv testet ut hvordan det ville gå med ei malle sammen med kuler. Jeg visste hva jeg bega meg ut på, så jeg fulgte utviklingen nøye. Dette var forøvrig en temmelig aggressiv kuleart, men det som skjedde, tror jeg er temmelig gjengs. Man skulle nemlig tro at ei sugemalle ville greie seg bra, ettersom de har så hardt panser på kroppen sin. Men kula gikk etter det eneste stårbare stedet på mallekroppen: magen. Plutselig hadde malla et digert kjøttsår på magen, og det var ingen tvil om hvem som var den skyldige. Heldigvis har malla greid seg fint etter at jeg da flyttet den ut av kulekaret. Såret har grodd helt fint, uten noen infeksjoner, takk og pris. For å begrense algeveksten, kan man bruke hurtigvoksende planter. Men det er litt begrenset hvilke planter som greier seg i brakkvann (og jeg har ikke peiling på hvilke. Planter er mitt svake punkt - der er jeg blank). Vær også forberedt på at du vil få alger når du setter igang med brakkvann. Jeg er glad jeg er over den fasen nå. Algene var mildt sagt hissige da jeg begynte å konvertere akvariet til brakkvann, og jeg vet det er vanlig at det skjer. Skaff deg også et hydrometer (eller refraktometer - men det er langt dyrere), så du kan måle saltinnholdet i vannet. Og: ikke forbytt hydrometer med hygrometer. Den sistnevnte måler luftfuktighet.

Jeg vil anbefale at du starter en liten sneglefarm før du anskaffer kula. Det vil gjøre det lettere for deg å skaffe nok snegler til kula di.

Tilbake til det med brakkvann: jeg regner med at du har lest deg opp på det med brakkvann også? Det eneste som duger til å lage brakkvann med, er en saltvannsmiks. Vanlig akvariesalt eller bordsalt duger ikke. Dette fordi brakkvann og saltvann inneholder så vanvittig mange andre stoffer enn bare salt og vann, og disse får du tilført gjennom saltvannsmiksen. Hvis dette er et akvarium som allerede er oppe og går som ferskvannsakvarium, må du også øke saltinnholdet i vannet svært sakte, ellers vil filterbakteriene dø. Forresten: kuler skal bare settes ut i godt innkjørte akvarier. De er svært følsomme for ammoniakk og nitritt. Som du også sier: God filtrering må til. Og med det, også gode vannskifterutiner. Man sier minst 50% i uka. Personlig synes jeg det er i minste laget, og jeg foretrekker minst 50% to ganger i uka. Kuler er nemlig også følsomme for høye nitratverdier, og nitrat får man når man har en skikkelig grisefisk som kulefisk er.

Når det gjelder det med huler, så er ikke det noe "must" for grønn kulefisk eller 8-tallskule. Men hos enkelte andre kuler, er det nødvendig. Det viktigste er at de har et variert landskap, som du selv sier.
PS: hvis du synes det går greit å lese på engelsk, finner du mange gode artikler her.
Planter som kan gå i brakkvann er ifølge Aschehougs "Akvariehåndboken":

Ceratophyllum demersum
Cryptocoryne ciliata
Elodea canadensis
Hygrophila polysperma
Microsorium pteropus
Sagittaria platyphylla
Sagittaria subulata
Vallisneria spiralis
Vallisneria tortifolia
Javamose
Må understreke at jeg ikke har noen personlig erfaring med disse plantene i brakkvann
tusen takk for fine svar. skal nok en lengre vurdering til, før jeg begynner med kuler. kanskje ha litt større barn, så jeg har tid til den.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap